mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wycisnąć maksimum

Wycisnąć maksimum

Pewnie wielu z was określenie "dwa litry" skojarzy się z dużą butelką plastikowego napoju, którym gasimy pragnienie latem lub dodajemy do drinków. Pod tym samym określeniem skrywa się też pojemność jednego z najbardziej zaawansowanych silników na świecie.

Wycisnąć maksimum

Firmy AMG nie trzeba przedstawiać. Także modelu A45 AMG, który właśnie kilka tygodni temu miał swój debiut podczas jednej z imprez motoryzacyjnych. Pod maską tego samochodu znajduje się jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych oferowanych na rynku.

Dotychczas najważniejszą jednostką w firmie z Afalterbach był motor M156, czyli wolnossące V8 o pojemności 6,2 litra. Zaraz po nim znajdowało się V8 o pojemności 5,5 litra BiTurbo. Firma AMG przez wiele lat nie myślała o tym, że przyjdzie jej stworzyć najmocniejszy silnik czterocylindrowy montowany w seryjnie produkowanym aucie.

Na początek na warsztat trafiła jednostka o nazwie kodowej M270 znajdująca się w Mercedesie A250. Motor benzynowy o pojemności 1,991 cm3 rozwija standardowo 211 koni mechanicznych przy 5.500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tego silnika to 350Nm. Jednak w rywalizacji z Audi RS3 najmniejszy Mercedes pozostawał w tyle. Auto z Ingolstadt miało pod maską jeden cylinder więcej i pół litra pojemności na swoją korzyść. Inżynierowie Mercedesa postawili sobie za cel stworzenie wydajniejszej jednostki.

W ten sposób na bazie wspomnianego wyżej silnika rozpoczęły się prace nad M133. Udało się zbudować konstrukcję opartą o aluminium, która waży zaledwie 148 kilogramów. Do czterech komór spalania dostarczane jest paliwo za pomocą ultraprecyzyjnych piezoelektrycznych wtryskiwaczy. Stopień kompresji tego silnika wynosi 8,6:1. Nie jest ona zbyt duża, ale M133 osiąga swoje maksimum przy 6,700 obr./min. Najbardziej wydajnym zakresem obrotów jest przedział pomiędzy 5-6.000 obr./min. Tam występuje maksimum mocy oraz momentu obrotowego.

Oczywiście nie udałoby się uzyskać z tak małej jednostki 360 koni mechanicznych gdyby nie wspomaganie przez turbosprężarkę. Aby zniwelować efekt turbodziury zastosowano tytał turbosprężarkę typu twin-scroll. W niskim zakresie obrotów spaliny mają krótszą drogę do przebycia by wytworzyć podciśnienie i dostarczyć zastrzyk mocy i momentu. Maksymalne ciśnienie ładowania wynosi 1,8 bara.

Specjaliści z AMG Performance zadbali również o to by małą jednostka oprócz potężnej mocy dostarczała także odpowiednie wartości akustyczne. Specjalnie zaprojektowany układ wydechowy został wyposażone w specjalne klapy, które aktywują się w momencie szybkiego zrzucania biegów przez skrzynię lub gdy obroty intensywnie rosną. Auto wydaje z siebie rasowy pomruk. Słuchają go na zewnątrz nie wydaje się, że mamy do czynienia z silnikiem czterocylindrowym.

Na koniec warto wspomnieć o spalaniu. Niemiecki producent mówi, że na każdy przejechany kilometr auto emituje 161-165 gramów CO2. To oznacza, że auto zadowoli się 6,9-7,1l/100km. Przy takiej mocy jest to naprawdę spory wyczyn.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Klasa A
Mercedes Klasa A
Cena podstawowa już od: 88 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

e-Wycieraczki_pl 2013-04-05

Ponownie pytam o zasadność i sens wyciskania absolutnego maksimum. Wtedy istnieje duża szansa na to,że uszkodzimy nasz silnik,przynajmniej mi się to zdarzyło.

~jarek od tableta 2013-04-05

turbina tworzy nad, a nie podciśnienie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport