mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wrogie przejęcie

Wrogie przejęcie

Liczne systemy elektroniczne na pokładzie samochodu zwiększają komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Istnieje jednak pewne ryzyko, że w przyszłości naszpikowany nowoczesną technologią samochód, zostanie wrogo przejęty i przestanie słuchać poleceń kierowcy.

Wrogie przejęcie
Nierealny w rzeczywistości scenariusz, rodem z hollywoodzkiej produkcji gatunku science-fiction? Nic bardziej mylnego. Rewolucja technologiczna, która dokonuje się na naszych oczach już nie raz udowodniła, jakie zagrożenia niesie za sobą masowa komputeryzacja świata. Wrogie przejęcia komputerów, włamania do serwerów wszelakich międzynarodowych agencji bezpieczeństwa, manipulacje na giełdach czy też kradzież oszczędności na kontach bankowych.


To tylko ułamek przestępstw jakich dopuszczają się ponadprzeciętni znawcy zagadnień informatycznych. Popularnie nazywani hakerami, są w stanie przejąć kontrolę nad innymi urządzeniami elektronicznymi, bądź systemami informatycznymi i wykorzystać je według swoich potrzeb. Czy dotyczy to także samochodów?

Nie jest to daleka pieśń przyszłości. Przynajmniej tak twierdzi dwoje hiszpańskich hakerów, którzy za pośrednictwem skonstruowanego przez siebie mikrokomputera, zdołali złamać zabezpieczenia samochodu wyposażonego w elektryczny układ kierowniczy. Prawdopodobnie chodzi o nowe Infiniti Q50, które pozbawione jest tradycyjnych elementów mechanicznych, a w którym ruchy kierownicy zamieniane są na sygnał elektryczny (steer-by-wire). Ciekawostką jest fakt, że komputer powstał z części, które bez problemu można zakupić w sklepach branżowych. Ich całkowity koszt wyniósł około 15 Euro. Według twórców dzięki temu urządzeniu można sprawić, aby samochód skręcał bez konieczności poruszania kierownicą. Można również odwrócić kierunki działania wolantu. Gdy kierowca w zamyśle będzie chciał skręcić w lewo, pojedzie w prawo.

Swoje "dzieło" Hiszpanie zamierzają zaprezentować szerszej publiczności pod koniec marca br.,
na konferencji poświęconej bezpieczeństwu o nazwie Black-Hat, która odbędzie się w Singapurze.

Ingerencja w systemy montowane w samochodach jest jak najbardziej możliwa, czego przykładem jest film zamieszczony poniżej. Dwaj amerykańscy specjaliści od komputerów za pomocą laptopa są w stanie manipulować między innymi działaniem elektronicznych asystentów parkowania i hamowania. Co prawda kierowca Toyoty Prius, dziennikarz biorący udział w eksperymencie, mógł samodzielnie prowadzić, ale nie obyło się bez innych komplikacji.



Specjaliści z branży IT przestrzegają przed masową paniką, jednak zgodnie twierdzą, że producenci samochodów powinni przywiązywać większą wagę do zabezpieczeń wszelakich systemów elektronicznych. Na dzień dzisiejszy bardzo trudno jest całkowicie przejąć kontrolę nad samochodem, ponieważ istnieje szereg ograniczeń jak chociażby dostęp do głównego komputera pojazdu. Trudno również sparować go z zewnętrznym urządzeniem, nawet przez aktywny port Bluetooth, którego zasięg to nie więcej niż 100 metrów. Warto jednak mieć na uwadze, że celem hakerów często są różnego rodzaju dane, zwłaszcza te z systemów multimedialnych po parowaniu ze smartfonem. Doświadczeni hakerzy są w stanie podsłuchać nasze rozmowy, uzyskać dostęp do książek telefonicznych i pozyskać treści wiadomości tekstowych. Z kolei zainfekowana nawigacja może przekazać informację za pomocą sieci GPS, że akurat wyjeżdżamy z domu, czyniąc tym samym idealną okazję dla włamywaczy.

Podobne wiadomości:

System automatycznego hamowania będzie seryjny

System automatycznego hamowania będzie...

Technika 2016-03-18

Hakerzy przejmą twoje auto!

Hakerzy przejmą twoje auto!

Technika 2015-07-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport