mojeauto.pl > motogazeta > Technika > W Dieslach marzną dłużej

W Dieslach marzną dłużej

Odszranianie auta, zrzucanie kilogramów śniegu z samochodu zwłaszcza w tak siarczystym mrozie jaki panuje teraz w naszym kraju nie należy do przyjemnych obowiązków. Zwłaszcza rano, kiedy spieszy się do pracy liczy się każda sekunda.

W Dieslach marzną dłużej
Znany z testowania wszystkiego, co związane jest z motoryzacją niemiecki automobilklub ADAC, postanowił sprawdzić wybraną grupę modeli samochodów pod kątem szybkości nagrzewania się ich wnętrza z -10 do 22 stopni Celsjusza. Wnioski jakie płyną z ich eksperymentu co prawda nie przynoszą rewolucji niczym "badania amerykańskich uczonych" - tak już jest, że auta z silnikami wysokoprężnymi do osiągnięcia optymalnej temperatury pracy potrzebują więcej czasu. Niemniej jednak interesującym rezultatem badań jest skala czasowa wytypowanych przez ADAC samochodów - niektóre modele do osiągnięcia zadanej temperatury potrzebują 10 minut, inne aż pół godziny.

Jako jeden z pierwszych przykładów eksperci niemieckiego automobilklubu przytaczają wyniki Volkswagena Polo. Egzemplarz z silnikiem benzynowym poradził sobie z rozgrzaniem kabiny 8 minut szybciej niż wersja napędzana Dieslem.

Najsprawniej jednak działało ogrzewanie w w Mercedesie E500 Coupe z silnikiem typu Otto, w którym cały proces zajął zaledwie 9 minut. Na drugim końcu zestawienia znalazł się z kolei Seat Ibiza z silnikiem wysokoprężnym. Teoretycznie w tym przypadku mniejsza kabina powinna ocieplić się szybciej, jednak Hiszpanie chyba zapomnieli o tym, że poza ich słonecznym krajem model Ibiza sprzedawany jest w krajach o umiarkowanym klimacie. Czas rozgrzania wnętrza od -10 do 22 stopni Celsjusza to blisko 30 minut.

Zdarzają się mimo wszystko wyjątki od reguły. Napędzane Dieslem Volvo S60 D5 na osiągnięcie przyjemnej temperatury potrzebuje niespełna 10 minut. To jednak też nie powinno nikogo dziwić, skoro S60 pochodzi z mroźnej Skandynawii.

Kompletnie zaskakujący jest wynik jaki osiągnął Smart Fortwo Coupe. Mikroskopijnej wielkości samochód z silnikiem o pojemności 1.0 l., pozwoli kierowcy ściągnąć zimową kurtkę po 20 minutach. Podobny rezultat zanotowano w przypadku Fiata Doblo Kombi 1.6 JTD Multijet, VW Sharana 2.0 TDI BlueMotion, Mercedesa Viano 2.2 CDI, Peugeota 807 HDi FAP 165 Premium, Skody Fabia Combi 1.6 TDI, Mitsubishi i-MiEV, Toyoty Auris 1.8 Hybrid Executive, Hondy Insight 1.3 Hybrid i nowego Mini Countryman oznaczonego literką "D".

Należy jednak przy tym pamiętać, że ciepłe powietrze rozprowadza się szybciej w przedniej części pojazdu. Osoby zasiadające na tylnej kanapie mogą zatem zgrzytać zębami nieco dłużej.

Jeśli zatem ktoś przy zakupie samochodu zamierza sugerować się niniejszymi wynikami ADAC powinien zastanowić się nad wyborem któregoś z następujących modeli: Mercedes S 400 HYBRID, Volvo S60 D5, Mazda 3 2.0 DISI, BMW X5 xDrive30d, Audi TT Coupe 2.0 TFSI, Peugeot RCZ 155 THP, BMW ActiveHybrid X6 lub Porsche Boxster S 3.4 PDK. W tych autach przyjemnie ciepło robi się w niecały kwadrans.

Dla zmarzluchów istnieje jednak rozwiązanie, które sprawdzi się niezależnie od tego czy posiadają oni auto z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym. Wystarczy, że zamontują do pojazdu ogrzewanie postojowe, tzw. Webasto. O tym jak takie ogrzewanie działa przeczytacie TUTAJ.

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Serwis auta 2016-01-14

Komentuj:

carmati 2012-02-07

Jeździłem Fiatem Doblo Kombi w bardzo mroźne dni i nigdy nie zmarzłem. Nagrzewał się w ekspresowym tempie a do tego jest wygodny, przestronny i bardzo funkcjonalny. Najlepsze auto w swojej klasie a mam dosyć duże porównanie. Generalnie z aut użytkowych produkcje Fiata są najlepsze. Z mniejszych Doblo z większych Ducato.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport