mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zadbaj o automat

Zadbaj o automat

Do wygody, jaką daje automatyczna skrzynia biegów w samochodzie, nie trzeba nikogo przekonywać, kto choć raz miał okazję wypróbować to rozwiązanie „na własnej skórze”. Pomimo tego że automat podczas jazdy wymaga minimalnej uwagi kierowcy, to na jego bezproblemowy żywot składa się wiele czynników.

Zadbaj o automat
Gusta fanów motoryzacji w naszym kraju zaczynają się zmieniać. O ile kiedyś kupno samochodu wyposażonego w automat było uznawane za przejaw ekstrawagancji, to teraz to rozwiązanie zaczyna być coraz bardziej popularne i co najważniejsze - doceniane. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników skrzyń tego rodzaju potwierdza się wiele pozytywnych opinii. Jak się okazuje są one nie tylko przyjazne w eksploatacji, ale bardzo często w finalnym rozrachunku  ich żywotność przewyższa okres, jaki osiąga sam samochód. Wszystko jest zależne od tego, jak właściciel samochodu obchodzi się z automatem.

Pierwszą i najważniejszą rzeczą w przypadku użytkowania automatycznych skrzyń biegów jest regularna wymiana oleju. W tym temacie należy przede wszystkim przestrzegać terminów oraz przebiegów zalecanych przez producenta. Takie informacje powinniśmy znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Bardziej dociekliwi mogą z takim zapytaniem zadzwonić do najbliższego autoryzowanego punktu serwisowego. Jeśli zamierzamy "dmuchać na zimne", można skracać okresy między przeglądami, gdyż są one różne - od kilkunastu tysięcy kilometrów do nawet kilkudziesięciu. Regularna kontrola płynu smarującego zapobiega wystąpieniu ubytków, które mogą doprowadzić do uszkodzenia. Jeśli okaże się, że jego ilość jest niewystarczająca, należy odwiedzić specjalistyczny warsztat. Uzupełnienie oleju w przekładni musi być precyzyjne, bowiem nalanie zbyt dużej ilości może zakłócić pracę skrzyni.

Kolejnym elementem, który bezpośrednio wpływa na trwałość i niezawodność skrzyni automatycznej jest oczywiście sposób jazdy. Na pewno automat nie pożyje długo jeśli będziemy zmieniać przełożenia z R na D i odwrotnie w momencie, kiedy auto będzie się jeszcze toczyć. Zmiana z jazdy do przodu (D) na bieg wsteczny (R) powinna się odbywać wyłącznie po całkowitym zatrzymaniu samochodu. Podobnie w przypadku nagminnego włączania "luzu" (N) w czasie postoju na światłach. Podobnie jak w przypadku jednostki napędowej, także skrzynia biegów potrafi być wrażliwa na przegrzanie. Raz na jakiś czas powinniśmy sprawdzać stan chłodnicy oleju. Częsta jazda przy użyciu dwóch pozycji pedału gazu oraz testowanie maksymalnej prędkości na pewno nie przedłużą życia naszej skrzyni. Poza tym drogi publiczne to nie hamownia w warsztacie.

Jednym z bagatelizowanych zagadnień w temacie "automatów" jest holowanie. Najlepiej byłoby zrezygnować całkowicie z takiego pomysłu. Jednak niektórzy producenci zezwalają na holowanie samochodu na krótkich odcinkach, jednak przy niskich prędkościach. W razie awarii najlepiej wspomóc się usługą lawety.

Przestrzeganie kilku złotych zasad prawidłowej eksploatacji przekładni automatycznych zapewni spokój i wygodę przez kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. W innym wypadku może nas czekać głęboka penetracja portfela. Trudno szacować na oko ewentualne naprawy nowych skrzyń biegów, ale odpowiedni fachowcy i sprzęt mogą nas kosztować nawet i 10 tysięcy złotych.
Tematy w artykule: automatyczna przekladnia

Podobne wiadomości:

Sportowa skrzynia w Audi

Sportowa skrzynia w Audi

Technika 2008-03-26

Audi z dumą zaprezentowało światu nowoczesną skrzynię biegów wyposażoną w podwójne sprzęgło, o nazwie S Tronic. W porównaniu ze starszymi konstrukcjami nowa przekładnia jest siedmiobiegowa, szybsza i zapewnia mniejszy apetyt na paliwo.

Nowa skrzynia w Fiacie

Nowa skrzynia w Fiacie

Technika 2008-01-31

Komentuj:

~MAT 2011-03-31

NO nO, Al, gratuluje wiedzy na temat holowania automata na pozycji P.......żal.

~lukasz 2008-07-30

Niedawno kupiłem mój pierwszy automat audi 80 i szczerze powiem ze jestem zachwycony. Mam pytanie gdy jade np. z predkością 80km/h lubie przełączyć sobie z pozycji D na 2 wzrastają wtedy obroty na 5 tys i dość fajnie sie wyprzeda, Czy takie redukowanie podczas jazdy D na pozycje 2 nie uszkodzi mi skrzyni, czy mam ograniczyć takie przełaczanie, co sadzicie na ten temat ? pozdeawiam

~Ada 2008-04-17

Drodzy Panowie, jak chcecie dowiedzieć się dlaczego na światłach nie zaleca się włączania N ani P to przeczytajcie np. pokrewny artykuł pt."Automat nie taki zły..." jest na tej stronie w "Czytaj podobne". Serdecznie pozdrawiam. Szczęśliwa posiadaczka kabrioletu z automatem :-)

~Nowy 2008-04-17

Ja jeżdże już drugim automatem w pierwszym było to Audi 80 był bagnet do skrzyni biegów w którym sprawdzało się stan oleju a stan ten się sprawdza jakby ktoś nie wiedział na rozgrzanym włączonym silniku gorącym miarka powinna być w polu minimum max cała mokra z oleju.Teraz mam Vw Passata i tu niema miarki do sprawdzania oleju czy ktoś może mi odpisać po ilu kilometrach i czy wymienia się olej w skrzyni w Audi wymieniałem co 30tyś km wraz z filtrem pozdrawiam??

~walecdaras 2008-04-17

Kolego Al jeszcze nie widziałem oprócz podróbki audycji w TVN robionej przez jakiś popaprańców - niby zabranie mercedesa na autolawete aby ktoś próbował holować auto na pozycji P - koła w tej pozycji raczej nie chcą sie kręcić . a co do wymiany oleju -wiekszość aut przynajmniej starszych modeli nie maiała takiej opcji - olej jedynie sie dolewa w razie ubytków a nie wymienia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport