mojeauto.pl > motogazeta > Technika > W takich wypadkach osobówki są bez szans

W takich wypadkach osobówki są bez szans

Nowe regulacje prawne, opracowywane aktualnie w murach Parlamentu Europejskiego zakładają, że od 2015 roku wszystkie nowe pojazdy powyżej 3,5 ton, będą standardowo wyposażane w elektroniczny system asystujący podczas hamowania. Wypadki, w których udział biorą ciężkie zestawy pojazdów oraz samochody osobowe, należą bowiem do najpoważniejszych zdarzeń na drogach.

W takich wypadkach osobówki są bez szans
Jak dramatyczne mogą być konsekwencje takiego wypadku, słyszymy co chwilę w mediach. W zderzeniu z ciężarówką nawet najnowocześniejsze samochody osobowe, naszpikowane systemami bezpieczeństwa, nie mają praktycznie żadnych szans. Do wielu tragicznych wypadków dochodzi często na autostradach i drogach ekspresowych, kiedy na tył auta osobowego stojącego w korku, najeżdża rozpędzony zestaw ważący kilkadziesiąt ton. Symulację właśnie takiej sytuacji przeprowadził ostatnio niemiecki automobilklub ADAC.

W osobówkach bez szans na przeżycie
Do przeprowadzenia eksperymentu technicy ADAC wykorzystali cztery pojazdy. W symulacji dwa auta osobowe stoją w korku za pojazdem ciężarowym. Czwarty pojazd - również ciężarówka o masie własnej "zaledwie" 5,5 t - pełnił rolę sprawcy wypadku, najeżdżającego na tył jednej z osobówek. Prędkość tego auta w trakcie zderzenia wynosiła 70 km/h. Konsekwencje próby wykonanej przez ADAC są porażające. Film odtworzony w zwolnionych sekwencjach pokazuje dramatyczny przebieg wypadku. Pierwszy, uderzony samochód osobowy siłą z ogromną siłą i prędkością de facto wślizguje się pod podwozie drugiego auta osobowego, spychając je jednocześnie na tylną burtę ciężarówki stojącej na samym początku - ów auto osobowe zostaje mocno przyciśnięte w pozycji pionowej do tylnej burty naczepy. W międzyczasie z uderzonego w pierwszej fazie wypadku auta osobowego zostaje tylko niewielki ślad. Samochód jest całkowicie zmiażdżony. Szanse na przeżycie pasażerów w tym pojeździe spadają do zera. W osobówce numer 2 należy się liczyć z podobnymi konsekwencjami, a w najlepszym scenariuszu co najwyżej z poważnymi obrażeniami ciała.

>>> Zobacz video z crash-testu ADAC <<<


UE chce zredukować prędkość o 10 km/h, ADAC: to za mało
W proponowanym przez eurodeputowanych projekcie wprowadzenia obowiązku montowania elektronicznych asystentów hamowania od roku 2013 w nowych samochodach ciężarowych, a od 2015 we wszystkich nowych pojazdach, których masa przekracza 3,5 t ustalono, że wystarczy jeśli potencjalne systemy będą w stanie zredukować prędkość pojazdu ciężarowego o 10 km/h. Instytucje pokroju niemieckiego ADAC uważają z kolei, że taka wartość jest niewystarczająca. Jak dodają eksperci automobilklubu, jeśli pod uwagę zostaną wzięte konsekwencje takiego wypadku jak w powyższej symulacji, potrzebne jest zredukowanie prędkości nie o 10, a minimum o 20 km/h. Pamiętać bowiem należy, że crash-test został przeprowadzony przy wykorzystaniu ciężarówki ważącej zaledwie 5,5 t. Gdyby na jej miejscu postawiono pełnowymiarowy ciągnik siodłowy z naczepą skala zniszczeń byłaby zdecydowanie większa.


Jak zauważa ADAC technika już teraz stwarza większy potencjał w kwestii automatycznego ograniczenia prędkości. Celem, do którego powinno się dążyć, jest naturalnie stworzenie systemu, który całkowicie będzie w stanie wyhamować pojazd ciężarowy. Aktualnie możliwości firm zajmujących się produkcją takich mechanizmów bezpieczeństwa, pozwalają na redukcję prędkości w autach ciężarowych nawet o 40 km/h. Ale to i tak znacznie więcej niż minimalne założenia proponowane przez Unię Europejską. Dlatego zdaniem niemieckiego automobilklubu, europejska instancja tym bardziej powinna odstąpić lub zmodyfikować główne punkty swojego projektu.

Podobne wiadomości:

Dzięki UFG poznasz historię swojego ubezpieczenia

Dzięki UFG poznasz historię swojego...

Aktualności 2016-07-07

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport