mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Volvo stawia na czterocylindrowe silniki

Volvo stawia na czterocylindrowe silniki

O ile pokazane na targach IAA Volvo Concept Coupe nie będzie produkowane, o tyle jego silnik jeszcze w tym roku trafi pod maski pierwszych modeli szwedzkiej marki. Otworzy on nową rodzinę czterocylindrowych silników Drive-E o pojemności 2.0.

Volvo stawia na czterocylindrowe silniki
Co ciekawe, grupa silników z rodziny Drive-E będzie obejmować zarówno jednostki wysokoprężne, jak i benzynowe. W początkowym okresie dwulitrowa jednostka będzie dostępna w wersji wysokoprężnej o mocy 181 KM i w dwóch wariantach benzynowych - o mocy 245 i 306 KM. Wraz z nimi zadebiutuje na rynku nowa automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach, która będzie łączona tylko z jednostkami Drive-E. Nowe auta, dzięki zastosowaniu nowych jednostek napędowych oraz automatycznej przekładni będą lżejsze, a przy tym mają być oszczędniejsze i dynamiczniejsze.

Wszystkie silniki Drive-E zostały od podstaw skonstruowane wyłącznie przez inżynierów Volvo i mają być produkowane w szwedzkiej fabryce w Skovde. W ciągu kilkunastu miesięcy wszystkie silniki 5- i 6-cylindrowe zostaną zastąpione przez nowoczesne dwulitrowe jednostki o czterech cylindrach. Rodzina Drive-E zastąpi aż 8 różnych gam silników, które są obecnie stosowane. Idea jest bardzo prosta: wszystkie silniki będą miały tę samą pojemność, będą się jednak różniły mocą. Diesle będą miały docelowo moc od 120 do 232 KM, a motory benzynowe od 140 do 306 KM. Wersje benzynowe będą dostępne jako hybrydy.

Już od grudnia br. dostępne będą silniki D4 181 KM, T5 245 KM i T6 306 KM. Dwie pierwsze jednostki będą oferowane w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70. Nowy silnik T6 będzie dostępny na razie wyłącznie w trzech modelach serii 60. Wszystkie nowe silniki będą początkowo stosowane w autach z napędem na przednią oś. Dotychczas stosowane silniki pozostaną w ofercie w wersjach czteronapędowych.

Nowe silniki spełniają normę emisji spalin Euro 6 i emitują znacznie mniej CO2 niż starsze jednostki. Zużywają też mniej paliwa. Jest to zasługa nie tylko nowych skrzyń biegów i mniejszej pojemności, ale także ich starannie dobranej charakterystyce. W ich projektowanie została włączona firma Polestar. Konstruktorzy postawili sobie za cel wyraźne poprawienie osiągów aut.

Najlepiej widać to na przykładzie jednostki D4 w Volvo S60. Obecnie najmocniejszym dieslem przewidzianym dla tego modelu jest silnik D5 o mocy 215 KM. Z tą jednostką S60 przyspiesza do 100 km/h w 7,7 sek. Dla porównania S60 z nowym silnikiem D4 181 KM osiąga setkę w czasie o 0,3 sek. krótszym. Lepsze osiągi idą przy tym w parze z niższym zużyciem paliwa, niższymi stawkami ubezpieczeniowymi i niższą masą. Przykładowo nowa jednostka T6 (2.0 R4) jest lżejsza o ok. 90 kg od starszego silnika T6 (3.0 R6), a diesel D4 (2.0, R4) jest lżejszy o ok. 30 kg w porównaniu do starszej jednostki D4 (2.0 R5).

Dane techniczne silników:

T6 – silnik benzynowy, 4-cylindrowy, pojemność 2.0, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka posiada kompresor (do 3500 obr./min.) oraz turbosprężarkę. 306 KM, 400 Nm, silnik dostępny wyłącznie z hydrokinetyczną skrzynią biegów (8-stopniową) i z napędem na przednią oś. Jednostka dostępna od grudnia w modelach S60, V60 i XC60.
    
T5 – silnik benzynowy, 4-cylindrowy, pojemność 2.0, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka posiada jedną turbosprężarkę. 245 KM, 350 Nm (380 Nm z chwilowym overboost), silnik dostępny wyłącznie z hydrokinetyczną skrzynią biegów (8-stopniową) i z napędem na przednią oś. Jednostka dostępna od grudnia w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70.
    
D4 – silnik wysokoprężny, 4-cylindrowy, pojemność 2.0, z dwiema turbosprężarkami. 181 KM, 400 Nm. Jednostka dostępna z manualną skrzynią (6 przełożeń) lub ze skrzynią automatyczną (8-stopniowa). Dostępna od grudnia w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70.

Podobne wiadomości:

Volvo zastrzega nazwę S50

Volvo zastrzega nazwę S50

Aktualności 2017-07-31

Volvo XC40 - wyciekły pierwsze zdjęcia

Volvo XC40 - wyciekły pierwsze zdjęcia

Aktualności 2017-07-26

Komentuj:

~Piotr 2013-09-20

Daleko na tych maleństwach ledwie 4 cylindrowych Volvo daleko nie zajedzie wręcz się stanie zacofaną marką i nikt takiego szajsu nie kupi

~jańcio 2013-09-19

po prostu Volvo staje się zwykła marką, taką jak ford, toyota czy vw, a szkoda, no ale w konkurencji z niemiecką trójcą (BMW Merc i Audi) byli bez szans

~Mat 2013-09-18

Po prostu wstyd. Auto klasy premium z silnikiem od auta klasy, co najwyżej kompaktowej. Nigdy się nie dam na coś takiego namówić. A skoro będzie popyt na auta V6, V8 i większe, to będzie i podaż dla takich właśnie klientów. Nie ma to jak piękny gang silnika wielocylidrowego w układzie widlastym, bądź rzędowym. Poezja dźwięku. nA to po prostu śmiech, jeszcze niech wstawią płytę, że kierowca będzie miał dźwięki nagrane od V-ki, żeby nie czuł się gorszy od tych, co mają prawdziwe silniki z duszą!nI tak będzie pewnie jeździł tym odkurzaczem głównie jakiś Napędzany Ryżem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.