mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wspólne dzieło PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company

Wspólne dzieło PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company

Nowe silniki diesel common rail wywodzą się z drugiego etapu kooperacji

PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company prezentują dwa nowe silniki diesla z wtryskiem bezpośrednim typu common rail o pojemności 1,6 l i 2 l opracowane w drugiej fazie kooperacji. Silniki te będą się sukcesywnie pojawiać w gamie obu grup w drugim półroczu 2003 roku. Znaczą one nowy postęp w czterech priorytetach stanowiących centrum oczekiwań klientów : umiarkowanie zużycia, czystość, cisza i żwawość/osiągi.

Reasumując silniki te będą wymagać około miliarda Euro inwestycji. W przyszłości produkowane będą w liczbie ponad 1 600 000 silników rocznie zasilając obie grupy w silniki diesla proponowane w samochodach obu grup.

Silnik o pojemności 1.6 l oraz oznaczono HDi 1.6 l dla pojazdów grupy PSA Peugeot Citroen oraz Duratorq TDCi 1.6 l dla grupy Ford Motor Company. Silnik będzie dostępny w dwóch wersjach 110 KM (80 kW) i 90 KM (66 kW). W sumie wyposażać będą 37 wersji samochodów obu koncernów.

Silnik Hdi/TDCi 1.6 l to silnik w całości aluminiowy, co pozwoliło utrzymać niską masę 120 kg i dzięki czemu łatwiej montować go w małych samochodach.

W systemie spalania silnika Hdi/TDCi 1.6 l wykorzystano najnowsze technologie : system wtrysku common-rail Bosch drugiej generacji, którego ciśnienie maksymalne osiąga 1 600 barów. System ten sprzężony jest z jego techniką wtrysku wielokrotnego pozwalającą uzyskać do 6 wtrysków w cyklu silnika.

Nowe postępy w technologii Common Rail pozwalają zredukować zużycie paliwa, dają łatwość prowadzenia, są cichsze, wywołują mniej wibracji i dalszą redukcję emisji spalin.

Od początku 2004 roku, silniki te wykażą w pewnych wersjach poziom emisji maksymalnie obniżony, uprzedzając rozporządzenie Euro IV ( którego wprowadzenie jest przewidziane od stycznia 2005), wraz z zastosowaniem filtra cząsteczek stałych.

PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company prezentują również silnik 2.0 l drugiej generacji nazwany HDi2l/Duratorq TDCi 2.0l.

Ten nowy silnik jest ewolucją rodziny HDi 2.0l , która wyposaża od 1998 roku samochody gamy średniej i wyższej grupy PSA Peugeot Citroen ; wykorzystano więc doświadczenie rodziny silników, które z powodzeniem zamontowano w ponad 3 milionach samochodów Peugeot i Citroena.

Celem ekipy pracującej nad projektem było zrealizowanie silnika wysokiej jakości, zapewniającego w szczególności przyjemność jazdy i reprezentującego wyraźny postęp w stosunku do silnika poprzedniej generacji. Wszystko to zostało osiągnięte bez zwiększania zużycia paliwa, pozostającego ciągle na niskim poziomie.

W trosce o środowisko nowy silnik będzie od momentu wprowadzenia dysponował wersją Euro IV + FAP ( filtr cząsteczek stałych).

System wtrysku bezpośredniego common rail nowej generacji dostarcza firma Siemens. Pozwala on sterować aż 6 wtryskami odrębnymi. System wyzwala wtrysk o ciśnieniu do 1600 barów.

Nowy silnik HDi / Duratorq TDCi 2.0l zaoferuje użytkownikom dużą przyjemność prowadzenia. Moc silnika wzrosła o 25% i wynosi 136KM (100 kW), natomiast zużycie paliwa pozostaje niezmienione na bardzo niskim poziomie. Jednakże bardziej niż moc, to moment obrotowy był przedmiotem troski twórców, bo został zwiększony aż o 36% aby zapewnić przyjemność jazdy i elastyczność.

Silniki będą produkowane w fabryce grupy PSA Peugeot Citroen w Tréméry w Lotaryngii. 159 milionów Euro zainwestowano w celu przystosowania linii produkcyjnej już istniejącej do nowego silnika i dla polepszenia ergonomii stanowisk pracy.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport