mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Tyle stracisz na starcie przez Start-Stop

Tyle stracisz na starcie przez Start-Stop

Podstawowym celem wszystkich systemów Start-Stop jest oszczędzanie paliwa. Jednak za każdym razem kiedy komputer ponownie budzi do życia silnik mija trochę czasu. Ile dokładnie?

Tyle stracisz na starcie przez Start-Stop
Odpowiedzi na to pytanie postanowili poszukać dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Bild, sprawdzając szybkość działania systemów Start-Stop w 13 różnych modelach samochodów. Okazało się, że różnice pomiędzy poszczególnymi mechanizmami są większe, niż można byłoby przypuszczać.

Nawet uczeń podstawówki wie, że kiedy silnik nie pracuje, nie spala paliwa. A auto, które stoi przed sygnalizatorem świetlnym w mieście, nie musi przecież chodzić na biegu jałowym. Na tej podstawie inżynierowie jakiś czas temu postanowili oprzeć działanie systemu Start-Stop. Poza oszczędnością paliwa, auto stojące na czerwonym świetle nie emituje też CO2 do atmosfery. Z punktu widzenia obecnych wysokich cen paliw i proekologicznej wizji świata, posiadanie w samochodzie systemu Start-Stop wydaje się strzałem w dziesiątkę.

Zawsze można jednak jeszcze coś poprawić, tak więc i sam Start-Stop nie jest produktem skończonym. Specjaliści wiele uwagi poświęcają czasowi "wybudzenia" silnika z kilkunastosekundowego snu. Z reguły trwa to dość szybko, ale jak długo dokładnie? Wszystko zależy od mocy akumulatora, jak szybko mechanizm rozruchowy jest w stanie wejść w tryb roboczy, czy osobnego rozruchu potrzebuje skrzynia biegów i czy silnik jest w stanie w mgnieniu oka osiągnąć odpowiedni poziom obrotów.

Poniższe zestawienie przygotowane przez dziennikarzy magazynu Auto Bild odwzorowuje, którym autem szybciej można ruszyć spod świateł.

Miejsce 13. - MINI Cooper Coupe
W teorii mały, lekki i zwinny Cooper Coupe powinien wystrzelić spod świateł jak z procy. Okazuje się jednak, że system Start-Stop zamontowany w tym modelu każe sobie dość długo czekać na przygotowanie go do ponownej jazdy. Bez włączonego systemu MINI zdecydowanie sprawniej wynosi się spod sygnalizatorów.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,46 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,70 s. (+85%)

Miejsce 12. -  BMW 116d
Kolejny z modeli, który wydaje bawarski koncern BMW również nie należy do grona sprinterów jeśli chodzi o działanie Start-Stop. Mechanizm 116-tki wyposażonej w silnik wysokoprężny dość wolno rozkręca obroty motoru.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,32 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,43 s. (+84%)

Miejsce 11. - Mazda 3
System japońskiej marki nosi nazwę i-stop. Ponownemu startowi spod świateł pomaga odpowiednie ustawienie tłoków podczas wyłączania motoru. Tyle teoria. W praktyce rozwiązanie zastosowane przez Mazdę nie jest najszybsze, co pokazują wyniki testu.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,40 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,38 s. (+70%)

Miejsce 10. - Audi A6 TDI

Przednionapędowa limuzyna z Ingolstadt ma do dyspozycji 177 koni mechanicznych. Za nim jednak system Start-Stop obudzi motor TDI do pracy ucieka kilka cennych ułamków sekundy.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,64 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,67 s. (+63%)

Miejsce 9. - Audi S5
Teoretycznie dwusprzęgłowa skrzynia biegów powinna spowodować, że z włączonym systemem Start-Stop sportowe coupe Audi powinno równie żwawo ruszyć do przodu jak bez niego. Niestety swoje kilkadziesiąt części sekundy musi zabrać ponowne rozgrzanie przekładni.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,05 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 1,68 s. (+60%)

Miejsce 8. - Volkswagen Passat TDI

Po wciśnięciu sprzęgła wskazówka na obrotomierzu po chwili znajduje się na poziomie 2000 obr./min. Niemniej jednak podobnie jak w przypadku dotychczasowych modeli różnica strat pomiędzy ruszeniem bez użycia i z aktywnym systemem Start-Stop nadal wynosi powyżej 50%.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,56 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,48 s. (+59%)

Miejsce 7. - Porsche Cayenne

W przypadku dużego SUV-a Porsche silnik dość szybko budzi się ponownie do życia. Później, jak zauważyli dziennikarze Auto Bild traci około pół sekundy na takie zajęcia jak ustawienie przepustnicy i obrotów rozruchowych, dzięki którym Cayenne może ruszyć do przodu. V8 naturalnie nie buntuje się mimo wszystko do żwawego startu.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,30 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 1,91 s. (+47%)

Miejsce 6. - BMW 328i
Na korzyść BMW przemawia zdecydowany rozruch silnika. Leniwa jest natomiast procedura startowa, przez co model z Bawarii plasuje się dopiero w połowie stawki.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,53 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,09 s. (+37%)

Miejsce 5. - BMW M5

W sportowej odmianie limuzyny Serii 5 odczuwalna jest spora opieszałość jednostki do wybudzenia się z letargu. Przyczyną jest pedał gazu, który najpierw ustawiany jest na biegu jałowym. Dopiero po chwili elektronika załącza sprzęgło i pozwala M5 z impetem ruszyć do przodu. Warto jednak zauważyć, że straty w przypadku aktywnego systemu Start-Stop nie są duże w porównania z fazą ruszania bez jego użycia.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,44 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 1,83 s. (+27%)

Miejsce 4. - Smart mhd

Pozycja w rankingu tak niewielkiego auta jak Smart potwierdza, że dynamiczne ruszenie z miejsca nie zależy od niższej masy. W przypadku tego modelu można przyczepić się do wolnego wkręcenia się silnika na obroty. Mimo wszystko dwumiejscowy maluch w trybie Start-Stop szybko odpalany jest przez rozrusznik.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,99 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 2,28 s. (+15%)

Miejsce 3. - Mercedes E 350 CDI
Silnik w Mercedesie odpala się bardzo szybko, ale mija odrobinę czasu zanim silnik Diesla z obrotów jałowych wskoczy na takie, które umożliwiają ruszenie z miejsca. Strata w przypadku aktywnego systemu Start-Stop to 0,2 s. względem ruszenia bez uspanego silnika.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,79 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 1,99 s. (+11%)

Miejsce 2. - Toyota Prius
W zasadzie układ napędowy w hybrydowym Priusie zawsze przechodzi w stan letargu przy zatrzymaniu. W odróżnieniu od pozostałych aut w tym rankingu Toyota może podczas ruszenia korzystać z silnika elektrycznego, który załącza się do pracy szybciej niż tradycyjna jednostka spalinowa. Jeśli przy starcie kierowca korzysta z obu jednostek jednocześnie, wówczas reakcja samochodu na ruszenie jest jeszcze szybsza.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,700 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 1,88 s. (+10%)

Miejsce 1. - Mercedes C 350
O pozycji lidera Mercedesa w rankingu sporządzonym przez Auto Bild decyduje dość unikatowa forma rozruchu. Samochód zaczyna się toczyć już w momencie, kiedy kierowca zdejmuje nogę z hamulca. Umożliwia to elektryczna pompa olejowa przekładni. W ten sposób nie notowana jest żadna strata w wyniku użycia systemu Start-Stop.

Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h bez Start-Stop - 1,58 s.
Czas przyspieszenia od 0 do 20 km/h ze Start-Stop - 1,58 s. (+0%)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

MINI Mini
MINI Mini
Cena podstawowa już od: 77 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

~as 2012-05-02

ten system to jest zapraszanie klientów do częstszego serwisowania samochodu

~makao1 2012-04-26

serwisy już zacierają lapki , przeciez to wszystko rozleci sie po okresie gwarancji auta . turbiny czrwienią sie z bólu , rozruszniki i wience szczerzą pokrzywione zęby a i akumulator też w kosztach zaboli . A wszystko to dla 0,2 l / 100 km . ekologia ...

Aldik 2012-04-26

A ja tam pytam jak to sie ma do trwałości silników, turbin, no i rozruszników !?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport