mojeauto.pl > motogazeta > Technika > X-By-Wire dla Europy

X-By-Wire dla Europy

Nowe technologie Delphi

Inżynierowie firmy Delphi Automotive Systems specjalizujący się w zaawansowanych systemach ściśle współpracowali z europejskimi wytwórcami samochodów nad zagadnieniem zastosowania technologii X-by-Wire w konstrukcji samochodów osobowych. W szczególności zaś przez ostatnie dwa lata Delphi wspólnie z BMW pracowało nad elektrycznymi systemami kierowania (steer-by-wire) i hamowania (brake-by-wire).

Ostatnie postępy w technologii niezawodnych systemów wbudowanych, jak również ciągłe zapotrzebowanie na ulepszone systemy obsługi i bezpieczeństwa aktywnego skłoniły producentów samochodów do rozpoczęcia prac nad komputerowymi podsystemami elektrycznego sterowania funkcjami pojazdu. W rezultacie firma Delphi połączyła prowadzone przez siebie prace nad systemami elektrycznego sterowania i systemami elektrycznego hamowania, aby w bardziej efektywny sposób zaspokoić rosnące potrzeby przemysłu samochodowego.

„To bardzo logiczna integracja naszych prac rozwojowych” oświadczył dr Nady Boules, dyrektor Ośrodka Technologii Dedykowanych (Customer Solution Centre) działu samochodowych układów kierowniczych firmy Delphi.“ Połączenie wiedzy i doświadczenia w dziedzinach architektury systemów, algorytmów sterowania, bezpieczeństwa systemów i dynamiki pojazdu pozwala na skoncentrowanie naszych znacznych sił i środków nad szybkim wdrożeniem zintegrowanych systemów kierowania i hamowania u naszych klientów”.

Czym jest technologia X-by-Wire?

W systemach X-by-wire – należących do asortymentu technologii podwoziowych firmy Delphi – tradycyjne, mechaniczne lub hydrauliczne systemy przenoszenia poleceń i ruchów kierowcy do wykonawczych układów kierowania i hamowania zastąpione są różnymi systemami włączników elektromechanicznych, emulatorami koła kierownicy i pedałów oraz rozproszonymi sieciami elektronicznych modułów sterujących. Systemy X-by-wire całkowicie eliminują tradycyjne podzespoły układów kierowniczych i hamulcowych, jak kolumna kierownicy, wałek pośredni, pompa, przewody giętkie, płyny, paski, cylindry zasadniczego i awaryjnego wspomagania hamulców itp. Wyeliminowanie tych podzespołów pomaga także producentom samochodów w poprawie kolizyjnej odporności pojazdów.

Omawiane systemy firmy Delphi przyczyniają się także do zmniejszenia zużycia paliwa. Eliminacja płynów hydraulicznych korzystnie wpływa na stan środowiska naturalnego. Mniejsza ilość podzespołów upraszcza także montaż i stwarza wiele swobody w projektowaniu wnętrza kabiny. Bez ograniczeń nakładanych przez mechaniczną naturę połączeń możliwe jest dalsze doskonalenie urządzeń służących kierowcy do prowadzenia pojazdu, a ponadto – dzięki możliwości projektowania adaptacyjnego – układ kierowniczy będzie można bez problemu przestawiać z lewej strony na prawą i odwrotnie.

Jako w pełni programowalne systemy elektroniczne, układy X-by-wire firmy Delphi stwarzają producentom samochodów szerokie możliwości szybkiej regulacji i dostrajania systemów samochodu, co znacznie skraca czas i koszty prac konstrukcyjnych. Elastyczność programowania systemów i możliwość szybkiego ich przestrajania pozwala producentom pojazdów na programowanie takich charakterystyk układów, które najbardziej będą odpowiadać pożądanym cechom danej marki.

Chociaż technologie „by wire” zapowiadają się niezwykle obiecująco, to aby ich praca była bezpieczna i niezawodna, niezbędnych jest jeszcze wiele dokładnych analiz i weryfikacji. Program bezpieczeństwa systemowego tych technologii winien być szczegółowo uzgodniony przez producentów pojazdów i dostawcę technologii.

„Bezpieczeństwo systemowe to nadrzędny priorytet firmy Delphi,” stwierdził dr Jean Botti, dyrektor Ośrodka Technologii Dedykowanych (Customer Solution Centre) i dyrektor techniczny na Europę działu Delphi Energy & Chassis Systems. „Nasze doświadczenie techniczne w dziedzinie systemów podwozia, w tym elektrycznie napędzanych układów kierowniczych i hamulcowych oraz zintegrowanych układów sterujących umożliwia nam opracowanie odpowiednich architektur systemowych, niezbędnych dla tych dwóch technologii o żywotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pojazdu.”

Systemy X-by-Wire umożliwiają tak pożądane skoordynowanie działania układu kierowniczego pojazdu z dynamiką pracy układu hamulcowego, a także stwarza dodatkowe możliwości integracji z innymi funkcjami podwozia i całego pojazdu. Systemy te, w pełni programowalne, stwarzają ogromne możliwości optymalizacji właściwości manewrowych i jezdnych samochodu oraz funkcji bezpieczeństwa aktywnego, jak kontrola stabilności pojazdu, układy zapobiegania dachowaniu oraz unikania kolizji.

Technologie X-by-Wire, będąc częścią zintegrowanego systemu bezpieczeństwa firmy Delphi (Integrated Safety System - ISS©) stanowią, wraz z systemami czujników ostrzegających przed kolizją FOREWARN®, najważniejsze elementy systemu dynamicznego zarządzania bezpieczeństwem pojazdu. Gdy system wykryje zagrożenie kolizją i uzna je za możliwe do uniknięcia, może automatycznie uruchomić układy sterowania X-by-Wire, w razie konieczności wspomagające działania kierowcy. W takim całościowym podejściu mieszczą się również takie funkcje zwiększające bezpieczeństwo, jak układy utrzymywania pojazdu na pasie jezdni, ulepszona kontrola poprzeczna i ostatecznie realne unikanie kolizji. Wspomagane technologiami X-by-Wire i FOREWARN®, podejście takie umożliwi realizację wizji Delphi – osłonięcia kierowcy i pasażerów pojazdu elektronicznym

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport