mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Volvo nie będzie oślepiać kierowców

Volvo nie będzie oślepiać kierowców

To kolejny krok ku temu, by kierowcy nie musieli zaprzątać sobie głowy innymi rzeczami niż prowadzenie auta. Układ Active High Beam Control steruje wiązką światła w ten sposób, by nie oślepiać innych pojazdów, poruszając się cały czas z włączonymi światłami drogowymi.

Volvo nie będzie oślepiać kierowców
System Volvo Active High Beam Control znacząco powinien poprawić bezpieczeństwo nasze na drogach. Cały czas bowiem możemy jechać, mając włączone światła drogowe, a system będzie dbał o to, byśmy nie oślepili innych kierowców jadących przed nami, bądź nadjeżdżających z naprzeciwka. Specjalne przysłony dbają o to, by nie oślepiać kierowców pojazdów zarejestrowanych przez kamerę naszego pojazdu. Jednocześnie pozostały obszar, w tym pobocze, jest intensywnie doświetlony.

Dzięki takiemu rozwiązaniu samochody szwedzkiego producenta mają być bezpieczne nie tylko dla kierowcy, ale też dla pozostałych uczestników ruchu, w tym pieszych czy rowerzystów. Active High Beam Control pozwala oświetlić przestrzeń przed samochodem za pomocą tzw. świateł długich także wtedy, gdy przed nami jedzie inny pojazd lub gdy inne pojazdy nadjeżdżają z naprzeciwka. Kierowca znacznie lepiej widzi także pobocze czy chodniki, gdzie poruszają się niechronieni uczestnicy drogi. Nowy system nie tylko zmniejsza ryzyko potrącenia tych osób, ale także sprawia, że jazda nocą jest mniej męcząca dla kierowcy.

Najważniejszym elementem systemu jest kamera, zamocowana od wewnętrznej strony szyby czołowej, w okolicach mocowania lusterka wstecznego. To ta sama kamera która służy do aktywowania automatycznego hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia nieuniknionej kolizji. Wykrywa światła pojazdów mechanicznych – zarówno przednie, jak i czerwone – tylne. Zastosowane oprogramowanie bezbłędnie odróżnia światła np. samochodu czy motocykla, od blasku latarni, reklam, neonów, czy czerwonych świateł przy przejazdach kolejowych. Jest to możliwe dzięki rozróżnianiu częstotliwości światła. Określanie położenia obiektów, także tych w ruchu, odbywa się z dużą precyzją – błąd nie przekracza 1,5 stopnia. Sygnał z kamery pozwala sterować cylindrycznymi przysłonami zintegrowanymi z reflektorami ksenonowymi.

System dokładnie "wycina" ten fragment wiązki, który mógłby oślepiać innych kierowców. Rozwiązanie to dobrze się sprawdza, nawet gdy w polu widzenia kamery znajduje się kilka pojazdów i każdy porusza się w innym kierunku. Warto wspomnieć o czułości rejestratorów światła. Pojazdy do których dojeżdżamy są wykrywane do 300 m wcześniej, a te nadjeżdżające z naprzeciwka – nawet z 700 m. System działa przy prędkościach powyżej 15 km/h.

System Active High Beam Control będzie standardem w nowych modelach Volvo XC60, V60 i S60 wyposażonych w reflektory ksenonowe. Ich sprzedaż w Polsce ruszy w czerwcu br.

To kolejny krok szwedzkiej marki do zrealizowania planu 2020. Od tego roku samochody tej marki mają osiągnąć taki poziom bezpieczeństwa, że nie będą w nich ginąć ludzie.


Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volvo S60
Volvo S60
Cena podstawowa już od: 123 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.
Volvo XC60
Volvo XC60
Cena podstawowa już od: 141 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Volvo V60
Volvo V60
Cena podstawowa już od: 128 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

~gogo 2013-04-02

Pewnie dostepność tego wynalazku od najdroższych wersji za dodatkowa opłata a kiedys tam moze nieco niezej:)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport