mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Z czego jest zbudowana opona?

Z czego jest zbudowana opona?

Opony do samochodów osobowych i ciężarowych są produkowane w dużej mierze z naturalnego kauczuku, czyli innymi słowy z surowców odnawialnych. Chemicy pracujący w laboratoriach koncernów oponiarskich – nieustannie poszukują nowych mieszanek i związków chemicznych, dzięki którym będą mogli zaproponować konsumentom ogumienie spełniające coraz wyższe wymagania środowiskowe i eksploatacyjne.

Z czego jest zbudowana opona?
Dzięki tym badaniom, ekspertom firmy Continental udało się znacznie ograniczyć udział w procesach produkcyjnych chemikaliów uważanych za szkodliwe dla środowiska.

Pod tym względem firma koncentruje się na polimerach wytwarzanych z biomasy, olejach technologicznych, różnych odmianach węgla, nanowypełniaczach mineralnych.  „Obecnie pracujemy nad prototypem opony, w której wyeliminowano ponad 90% materiałów z surowców kopalnych". Elementem konstrukcyjnym jest w tym przypadku stal z odzysku. Zamiast tekstylnego kordu Continental stosuje produkty uzyskane z recyklingu lub oparte na surowcach odnawialnych, takie jak np. sztuczny jedwab.

Jednym z efektów tych twórczych poszukiwań jest fakt, że opony, których konstrukcja nośna została wykonana z alternatywnych materiałów są o 10 procent lżejsze od tradycyjnego ogumienia, co przyczynia się do obniżenia masy pojazdu i – to istotne - zużycia paliwa.

Obecnie w produkcji opon prawie nie stosuje się olejów zawierających wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne ( WWA ). „Wcześniej związki te były niezbędne dla zapewnienia długiego czasu eksploatacji opony. Pomagały także utrzymać bezpieczną charakterystykę ogumienia na mokrej nawierzchni” – wyjaśnia Boris Mergell.

„Teraz jednak zdołaliśmy na tyle obniżyć zawartość WWA we wszystkich oponach, że z zapasem spełniamy wymagania rygorystycznych norm obowiązujących od początku 2010 roku”. Nie było to łatwe zadanie, z uwagi na fakt, że opona zawiera około 15 różnych związków gumy, a każdy z nich zawiera takie oleje.

Oznacza to, że Boris Mergell i jego koledzy naukowcy musieli zmodyfikować każdy z tych związków w taki sposób, aby charakterystyka opony nie uległa zmianie. „Cały sekret polega na tym, że poszczególne związki zawarte w oponie wchodzą we wzajemne interakcje. Każda drobna modyfikacja może prowadzić do znacznej zmiany całego obrazu. Niewłaściwy skład związku może na przykład znacząco obniżyć skuteczność hamowania. W końcu to przecież opona współpracująca z hamulcem zatrzymuje samochód" – wyjaśnia Mergell.

„Jeżeli niedoskonały skład mieszanki gumowej spowoduje, że w krytycznym momencie opona pęknie, wtedy nawet najlepsze, ultranowoczesne  hamulce nic nie pomogą".

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota sprzedała więcej aut niż Volkswagen
Toyota sprzedała więcej aut niż Volkswagen
Wygląda na to, że afera Dieselgate nie zaszkodziła Volkswagenowi. Niemiecki koncern zajął pierwsze miejsce pod względem globalnej sprzedaży samochodów w 2016 roku, wyprzedzając największego konkurenta - Toyotę.
Nowy Citroen C3 Nowy Citroen C3