mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Toyota Yaris - nowy silnik 1.5

Toyota Yaris - nowy silnik 1.5

Japońscy inżynierowie przygotowali nowe serce dla Yarisa, które zastąpi jednostkę napędową 1.33. Producent deklaruje, że w nowym silniku zużycie paliwa jest o 12 niższe w stosunku do odchodzącej konstrukcji.

Toyota Yaris - nowy silnik 1.5
Najnowsza jednostka napędowa Toyoty ma pojemność 1496 cm3 i osiąga moc 82 kW (111 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 136 Nm przy 4 400 obr./min. Japoński producent podkreśla, że 118 Nm momentu obrotowego jest dostępne już przy 2000 obr./min.

Yaris z nową jednostką napędową przyspiesza do 100 km/h w czasie 11 sekund, czyli o 0,8 s szybciej niż auto z silnikiem 1.33. Co ciekawe najnowsza konstrukcja spełnia normę Euro 6c. Sprawność cieplna silnika to jeden z najlepszych wynik wśród jednostek benzynowych - 38,5 procent.

W nowym silniku zastosowano wyższy stopień sprężania (13,5), chłodzony system recyrkulacji spalin (EGR) oraz nowy system zmiennych faz rozrządu. Układ sterowania czasem otwarcia zaworów dolotowych VVT-iE (Variable Valve Timing intelligent system Electric Motor) pozwala na szybkie przejście pracy jednostki napędowej z cyklu Otto na cykl Atkinsona. Dzięki tym rozwiązanią udało się inżynierom uzyskać lepsze osiągi w nowym silniku.

Sterowanie zmianą faz wałka rozrządu zaworów dolotowych umożliwia opóźnienie zamknięcia zaworu poza dolną pozycję tłoka. Przez to dochodzi do efektywnego skrócenia suwu sprężania i pozwala to na dalsze zmierzenie strat pompowania w cyklu Atkinsona i zarazem przyspieszyć powrót do cyklu Otto. A to gwarantuje lepsze osiągi podczas dużych obciążeń.

1,5-litrowa jednostka napędowa ma na nowo zaprojektowaną komorę spalania i tłoków, co sprzyja powstawaniu homogenicznej mieszanki paliwowo-powietrznej i jednocześnie szybkiemu spalaniu. Zaś spalanie stukowe zostało wyeliminowane przez obniżenie temperatury spalania oraz zastosowanie układu chłodzenia EGR.

Nowy silnik Toyoty to pierwsza jednostka napędowa w historii marki, która ma kolektor dolotowy chłodzony cieczą. Przez obniżenie temperatury nie dochodzi do wzbogacania mieszanki i ogranicza to samą temperaturę spalania podczas jazdy z większymi prędkościami. W tym samych czasie dochodzi do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych związków.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota silnik czterocylindrowe silniki

Podobne wiadomości:

Toyota z rekordem aut hybrydowych w Polsce

Toyota z rekordem aut hybrydowych w Polsce

Aktualności 2017-03-13

Toyota Auris Selection w polskich salonach - ceny

Toyota Auris Selection w polskich salonach -...

Aktualności 2017-05-03

Komentuj:

Alko-maty 2017-04-13

Akurat co do Toyoty Yaris, to zdecydowanie najlepszym silnikiem który prezentuje odpowiedni stosunek mocy do ilości spalanego paliwa jest jednostka 1.3- niezawodna, dosyć dynamiczna i do tego także ekonomiczna. Co do silnika 1.5 to póki co nie mamy zbyt wielu opinii. www.alko-maty.pl

~ddx40 2017-02-25

O co chodzi z tym zmierzeniem strat pompowania i szybszy powrót do cyklu Otto? To google translator?

~Black 2017-01-27

Ja mam akurat w Yarisie ten 1.33 i też całkiem spoko. Ale wiadomo im więcej tym lepiej, będzie się jeszcze lepiej jeździć.

~Stanmark 2017-01-25

Nareszcie, ale jeszcze + 20 km

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.