mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wspólne dzieło PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company

Wspólne dzieło PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company

Nowe silniki diesel common rail wywodzą się z drugiego etapu kooperacji

PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company prezentują dwa nowe silniki diesla z wtryskiem bezpośrednim typu common rail o pojemności 1,6 l i 2 l opracowane w drugiej fazie kooperacji. Silniki te będą się sukcesywnie pojawiać w gamie obu grup w drugim półroczu 2003 roku. Znaczą one nowy postęp w czterech priorytetach stanowiących centrum oczekiwań klientów : umiarkowanie zużycia, czystość, cisza i żwawość/osiągi.

Reasumując silniki te będą wymagać około miliarda Euro inwestycji. W przyszłości produkowane będą w liczbie ponad 1 600 000 silników rocznie zasilając obie grupy w silniki diesla proponowane w samochodach obu grup.

Silnik o pojemności 1.6 l oraz oznaczono HDi 1.6 l dla pojazdów grupy PSA Peugeot Citroen oraz Duratorq TDCi 1.6 l dla grupy Ford Motor Company. Silnik będzie dostępny w dwóch wersjach 110 KM (80 kW) i 90 KM (66 kW). W sumie wyposażać będą 37 wersji samochodów obu koncernów.

Silnik Hdi/TDCi 1.6 l to silnik w całości aluminiowy, co pozwoliło utrzymać niską masę 120 kg i dzięki czemu łatwiej montować go w małych samochodach.

W systemie spalania silnika Hdi/TDCi 1.6 l wykorzystano najnowsze technologie : system wtrysku common-rail Bosch drugiej generacji, którego ciśnienie maksymalne osiąga 1 600 barów. System ten sprzężony jest z jego techniką wtrysku wielokrotnego pozwalającą uzyskać do 6 wtrysków w cyklu silnika.

Nowe postępy w technologii Common Rail pozwalają zredukować zużycie paliwa, dają łatwość prowadzenia, są cichsze, wywołują mniej wibracji i dalszą redukcję emisji spalin.

Od początku 2004 roku, silniki te wykażą w pewnych wersjach poziom emisji maksymalnie obniżony, uprzedzając rozporządzenie Euro IV ( którego wprowadzenie jest przewidziane od stycznia 2005), wraz z zastosowaniem filtra cząsteczek stałych.

PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company prezentują również silnik 2.0 l drugiej generacji nazwany HDi2l/Duratorq TDCi 2.0l.

Ten nowy silnik jest ewolucją rodziny HDi 2.0l , która wyposaża od 1998 roku samochody gamy średniej i wyższej grupy PSA Peugeot Citroen ; wykorzystano więc doświadczenie rodziny silników, które z powodzeniem zamontowano w ponad 3 milionach samochodów Peugeot i Citroena.

Celem ekipy pracującej nad projektem było zrealizowanie silnika wysokiej jakości, zapewniającego w szczególności przyjemność jazdy i reprezentującego wyraźny postęp w stosunku do silnika poprzedniej generacji. Wszystko to zostało osiągnięte bez zwiększania zużycia paliwa, pozostającego ciągle na niskim poziomie.

W trosce o środowisko nowy silnik będzie od momentu wprowadzenia dysponował wersją Euro IV + FAP ( filtr cząsteczek stałych).

System wtrysku bezpośredniego common rail nowej generacji dostarcza firma Siemens. Pozwala on sterować aż 6 wtryskami odrębnymi. System wyzwala wtrysk o ciśnieniu do 1600 barów.

Nowy silnik HDi / Duratorq TDCi 2.0l zaoferuje użytkownikom dużą przyjemność prowadzenia. Moc silnika wzrosła o 25% i wynosi 136KM (100 kW), natomiast zużycie paliwa pozostaje niezmienione na bardzo niskim poziomie. Jednakże bardziej niż moc, to moment obrotowy był przedmiotem troski twórców, bo został zwiększony aż o 36% aby zapewnić przyjemność jazdy i elastyczność.

Silniki będą produkowane w fabryce grupy PSA Peugeot Citroen w Tréméry w Lotaryngii. 159 milionów Euro zainwestowano w celu przystosowania linii produkcyjnej już istniejącej do nowego silnika i dla polepszenia ergonomii stanowisk pracy.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.