mojeauto.pl > motogazeta > Technika > W takich wypadkach osobówki są bez szans

W takich wypadkach osobówki są bez szans

Nowe regulacje prawne, opracowywane aktualnie w murach Parlamentu Europejskiego zakładają, że od 2015 roku wszystkie nowe pojazdy powyżej 3,5 ton, będą standardowo wyposażane w elektroniczny system asystujący podczas hamowania. Wypadki, w których udział biorą ciężkie zestawy pojazdów oraz samochody osobowe, należą bowiem do najpoważniejszych zdarzeń na drogach.

W takich wypadkach osobówki są bez szans
Jak dramatyczne mogą być konsekwencje takiego wypadku, słyszymy co chwilę w mediach. W zderzeniu z ciężarówką nawet najnowocześniejsze samochody osobowe, naszpikowane systemami bezpieczeństwa, nie mają praktycznie żadnych szans. Do wielu tragicznych wypadków dochodzi często na autostradach i drogach ekspresowych, kiedy na tył auta osobowego stojącego w korku, najeżdża rozpędzony zestaw ważący kilkadziesiąt ton. Symulację właśnie takiej sytuacji przeprowadził ostatnio niemiecki automobilklub ADAC.

W osobówkach bez szans na przeżycie
Do przeprowadzenia eksperymentu technicy ADAC wykorzystali cztery pojazdy. W symulacji dwa auta osobowe stoją w korku za pojazdem ciężarowym. Czwarty pojazd - również ciężarówka o masie własnej "zaledwie" 5,5 t - pełnił rolę sprawcy wypadku, najeżdżającego na tył jednej z osobówek. Prędkość tego auta w trakcie zderzenia wynosiła 70 km/h. Konsekwencje próby wykonanej przez ADAC są porażające. Film odtworzony w zwolnionych sekwencjach pokazuje dramatyczny przebieg wypadku. Pierwszy, uderzony samochód osobowy siłą z ogromną siłą i prędkością de facto wślizguje się pod podwozie drugiego auta osobowego, spychając je jednocześnie na tylną burtę ciężarówki stojącej na samym początku - ów auto osobowe zostaje mocno przyciśnięte w pozycji pionowej do tylnej burty naczepy. W międzyczasie z uderzonego w pierwszej fazie wypadku auta osobowego zostaje tylko niewielki ślad. Samochód jest całkowicie zmiażdżony. Szanse na przeżycie pasażerów w tym pojeździe spadają do zera. W osobówce numer 2 należy się liczyć z podobnymi konsekwencjami, a w najlepszym scenariuszu co najwyżej z poważnymi obrażeniami ciała.

>>> Zobacz video z crash-testu ADAC <<<


UE chce zredukować prędkość o 10 km/h, ADAC: to za mało
W proponowanym przez eurodeputowanych projekcie wprowadzenia obowiązku montowania elektronicznych asystentów hamowania od roku 2013 w nowych samochodach ciężarowych, a od 2015 we wszystkich nowych pojazdach, których masa przekracza 3,5 t ustalono, że wystarczy jeśli potencjalne systemy będą w stanie zredukować prędkość pojazdu ciężarowego o 10 km/h. Instytucje pokroju niemieckiego ADAC uważają z kolei, że taka wartość jest niewystarczająca. Jak dodają eksperci automobilklubu, jeśli pod uwagę zostaną wzięte konsekwencje takiego wypadku jak w powyższej symulacji, potrzebne jest zredukowanie prędkości nie o 10, a minimum o 20 km/h. Pamiętać bowiem należy, że crash-test został przeprowadzony przy wykorzystaniu ciężarówki ważącej zaledwie 5,5 t. Gdyby na jej miejscu postawiono pełnowymiarowy ciągnik siodłowy z naczepą skala zniszczeń byłaby zdecydowanie większa.


Jak zauważa ADAC technika już teraz stwarza większy potencjał w kwestii automatycznego ograniczenia prędkości. Celem, do którego powinno się dążyć, jest naturalnie stworzenie systemu, który całkowicie będzie w stanie wyhamować pojazd ciężarowy. Aktualnie możliwości firm zajmujących się produkcją takich mechanizmów bezpieczeństwa, pozwalają na redukcję prędkości w autach ciężarowych nawet o 40 km/h. Ale to i tak znacznie więcej niż minimalne założenia proponowane przez Unię Europejską. Dlatego zdaniem niemieckiego automobilklubu, europejska instancja tym bardziej powinna odstąpić lub zmodyfikować główne punkty swojego projektu.

Podobne wiadomości:

Święta 2016 na drogach – mniej wypadków, mniej pijanych

Święta 2016 na drogach – wypadków,...

Aktualności 2016-12-27

Dzięki UFG poznasz historię swojego ubezpieczenia

Dzięki UFG poznasz historię swojego...

Aktualności 2016-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Policja podsumowuje długi weekend
Policja podsumowuje długi weekend
Kolejny długi weekend za nami. Pomimo tego, że nad bezpieczeństwem podróżujących czuwało kilka tysięcy funkcjonariuszy - statystyki nadal są przerażające.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic