mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ważna data ważności

Ważna data ważności

Data ważności na opakowaniach tyczy się w szczególności produktów spożywczych. Jednak nie tylko. Również w naszych samochodach znajdziemy szereg elementów, które posiadają określony termin przydatności do spożycia. Może po nim nie śmierdzą, ale za to mogą np. zmniejszyć poziom bezpieczeństwa.

Ważna data ważności
Podobnie jak w przypadku środków spożywczych, przestrzeganie zaleceń producentów aut ma także istotne znaczenie dla kierowcy. Regularna kontrola tych części pozwala uniknąć poważnych awarii, kar dla właściciela pojazdu i uchronić przed niepotrzebnym niebezpieczeństwem.

Tak jest na przykład w przypadku poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa w starszych samochodach. Pierwsze konstrukcje tych części obejmowane zostawały określonym terminem ważności. Okres przydatności waha się tutaj średnio w przedziale od 10 do 15 lat. Po upływie tego czasu airbagi i elementy pasów bezpieczeństwa powinny być wymienione na nowe. W przeciwnym razie właściciel bierze sam na siebie potencjalne ryzyko związane z nieprawidłowym działaniem "szelki" lub nie otworzenia się airbagów podczas wypadku.

Problemu wymiany tych części w większości przypadków nie mają już nowsze konstrukcje aut. Zazwyczaj okres ważności poduszek powietrznych obowiązuje dożywotnio, a więc do czasu zeszrotowania samochodu. Jednak warto zawsze sprawdzić poprawność działania tych elementów, nawet jeśli samochód brał udział w drobnej stłuczce.

Swój okres przydatności mają także różnego rodzaju filtry: kabinowy, powietrza, paliwa. Ich żywotność określa się średnio na każde przejechane 15 000 kilometrów lub minimum raz do roku. Zapchany filtr kabinowy skutkuje zabrudzeniem układu wentylacyjnego i klimatyzacji. Pierwsze niepokojące oznaki to parowanie szyb od wewnątrz, nieprzyjemny zapach i wilgoć w kabinie.

W przypadku filtra olejowego jego wymiana uzależniona jest od częstotliwości wymiany oleju w silniku. Każdy producent przedstawia wyczerpujące zalecenia w książce pojazdu, odnośnie regularności wymiany oleju w zależności od konkretnego modelu. Ważne jest, aby filtr olejowy wymieniać na nowy za każdym razem, gdy wprowadzamy do jednostki napędowej świeżą porcję cieczy smarującej. Dzięki temu będziemy mieli gwarancję, że do łożysk silnika nie dostają się żadne zanieczyszczenia.

Poważne szkody dla samochodu i portfela kierowcy może przynieść zbyt długo eksploatowany pasek rozrządu. W zależności od producenta jego okres trwałości waha się od 75 000 do 150 000 kilometrów. Gdy pasek zostanie zerwany w najlepszym przypadku skończyć się to może wygięciem zaworów, w najgorszym pęknięciem tłoków i całkowitą kapitulacją jednostki.

Bagatelizowany przez dużą rzeszę kierowców a mający kolosalne znaczenie dla bezpieczeństwa podróżnych, jest płyn w układzie hamulcowym. Jego optymalne właściwości sprawdzają się średnio w ciągu dwóch lat. Mniej więcej po takim okresie w płynie hamulcowym zaczyna pojawiać się więcej wody (występuje tak zwane zjawisko higroskopii, czyli pochłaniania wilgoci z otoczenia) niż substancji efektywnej. Układ hamulcowy po pierwsze nie będzie działał z właściwą siłą, po drugie zacznie korodować.

Żywotność opon to temat powszechnie znany wszystkim. Wszyscy wiemy, że pneumatyki należy zmienić zanim wysokość bieżnika nie stopnieje do 1,6 mm. Prawo o ruchu drogowym jest w tej materii bardzo liberalne, dlatego nie należy z uporem maniaka czekać z wymianą opon do momentu osiągnięcia tej granicy. W przypadku opon zimowych zaleca się, aby wymienić je na nowe przy wysokości bieżnika 4 mm. Opony letnie przy 3 mm. Maksymalna żywotność pneumatyków, pomijając takie czynniki jak styl jazdy kierowcy, warunki pogodowe, sposób przechowywania, itd., eksperci ustalają na maksymalny okres do sześciu lat. 

No dobrze. Ale skąd wiadomo kiedy dana opona została wyprodukowana? Informację tą producenci opon zamieszczają na tzw. numerze DOT, umieszczonym na zewnętrznej stronie swojego towaru. Numer DOT wskazuje w pierwszej kolejności tydzień i rok produkcyjny danej opony. Na przykład numer DOT: 3009 wskazuje na 30 tydzień 2009 roku.

Bardzo pożądane jest posiadanie w samochodzie apteczki o ważnej dacie przydatności. W końcu za taką z pozoru błahostkę kierowcy otrzymują najwięcej mandatów od nadgorliwych policjantów. Według europejskich norm maksymalny okres użytkowania dla samochodowego zestawu pierwszej pomocy wynosi 5 lat.

Podobne wiadomości:

Takata wymieni 40 mln poduszek

Takata wymieni 40 mln poduszek

Aktualności 2016-05-05

Kolejna ofiara wadliwych poduszek powietrznych

Kolejna ofiara wadliwych poduszek...

Aktualności 2016-04-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport