mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Volvo stawia na czterocylindrowe silniki

Volvo stawia na czterocylindrowe silniki

O ile pokazane na targach IAA Volvo Concept Coupe nie będzie produkowane, o tyle jego silnik jeszcze w tym roku trafi pod maski pierwszych modeli szwedzkiej marki. Otworzy on nową rodzinę czterocylindrowych silników Drive-E o pojemności 2.0.

Volvo stawia na czterocylindrowe silniki
Co ciekawe, grupa silników z rodziny Drive-E będzie obejmować zarówno jednostki wysokoprężne, jak i benzynowe. W początkowym okresie dwulitrowa jednostka będzie dostępna w wersji wysokoprężnej o mocy 181 KM i w dwóch wariantach benzynowych - o mocy 245 i 306 KM. Wraz z nimi zadebiutuje na rynku nowa automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach, która będzie łączona tylko z jednostkami Drive-E. Nowe auta, dzięki zastosowaniu nowych jednostek napędowych oraz automatycznej przekładni będą lżejsze, a przy tym mają być oszczędniejsze i dynamiczniejsze.

Wszystkie silniki Drive-E zostały od podstaw skonstruowane wyłącznie przez inżynierów Volvo i mają być produkowane w szwedzkiej fabryce w Skovde. W ciągu kilkunastu miesięcy wszystkie silniki 5- i 6-cylindrowe zostaną zastąpione przez nowoczesne dwulitrowe jednostki o czterech cylindrach. Rodzina Drive-E zastąpi aż 8 różnych gam silników, które są obecnie stosowane. Idea jest bardzo prosta: wszystkie silniki będą miały tę samą pojemność, będą się jednak różniły mocą. Diesle będą miały docelowo moc od 120 do 232 KM, a motory benzynowe od 140 do 306 KM. Wersje benzynowe będą dostępne jako hybrydy.

Już od grudnia br. dostępne będą silniki D4 181 KM, T5 245 KM i T6 306 KM. Dwie pierwsze jednostki będą oferowane w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70. Nowy silnik T6 będzie dostępny na razie wyłącznie w trzech modelach serii 60. Wszystkie nowe silniki będą początkowo stosowane w autach z napędem na przednią oś. Dotychczas stosowane silniki pozostaną w ofercie w wersjach czteronapędowych.

Nowe silniki spełniają normę emisji spalin Euro 6 i emitują znacznie mniej CO2 niż starsze jednostki. Zużywają też mniej paliwa. Jest to zasługa nie tylko nowych skrzyń biegów i mniejszej pojemności, ale także ich starannie dobranej charakterystyce. W ich projektowanie została włączona firma Polestar. Konstruktorzy postawili sobie za cel wyraźne poprawienie osiągów aut.

Najlepiej widać to na przykładzie jednostki D4 w Volvo S60. Obecnie najmocniejszym dieslem przewidzianym dla tego modelu jest silnik D5 o mocy 215 KM. Z tą jednostką S60 przyspiesza do 100 km/h w 7,7 sek. Dla porównania S60 z nowym silnikiem D4 181 KM osiąga setkę w czasie o 0,3 sek. krótszym. Lepsze osiągi idą przy tym w parze z niższym zużyciem paliwa, niższymi stawkami ubezpieczeniowymi i niższą masą. Przykładowo nowa jednostka T6 (2.0 R4) jest lżejsza o ok. 90 kg od starszego silnika T6 (3.0 R6), a diesel D4 (2.0, R4) jest lżejszy o ok. 30 kg w porównaniu do starszej jednostki D4 (2.0 R5).

Dane techniczne silników:

T6 – silnik benzynowy, 4-cylindrowy, pojemność 2.0, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka posiada kompresor (do 3500 obr./min.) oraz turbosprężarkę. 306 KM, 400 Nm, silnik dostępny wyłącznie z hydrokinetyczną skrzynią biegów (8-stopniową) i z napędem na przednią oś. Jednostka dostępna od grudnia w modelach S60, V60 i XC60.
    
T5 – silnik benzynowy, 4-cylindrowy, pojemność 2.0, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka posiada jedną turbosprężarkę. 245 KM, 350 Nm (380 Nm z chwilowym overboost), silnik dostępny wyłącznie z hydrokinetyczną skrzynią biegów (8-stopniową) i z napędem na przednią oś. Jednostka dostępna od grudnia w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70.
    
D4 – silnik wysokoprężny, 4-cylindrowy, pojemność 2.0, z dwiema turbosprężarkami. 181 KM, 400 Nm. Jednostka dostępna z manualną skrzynią (6 przełożeń) lub ze skrzynią automatyczną (8-stopniowa). Dostępna od grudnia w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70.

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Komentuj:

~Piotr 2013-09-20

Daleko na tych maleństwach ledwie 4 cylindrowych Volvo daleko nie zajedzie wręcz się stanie zacofaną marką i nikt takiego szajsu nie kupi

~jańcio 2013-09-19

po prostu Volvo staje się zwykła marką, taką jak ford, toyota czy vw, a szkoda, no ale w konkurencji z niemiecką trójcą (BMW Merc i Audi) byli bez szans

~Mat 2013-09-18

Po prostu wstyd. Auto klasy premium z silnikiem od auta klasy, co najwyżej kompaktowej. Nigdy się nie dam na coś takiego namówić. A skoro będzie popyt na auta V6, V8 i większe, to będzie i podaż dla takich właśnie klientów. Nie ma to jak piękny gang silnika wielocylidrowego w układzie widlastym, bądź rzędowym. Poezja dźwięku. nA to po prostu śmiech, jeszcze niech wstawią płytę, że kierowca będzie miał dźwięki nagrane od V-ki, żeby nie czuł się gorszy od tych, co mają prawdziwe silniki z duszą!nI tak będzie pewnie jeździł tym odkurzaczem głównie jakiś Napędzany Ryżem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport