mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zaawansowana technicznie kierownica Porsche

Zaawansowana technicznie kierownica Porsche

Motorsport dostarcza rozwiązań technicznych z najwyższej półki. Tu konwencjonalne rozwiązania policzysz na palcach jednej ręki. Kierownica to jeden z najważniejszych elementów bolidu. Oczywiście  ta z Porsche 919 Hybrid to jedna z najbardziej zaawansowanych technicznie na świecie.

Zaawansowana technicznie kierownica Porsche
Kierowca prowadząc 919 Hybrid obsługuje łącznie 24 przyciski i pokrętła oraz 6 manetek znajdujących się tuż za kierownica. Kierownica to rzecz jasna nazwa umowna, gdyż bliżej jej do wolantu z samolotu. Kształt jej wynika również z tego, że w takiej formie ułatwia wysiadanie z bolidu, co w wyścigach długodystansowych ma ogromne znaczenie. Liczy się czas. Gdyby była okrągła, to wysocy kierowcy jak Mark Webber mieli by problem z szybką zmianą i zajęciem miejsca w kokpicie.

Na środku kierownicy znajduje się duży wyświetlacz, który pokazuje kierowcy informacje o prędkości, aktualny bieg oraz tryb pracy układu napędowego. Na ekranie pokazywany jest również poziom naładowania akumulatorów litowo-jonowych. Kierowca zmienia wyświetlane informacje za pomocą pokrętła znajdującego się w lewym górnym rogu kierownicy, zaś prawy przycisk pod kciukiem pozwala na regulacje stopnia podświetlenia. Pod lewym kciukiem zmoże sterować poziomem głośności radia. W prawym górnym rogu kierownicy znajduje się również pokrętło, którym kierowca zmienia interwał pracy wycieraczek.

Przy opracowywaniu kierownicy inżynierowie sugerowali się wskazówkami kierowców. Chodziło o to by obsługa funkcji była intuicyjna. I tak najczęściej używane przyciski umieszczono u góry, w zasięgu kciuków. Niebieski przycisk w prawym górnym rogu pozwala na miganie światłami w celu ostrzeżenia wolniej poruszających się samochodów. Jedno wciśnięcie daje trzy mignięcia przednich lamp. Po lewej stronie umieszczono przycisk czerwony, który odpowiada za dozowanie energii elektrycznej (tzw. "boost"). Ta przydaje się podczas wyprzedzania.



W głębi po lewej i prawej stronie zamontowano przełączniki, które sterują kontrola trakcji przednich oraz tylnych kół oraz regulują rozkład siły hamowania między osiami. Są oznaczone kolorem: żółtym, niebieskim oraz różowym. Poniżej przyciski z pomarańczowymi pierścieniami służą do obsługi systemu podającego napój(lewy) oraz prawy do przełączenia skrzyni na bieg jałowy. Czerwony guzik lewy znajdujący się "piętro niżej" pozwala uruchomić spryskiwacz przedniej szyby, zaś prawy aktywuje tempomat, który jest używany w strefie pitlane.

Z centralnym pokrętłami sąsiadują zielone przyciski, które są używane podczas komunikacji radiowej (lewy) oraz do potwierdzenia omówionej wcześniej z zespołem operacji zmiany ustawień (prawy). Ustawienia są wybieranie za pomocą pokręteł, a kierowca robi to zazwyczaj na prostej, gdzie nie musi odrywać rąk od kierownicy. Wcześniej inżynierowie ustawiają programy, które może zmieniać kierowca, a te odpowiadają za sterowanie silnikiem, układem paliwowym, rozkładem siły hamowania, kontrolą trakcji czy zakres wykorzystania napędu hybrydowego. W nocy kolorowe oznaczenia widać bardzo dobrze, dzięki farbie fluorescencyjnej - kierowca ma na kasku lampę UV, która sprawia, że przyciski pokryte farbą widać bardzo dobrze.

Kierownica została wykonana z włókna węglowego i bardzo lekko pracuję, dzięki wyposażeniu auta w układ wspomagania. Z tyłu kierownicy znajdziemy sześć manetek. Środkowe służą do zmiany biegów (prawa załącza bieg wyższy, a lewa redukuje). Poniżej nich znajdziemy dwie manetki do obsługi sprzęgła. Kierowca wybiera lewą lub prawą w zależności od tego w jaki wjeżdża zakręt. Górna lewa manetka aktywuje funkcję "boost" (zdublowana funkcja z przyciskiem na kierownicy), zaś prawa obsługuję ręczną rekuperację energii, która przypomina działanie hamulca ręcznego i pozwala zasilać akumulatory energią elektryczną pozyskaną z energii kinetycznej.



Jeśli dotarliście do tego miejsca to macie obraz tego jak skomplikowana jest praca za kierownicą bolidu LMP1. Wymaga to od kierowcy dużego wkładu i maksymalnego skupienia przez cały wyścig czy trening. Producenci nigdy nie zdradzają kosztów szczegółowych jakie ponoszą przy produkcji swoich bolidów, ale koszt takiej kierownicy jak ta w Porsche 919 Hybrid może sięgać ponad 200 tys. złotych. 

Podobne wiadomości:

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Premiery 2016-11-17

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi dodatkami

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi...

Aktualności 2016-07-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport