mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Z toru F1 na drogi publiczne

Z toru F1 na drogi publiczne

Zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób i jak często rozwiązania techniczne stosowane w Formule 1 trafiają do aut drogowych? Mercedes uchylił rąbka tajemnicy.

Z toru F1 na drogi publiczne
"Często jesteśmy pytani, czy rzeczywiście dochodzi do technologicznej synergii między bolidami F1 a samochodami osobowymi. Odpowiadamy wówczas głośno: "tak". Ale polega ona na bardziej subtelnych rozwiązaniach niż zwyczajne montowanie części z jednego pojazdu do drugiego. Są oczywiście przykłady transferu bezpośredniego, na przykład technologia powlekania gładzi cylindrów Nanoslide. W ramach transferu pośredniego bolid F1 służy jako jeżdżące laboratorium do badania technologii, które w przyszłości mogą trafić do aut seryjnych" - powiedział Paddy Lowe, dyrektor techniczny zespołu Mercedes AMG Petronas.

Aby ograniczyć tarcie w silniku Mercedes zastosował specjalną powłokę Nanoslide, która daję wyjątkową gładkość cylindrów i zwiększa ich wytrzymałość. Partner zespołu Mercedes - Petronas na bazie doświadczeń z silnikami bolidów opracował również specjalne oleje do drogowych modeli ze Stuttgartu jak i sportowych AMG.



Mercedes jako zespół fabryczny do Formuły 1 powrócił w 2010 roku po wielu latach nieobecności. Firma ze Stuttgartu równolegle z rozwijaniem bolidu F1 pracowała nad m.in. elektrycznym SLSem AMG Electric Drive. Dalszym rozwojem technologicznym jest w pełni hybrydowy bolid W05 Hybrid przygotowany na rok 2014.

Rozwój KERSu przebiegał bardzo ciekawie pierwsze tego typu urządzenie w 2007 r ważyło 107 kg i jego wydajność wynosiła 39%. W 2009 masa spadła do 25.3 kg przy wzroście wydajności do 70 procent. Dwa lata temu opracowane urządzenie ważyło 24 kg(wydajność 80%).



"Nim do produkcji masowej weszły rozwiązania takie jak bezpośredni wtrysk paliwa, najpierw sprawdzono je w Srebrnych Strzałach. Dzisiaj wyzwania w konstrukcji bolidów F1 odpowiadają tym, jakie spotykamy przy projektowaniu zaawansowanych aut drogowych, takich jak S 500 Plug in Hybrid, i sprowadzają się do odpowiedzi na jedno pytanie - jak zamienić wydajność w wyśmienite osiągi?" - skomentował prof. Thomas Weber, Członek Zarządu koncernu Daimler odpowiedzialny za rozwój samochodów Mercedes-Benz.

Klasa S 500 Plug in Hybrid napędzana jest przez układ hybrydowy, którego łączna moc wynosi 442 KM(650 Nm) pierwszą setkę auto osiąga w czasie 5.2 sekundy a maksymalnie w trybie elektrycznym można przejechać 33 km. Na 100 km auto potrzebuje 2.8l paliwa. W niedalekiej przyszłości Mercedes chce wyposażyć swoja hybrydę w ładowanie bezprzewodowe.

Zarówno zespół Mercedesa w F1 jak i ludzie przy pracach nad samochodami seryjnymi korzystają z  symulacji pozwalających na optymalizację technologii. W ciągu 4 miesięcy dzięki narzędziom symulacji Mercedes dostał 5 tys. elementów i prawi 15 tys. rysunków. Zespół F1 korzysta z symulacji jazdy oraz modelowania opon.

Prace nad aerodynamiką również bazują na tych samych rozwiązaniach. Przy tworzeniu nadwozia zarówno bolidu jak i auta drogowego korzysta się z tuneli aerodynamicznych oraz modelowania CFD.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport