mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wadliwy termostat może zatrzeć silnik

Wadliwy termostat może zatrzeć silnik

Uszkodzony termostat może nieść za sobą poważne konsekwencje podczas codziennej eksploatacji samochodu. Choć jest z pozoru prostym zaworem w układzie chłodzenia, to jego niepoprawne funkcjonowanie może doprowadzić nawet do kompletnej wymiany silnika.

Wadliwy termostat może zatrzeć silnik
Na początek dwa zdania z teorii. Termostat jest automatycznie sterowanym zaworem, którego głównym zadaniem jest utrzymywanie właściwej temperatury w układzie chłodzenia i pośrednio w układzie ogrzewania samochodu. Konsekwencją tej pracy jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury w silniku. Jeśli silnik jest zimny termostat znajduje się w pozycji zamkniętej i dostarcza ciepło bezpośrednio do jego komory. Kiedy już jednostka napędowa osiągnie właściwą temperaturę pracy, wówczas automatycznie otwiera się nie doprowadzając do przegrzania się i odprowadza nadmiar ciepła do układu chłodzenia. Pod maską można go znaleźć w miejscu odpływu czynnika chłodzącego z bloku silnika do chłodnicy.

Termostat jest urządzeniem mechanicznym, a te jak powszechnie wiadomo mogą się po prostu popsuć. W przypadku termostatu awaria może nastąpić w dwóch przypadkach. W pozycji zamkniętej lub otwartej. Nie trudno się domyślić, że większe szkody dla silnika i portfela właściciela może wyrządzić termostat, który jest zamknięty. Pierwszy sygnał o takim defekcie trudno przeoczyć. Wystarczy, że po kilku chwilach od odpaleniu pojazdu, wskazówka temperatury silnika szybko będzie wzbijać się w kierunku czerwonego pola. Upewnienia tego defektu należy szukać przyglądając się kilku elementom pod maską: jeśli w zbiorniku jest właściwy poziom cieczy chłodzącej, pasek klinowy odpowiedzialny za napędzanie pompy wodnej odpowiednio napięty, temperatura chłodnicy nie jest wysoka, to bez wątpienia winnym całego zamieszania jest właśnie termostat.

Kierowca pod żadnym względem nie powinien lekceważyć tych objawów. Jeśli termostat został uszkodzony w pozycji zamkniętej, po kilku kilometrach jazdy silnik przegrzeje się i jeśli w porę nie zatrzymamy auta i nie schłodzimy jednostki, to dojdzie do jej zatarcia.

Termostat uszkodzony w pozycji otwartej niesie za sobą mniejsze zagrożenia. Oczywiście w dłuższej perspektywie czasu również wpływa niekorzystnie na kondycję silnika, a przede wszystkim na wzrost spalania (jeśli akurat awaria nastąpiła podczas chłodniejszych pór roku). Jednostka napędowa przez cały czas będzie pracować na tzw. "dużym obiegu wodnym", czyli mówiąc wprost będzie regularnie niedogrzana. Silnik będzie musiał w jakiś sposób zrekompensować tą utratę ciepła, więc będzie zasysał więc paliwa z baku.

Defekt w pozycji otwartej również można łatwo zdiagnozować. W chłodniejszych miesiącach częściej korzystamy z ogrzewania samochodowego. Jeśli mimo ustawienia jej na maksimum w kabinie nadal jest chłodno, wówczas możemy zacząć przypuszczać, że winnym tej sytuacji jest termostat. Kolejną, bardziej precyzyjną wskazówką jest ponownie wskaźnik temperatury silnika - kiedy podczas postoju wskazówka deklaruje odpowiednią temperaturę jednostki napędowej, a podczas jazdy spada poniżej normalnej pozycji, to można być niemal w stu procentach pewnym o uszkodzeniu tego urządzenia.

Wymiana termostatu nie należy do skomplikowanych napraw. Przy odrobinie wiedzy technicznej można spokojnie całą operację przeprowadzić w domowym garażu. Należy pamiętać o tym, żeby nigdy nie odkręcać korka chłodnicy kiedy silnik jest ciepły - nabuzowana w układzie chłodzącym ciecz i para mogą spowodować groźne poparzenia. Przy okazji montażu nowego termostatu wskazana jest też od razu wymiana płynu chłodzącego.

Podobne wiadomości:

Dożywotnia gwarancja na auta Volvo

Dożywotnia gwarancja na auta Volvo

Aktualności 2015-07-13

Mały przegląd, czyli zrób to sam

Mały przegląd, czyli zrób to sam

Technika 2014-04-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport