mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Wymiana oleju - samemu czy do serwisu?

Wymiana oleju - samemu czy do serwisu?

Wymiana oleju silnikowego to jedna z tych czynności, które dokonuje się regularnie podczas eksploatacji samochodu. Czynność teoretycznie prosta w przeprowadzeniu, ale jednocześnie mogąca doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Czy zatem możemy sobie pozwolić na samodzielną wymianę oleju, czy jednak zdecydowanie tę czynność powinniśmy przeprowadzić u znającego się na rzeczy mechanika samochodowego?

Wymiana oleju - samemu czy do serwisu?
Najczęściej uzupełnianym płynem w samochodzie jest oczywiście paliwo. Każdy kierowca, nawet całkowity laik w kwestiach technicznych, potrafi zatankować je do swojego auta. Zdarzają się oczywiście przypadki pomyłek, kiedy to do pojazdu z silnikiem benzynowym wlany zostanie olej napędowy lub do diesla - benzyna. Są to jednak przypadki raczej sporadyczne i wynikające z roztargnienia, pośpiechu, a nie niewiedzy. Najczęściej zdarzają się tym osobom, które przesiadają się do auta z innym rodzajem silnika i które czynność tankowania przeprowadzają machinalnie. Ryzyko pomyłek ograniczają dodatkowo producenci samochodów, którzy tak projektują wlewy do baków z paliwem w swoich modelach, by niemożliwe stało się wsadzenie tam końcówki pistoletu od dystrybutora z niewłaściwym paliwem.

Drugim z najczęściej używanych płynów eksploatacyjnych jest płyn do spryskiwaczy. Już nie tak często, jak w przypadku paliwa, ale także dość regularnie kierowcy uzupełniają go we własnym zakresie. Pomyłka może się zdarzyć chyba tylko w sytuacji, gdy po raz pierwszy chcemy go dolać. A ponieważ pod maską silnika znajduje się kilka wlewów, płyn do spryskiwaczy może trafić do płynu chłodzącego lub w skrajnych sytuacjach w miejsce oleju silnikowego. Z reguły jednak, gdy osoba nie ma bladego pojęcia, do którego wlewu dolać dany płyn, to albo szuka stosownej informacji w instrukcji obsługi, albo radzi się u osoby bardziej doświadczonej.

I wreszcie trzecim płynem eksploatacyjnym, z którym właściciele aut mają najczęściej do czynienia, jest olej silnikowy. O ile w nowych autach wszelkie kwestie z nim związane często dokonuje się w ramach okresowych przeglądów, to już przy starszych konstrukcjach coraz częściej sami zaglądamy pod maskę, by sprawdzić stan poziomu oleju silnikowego. I jeśli chodzi tylko o dolewkę to, wiedząc oczywiście jaki olej powinniśmy użyć, problem skomplikowania jest podobny, jak w przypadku płynu do spryskiwaczy. Problemy mogą się zacząć, w momencie gdy przystąpimy do wymiany oleju.

Jeśli teoretycznie jesteśmy do tego dobrze przygotowani, mamy odpowiedni olej, wiemy jak krok po kroku dokonać tej czynności, to pierwszą przeszkodą może się okazać brak odpowiedniego miejsca to dokonania wymiany oleju. Raczej nikt nie podejmie się tego na parkingu pod domem czy w swoim garażu. Aby mieć swobodny dostęp do miski olejowej, niezbędne będzie wjechanie naszym autem na kanał. Załóżmy jednak, że posiadamy takowy, bądź mamy możliwość skorzystania z takiego np. u naszego znajomego. Na co powinniśmy zatem uważać podczas całego procesu wymiany oleju?

Pierwszą ważną kwestią jest odpowiednia ilość tego oleju. Nikt oczywiście nie będzie nalewał i sprawdzał co chwila poziomu oleju za pomocą bagnetu, dlatego warto zorientować się wcześniej, jaką standardową ilość oleju powinniśmy zalać.

Tu mogą zdarzyć się dwa niekorzystne przypadki. Po pierwsze, przez omyłkę lub chcąc "przedobrzyć", możemy wlać za dużo oleju. Skutki będą oczywiście zależeć także od tego, o ile przedobrzymy (nieco ponad maksymalny poziom nie będzie jeszcze tragedią), ale jazda z nadmiarem oleju może skończyć się w skrajnym przypadku nawet awarią silnika. Uszkodzeniu mogą ulec uszczelniacze wału korbowego lub nawet katalizator w układzie wydechowym.

Również i niedobór oleju silnikowego może okazać się bardzo niebezpieczny dla naszego silnika. Większość elementów jednostki napędowej wymaga odpowiedniego "smarowania" podczas jazdy, które zapewnia właśnie olej. Bez niego bądź ze zbyt małym poziomem, może doprowadzić do zatarcia silnika.

- Jeśli w silniku będzie znajdowało się zbyt mało oleju, możliwe jest, że nasz pojazd początkowo nie zasygnalizuje nam tego poprzez wyświetlenie odpowiedniej kontrolki. Niemniej jazda takim samochodem jest ryzykowna. Niedostateczne smarowanie może szczególnie zaszkodzić "górnym" elementom silnika, może także doprowadzić do dość popularnej usterki polegającej na obróceniu się panewki silnikowej – ostrzega Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.

Wymianę oleju powinno się przeprowadzać równocześnie z wymianą filtru oleju. Pozostawienie starego filtra może powodować szybsze zanieczyszczenie się nowo wlanego oleju. Tym samym nie będzie on nam służył właściwie przez odpowiednio długi czas.

Najłatwiejszym sposobem, aby spuścić zużyty olej silnikowy, jest odkręcenie korka spustowego w misce olejowej oraz filtra oleju. Aby to zrobić, należy posiadać odpowiednie narzędzia. Jeśli jednak nie mamy wprawy, łatwo możemy popełnić błąd w tym punkcie np. dokręcając zbyt mocno (lub zbyt słabo) nowy filtr oraz korek. Zbyt mocne dokręcenie korka może spowodować zerwanie gwintu w misce olejowej, co oczywiście stwarza kolejne komplikacje. Wielu z nas zapomina, że korek spustowy nie jest wieczny i również należy go wymieniać.

- Jeśli korek lub jego gwint od wielokrotnego odkręcania i przykręcania zostaną zniekształcone, kolejne odkręcenie tudzież dokręcenie korka może być bardzo problematyczne lub niemal niemożliwe w garażowych warunkach – tłumaczy ekspert z Motointegratora.

W praktyce może to wyglądać tak, że z powodu z pozoru łatwej wymiany oleju np. na chwilę przed wyjazdem na wakacje, zostaniemy z unieruchomionym samochodem bez oleju w silniku, który trzeba odholować do warsztatu, aby ten naprawił to co własnoręcznie zepsuliśmy. Źle dokręcony korek może odkręcić się podczas jazdy, a to spowoduje natychmiastowy wyciek oleju i poważne problemy.

Po samodzielnej wymianie oleju niezwykle ważna jest obserwacja naszego auta. W miarę często należy sprawdzać stan poziomu oleju. Warto także obserwować, co się dzieje pod naszym samochodem. Wszelkie plamy na ziemi, czy na podwoziu są dowodem, że mamy do czynienia z wyciekiem, spowodowanym źle przykręconym korkiem i/lub filtrem oleju. Jeśli szybko dostrzeżemy ubywający olej, jest szansa, że uda nam się zapobiec poważnym następstwom.

Z wymianą oleju wiąże się jeszcze jeden problem, o którym mało kto myśli zawczasu. Po spuszczeniu zużytego oleju, coś trzeba z nim przecież zrobić... Bardzo często kończy się jego wylaniem do kanalizacji lub bezpośrednio na ziemię, choć trzeba pamiętać, że zgodnie z przepisami powinien on zostać odpowiednio zutylizowany. O zanieczyszczeniu środowiska (gleby czy wody) już nie wspominając. Dlatego z góry, jeszcze przed wymianą, powinniśmy znaleźć odpowiedni warsztat, do którego będziemy mogli oddać przepracowany olej. I wcale takie poszukiwania nie muszą się zakończyć szybkim sukcesem.

Jak widać, czynność wymiany oleju silnikowego, choć w teorii nie jest jakoś bardzo skomplikowana, może nam przysporzyć sporo kłopotów, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do poważnych awarii w naszym samochodzie. Jeśli więc nie mamy absolutnej pewności, że wiemy, jak tego dokonać, raczej powinniśmy poszukać jakiś sprawdzony serwis. Będziemy spokojniejsi i wcale nie będzie nas to musiało jakoś bardzo dużo kosztować.

Podobne wiadomości:

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

Chevrolet Corvette Z06 ma problem z silnikiem

Chevrolet Corvette Z06 ma problem z silnikiem

Aktualności 2015-08-17

Komentuj:

~olej 2011-09-21

jeśli mechanik nie wymieniłby filtra oleju podczas jego wymiany to znaczyłoby... że należy go zmienić.

~dawidos 2011-09-19

nie, sam nie wymieniałem, nie wiedziałbym pewno jak się do tego zabrać :)), byc może filtr też był wymieniony, ale muszę skontaktować się z moim mechanikiem, pamiętam tylko że umawiałem się z nim TYLKO na wymianę oleju, a jeśli automatycznie była z tym powiązana wymiana filtru, to może po prostu ja o tym nie wiedziałem. Dzięki, dam znać, jak się już dowiem, co wymieniłem

~olej 2011-09-19

a jestes pewien że filtr oleju nie był zmieniany? sam wymieniałeś olej? standardowo przy wymianie oleju wymienia sie tez filtr, jego cena jest w cenie wymiany oleju często (filtr oleju to koszt kilku góra kilkunastu złotych).

~dawidos 2011-09-19

czy na pewno przy wymianie całego oleju powinniśmy też zawsze wymieniać filttr oleju?? w tamtym roku, jakoś przed zimą w moim civicu wymieniałem wszystkie filtry, bo już ze dwa lata nie było nic zmieniane. W tym (początek lata) wymieniłem olej, ale o filtrze nie było mowy... czy bardzo spieprzyłem sprawę?? czy w artykule trochę przesadzają z tą wymianą filtru.... proszę o odpowiedź

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport