mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zamiast pomagać zawodzą

Zamiast pomagać zawodzą

Zachodni specjaliści biją na alarm. Najczęstsze usterki jakie dotykają nowe samochody dotyczą w głównej mierze systemów, które odpowiadają za nasze bezpieczeństwo. Trzeba uważać na ABS, ESP, ale także na klimatyzację i ogumienie.

Zamiast pomagać zawodzą

Firma Fahrzeugsystemdaten z Drezna przeprowadziła badanie w grupie pojazdów młodych, czyli takich które nie przekroczyły trzech lat. Wnioski jakie wysunęły się po nich zalecają przeprowadzenie kompleksowych badań pod kątem elektronicznych systemów bezpieczeństwa w samochodach, które zostały dopuszczone do ruchu w przeciągu ostatnich trzech lat.

Okazało się, że z całego wyposażenia najbardziej awaryjne są poduszki powietrzne. Według statystyk z Niemiec awarii uległo 60 tysięcy poduszek powietrznych w nowych autach. Zaraz po nich częstym usterkom ulegają systemy zapobiegające blokowaniu kół (ABS) oraz chroniące przed poślizgiem (ESP). Specjaliści zakwestionowali także elementy konstrukcyjne służące bezpośrednio bezpieczeństwu kierowcy, ale także innych uczestników ruchu drogowego.

Dlatego specjaliści z Dekry zalecają właścicielom samochodów młodych wykonanie badania głównego pojazdu przed terminem kolejnego przeglądu. Szczególnie w okresie wakacyjnym, gdzie samochód jest podstawowym środkiem transportu na wakacyjne wojaże.

Dekra apeluje do kierowców o rozwagę przy zakupie nowych opon. Wiele kierowców jako podstawowy czynnik decydujący o zakupie traktuje ich cenę. Najtańsze opony, często chińskiego pochodzenia stwarzają bardzo wysoki poziom zagrożenia.

Jak pokazują przeprowadzone przez Niemców testy, opony z segmentu budżetowego odstają bardzo mocno przedstawicielom segmentu premium. Różnice wychodzą na mokrej nawierzchni, ale także na suchej podczas hamowania. Z reguły są one mniej stabilne na zakrętach, mają gorszą przyczepność, a droga ich hamowania jest krytycznie długa. Podczas podróży autostradami warto pamiętać o indeksie prędkości jaki posiadają nasze opony.

Wiele nowych samochodów jest wyposażonych w klimatyzację. Co za tym idzie, co roku wiele z tych urządzeń ulega awariom. Rzeczoznawcy Dekry przypominają kierowcom o tym, że wzrost temperatury za kółkiem nie tylko zwiększa wytwarzanie potu, ale przede wszystkim wpływa na dekoncentrację kierującego. To z kolei może bezpośrednio przyczynić się do wypadku. Krytyczną temperaturą w samochodzie są 24 stopnie Celsjusza.

Wtedy powstaje tzw. stres związany z przegrzaniem, przez który kierowca zaczyna popełniać błędy, co zwiększa ryzyko wystąpienia wypadku. Dlatego ważne jest żeby przed dłuższym wyjazdem zrobić przegląd klimatyzacji (szczelność układu, stan czynnika chłodzącego), a także sprawdzić stan filtra wewnętrznego. Zaniedbywanie układu klimatyzacji powoduje tworzenie się bakterii i grzybów powodujących alergie i choroby, a przede wszystkim nieprzyjemny zapach wydobywający się po włączeniu chłodzenia.

Specjaliści DEKRY ostrzegają także kierowców jednośladów przed oklejaniem kasków, które są podstawowym elementem bezpieczeństwa. Zawarte w naklejkach rozpuszczalniki mogą uszkodzić powierzchnię kasku, co w efekcie zmniejszy jego stabilność. Ponadto trzeba wiedzieć, że element ten poprzez destrukcyjne działanie promieniowania UV ulega starzeniu, więc nawet po pięciu latach kask może nadawać się już tylko do wymiany.


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~zitka 2009-07-30

Ten alarm powinien być jeszcze większy. A informacja o zawodnej elektronice powinna być w każdym autosalonie obowiązkowo. Jak napis o szkodliwości palenia na paczce papierosów.

~mancat 2009-07-30

Gdzie w Polsce wykonuje się "badanie główne"? Co to znaczy? Wydaje mi się, że w naszym kraju czegoś takiego nie ma. Skoro tak to po co w ogóle o tym wspominać? Pozatym jakie są to usterki, sterowników, materiałów pirotechnicznych, systemów diagnostycznych? Gdzie w Polsce mam pojechać żeby ktoś kompetentny w sposób fachowy sprawdził wszystkie "systemy bezpieczeństwa" w moim aucie?

~MM 2009-07-30

Z tymi kasakami to chyba przegieli co ma warstwa powierzchniowa do całej konstrukcji promienie UV nie wnikają w głąb tylko powierzchnie niszczą a ta to przecież ma warstwę deokracyjną która nie ma znaczenia dla ochrony

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport