mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Z Hellą się nie zdrzemniesz...

Z Hellą się nie zdrzemniesz...

Hella opracowuje oparty na kamerach system kontroli uwagi kierowcy. Urządzenie potrafi analizować mimikę ludzkiej twarzy, z której jest w stanie wyłapywać tzw. mikrodrzemki oraz zapobiec sytuacji w której kierowca zasypia za kierownicą samochodu.

Z Hellą się nie zdrzemniesz...

Urządzenie stworzone przez firmę Hella potrafi wykrywać czy kierowca jest zagrożony możliwością zapadnięcia w tzw. mikrodrzemkę, a następnie ostrzega go zanim dojdzie do sytuacji, która może wytworzyć niebezpieczeństwo na drodze. System wspomagania kierowcy nadzoruje mruganie oczami za pośrednictwem kamery umieszczonej na wprost twarzy kierowcy w okolicy kierownicy. Mierzy on między innymi częstotliwość mrugania, a także długość przymknięcia oczu. Jeżeli oko pozostanie podczas jazdy zamknięte dłużej niż sekundę, system ostrzega kierowcę, gdyż utrata informacji przez tak długi czas może doprowadzić do sytuacji, która może zagrozić życiu.

Przeprowadzone badania naukowe udowodniły, że część poważnych wypadków na drogach powodowana jest właśnie przez zmęczenie oraz mikrodrzemki. Według Instytutu ds. Ruchu Drogowego Niemieckich Ubezpieczycieli jedna czwarta wypadków śmiertelnych jest właśnie tym spowodowana.

Poza funkcjami nawiązującymi do bezpieczeństwa, system oparty na kamerach może spełniać funkcje z zakresu komfortu. Moduł rozpoznawania twarzy może pozwalać na personalizację pojazdu na drodze identyfikacji uprawnionego kierowcy, po czym następuje ustawienie fotela, lusterek, kierownicy, klimatyzacji, a także systemów audio do ustawień wybranych przez daną osobę. Inżynierowie z Helli zapowiadają, że tego typu systemy będą w przyszłości połączone z innymi urządzeniami wspomagania kierowcy. Jeśli informacje o przytomności zostaną zintegrowane w takich systemów jak ostrzeganie o opuszczeniu pasa jezdni czy aktywny tempomat, kierowca będzie mógł otrzymywać bodźce wcześniej lub intensywniej. Będzie można uniknąć niepotrzebnych alertów systemowych, jeśli komputer będzie wiedział, że kierowca obserwuje drogę i nie zajmuje się innymi czynnościami.

Sercem całego systemu jest mała kamera CMOS umieszczona na desce rozdzielczej wśród zegarów. Możliwe jest także umieszczenie jej w kolumnie kierownicy lub na przednim słupku. Kamera potrafi rejestrować, a następnie oceniać przytomność kierowcy, także po ciemku. Wykorzystuje wtedy do tego podczerwień. Hella zapowiada, że seryjna produkcja tego urządzenia nastąpi w 2011 roku.

Komentuj:

~KK 2007-04-12

hella wymyśliła świetną rzecz kontrolującą czy kierowca nie zasypia! Jednak kiedy przeczytałem, że wprowadzi to urządzenie do seryjnej produkcji dopiero w ... 2011 roku to zakrawa na kpinę !!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport