mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Volvo wykryje krawędzie jezdni i barierki

Volvo wykryje krawędzie jezdni i barierki

Do samochodów trafiają coraz nowocześniejsze rozwiązania, które mają dbać o bezpieczeństwo podróżujących. Mają chronić przed uderzeniem w inne auto, ale także w pieszego czy zwierzęta. Volvo niedługo wprowadzi system, dzięki któremu nie najedziemy już na krawężniki oraz barierki postawione przy drogach, a tym samym nie zjedziemy z drogi.

Volvo wykryje krawędzie jezdni i barierki
Volvo zademonstrowało w Goeteborgu szereg rozwiązań, jakie w 2015 roku trafią do produkcji wraz z nową generacją modelu XC90. Jednym z najbardziej dopracowanych na dzień dzisiejszy systemów jest system wykrywający krawędź drogi lub barierę, zapobiegający wypadnięciu pojazdu z drogi.

Nowy system trafi kolejno do modeli, które powstaną na najnowszej platformie podwoziowej Volvo - SPA. Na początku będzie to nowa generacja Volvo XC90. System wykrywający krawędzie jezdni będzie powiązany zarówno z układem kierowniczym, jak i hamulcowym.

Wykorzystuje on kamerę i radar, które śledzą położenie samochodu względem krawędzi jezdni. Układ rozpoznaje bariery energochłonne, białe linie oznaczające krawędź jezdni, a także linie pobocza, nawet gdy nie są wyraźnie oznaczone. W przypadku wykrycia, że samochód wyjeżdża z drogi, system przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym i samoczynnie koryguje tor jazdy. Ta korekta odbywa się w sposób zdecydowany, ale jednak na tyle wyważony, by samochód nie wpadł w poślizg. Układ działa w zakresie prędkości 70-200 km/h jest więc rozwiązaniem zdecydowanie bardziej przydatnym w trasie, niż podczas jazdy miejskiej.

Autonomiczna korekcja toru jazdy jest tak pomyślana, by pomóc kierowcy uniknąć zjechania z jezdni, ponieważ takie przypadki często kończą się tragicznie. W sumie niemal połowa śmiertelnych wypadków w Szwecji i Stanach Zjednoczonych jest wynikiem wypadnięcia pojazdu z drogi. To wypadki, w których nie dochodzi do zderzenia pojazdów, lecz w których kierowca zasłabł, zasnął za kierownicą lub w którym zabrakło mu koncentracji. Taki scenariusz dotyczy tras, po których samochody poruszają się z prędkością powyżej 70 km/h, dlatego konsekwencje wypadnięcia z drogi są tak poważne.

Volvo w przeciągu najbliższych kilku lat już zapowiedziało wprowadzenie kolejnych systemów bezpieczeństwa. Będą one mogły aktywnie korygować tor jazdy, a nawet w razie potrzeby prędkość jazdy. Samochody oparte na platformie SPA mają być znaczącym krokiem przybliżający Volvo do osiągnięcia celu 2020. Od tego roku poziom bezpieczeństwa w samochodach Volvo ma być tak wysoki, aby nie ginęli w nich ludzie.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volvo XC90
Volvo XC90
Cena podstawowa już od: 229 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport