mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wygląd może być zwodniczy

Wygląd może być zwodniczy

Technika nie zawsze pokrywa się z tym, co obiecuje wygląd zewnętrzny – porównanie lamp głównych Helli i ich podróbek.

Dobry wygląd nie wystarcza, szczególnie w dziedzinie oświetlenia. Aspektem stanowiącym początkowo o preferowaniu, jest oczywiście cena, która sprawia, że wybór wydaje się jasny. Ale bardziej przystępna cena lamp podrabianych szybko okazuje się mało atrakcyjna, gdy poddamy produkt bliższym oględzinom. Badanie dwóch akcesoryjnych lamp wyprodukowanych na Dalekim Wschodzie, aktualnie obecnych na rynku jako zamienniki do BMW serii 3 (E36) dało jednoznaczne wyniki: w obiektywnych i powtarzalnych warunkach testowych konkurencyjne lampy nie były w stanie w ogóle rywalizować z lampami Helli. Nie spełniały nawet wymogów przepisowych dla celów homologacyjnych!

Jako dostawca wyposażenia fabrycznego, Hella musi stale spełniać wymagania przemysłu motoryzacyjnego dotyczących zarówno jakości, jak i stosunku ceny do wartości. Lampy główne sprzedawane na rynku wtórnym muszą spełniać takie same kryteria jakościowe, jak wyroby przeznaczone na wyposażenie fabryczne samochodów. Natomiast kryteria, wedle których wytwórcy funkcjonują na rynkach krajów o niskich dochodach, są całkowicie jasne w świetle wyników wymagających testów, o których wspomnieliśmy wyżej: produkować i sprzedawać tak szybko i tanio, jak to możliwe. Jakość produktów i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego nie są tu w ogóle brane pod uwagę.

Dwie akcesoryjne lampy główne wyprodukowane w Azji do BMW serii 3 (E36) zostały przebadane w standardowych warunkach testowych pod kątem wydajności świetlnej, wodoszczelności i odporności na wibracje. Dla porównania identycznym testom poddana została lampa główna Helli. Techniczny test oświetleniowy, potem badanie z natryskiwaniem wody, badanie na skłonności do zaparowywania i kondensacji wody, test na oczyszczanie wysokociśnieniowe oraz badanie na odporność na zmiany temperatury, odporność na wysoką temperaturę podczas pracy oraz na wibracje (na zdj.).

Testy wykazały, że dobry wygląd to za mało. Wydajność świetlna lamp z Dalekiego Wschodu nie sięgała wymogów przepisowych. Moduły światła mijania i drogowego wykazują poważne, a więc wiążące się dalece z poziomem bezpieczeństwa, słabości w efektywności, a w dodatku w obu lampach podrabianych nie są wzajemnie skoordynowane. Światło mijania w jednej z testowanych lamp-replik wytwarza światło rozproszone o wartości ponad dwukrotnie przekraczającej wartości dopuszczalne! Ponadto krawędź samej soczewki modułu projektorowego wytwarza dodatkowe światło rozproszone.

Należy także zwrócić uwagę na słabiutką jakość produkcyjną i kiepskie dopasowanie mocowań. Odbłyśnik jednego z reflektorów nie jest wystarczająco silnie zamocowany w obudowie. Ponieważ można go przesunąć dłonią i ma dużo luzu, nie jest w stanie przetrwać jazdy po drodze o nierównej lub dziurawej nawierzchni. Potwierdza to test odporności na wibracje.

Wyniki testów przeprowadzonych na akcesoryjnej lampie głównej Helli do BMW serii 3 ukazują, że jakość tego markowego produktu pozostawia daleko w tyle oba konkurencyjne produkty dalekowschodnie, choć wizualnie podobieństwo między nimi jest aż uderzające.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport