mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zamiast wyrzucać, regeneruj

Zamiast wyrzucać, regeneruj

Gdy przychodzi moment, że nasz samochód dotyka poważna awaria, a koszty wymiany części na nową mogą okazać się zbyt drenujące dla portfela, pozostaje nam opcja w postaci regeneracji zużytej części.

Zamiast wyrzucać, regeneruj
Na początek warto jest uświadomić sobie czym tak naprawdę różni się naprawa części od profesjonalnie przeprowadzonej regeneracji. Otóż ta pierwsza polega na wymianie uszkodzonego elementu w celu przywrócenia sprawności całego podzespołu. Regeneracja polega natomiast na tymże przywracane są parametry takie jak w podzespole nowym, poprzez wymianę wszystkich części zużytych.

Zakłady zajmujące się regeneracją części samochodowych to żadna nowość na rynku. Niektóre działają od kilkudziesięciu lat, lecz w poprzednich dekadach gdzie rynek zalewany był przez tanie zamienniki niskiej jakości, dużo firm upadło. Teraz jednak do łask wraca przywracanie sprawności zużytym podzespołom. Oprócz małych warsztatów na rynku funkcjonują także oddziały przy sieciach dystrybuujących części. Dużo właścicieli samochodów doszło bowiem do wniosku, że lepiej jest zregenerować markowy podzespół niż decydować się na dużo mniej trwały zamiennik, często nieznanego pochodzenia.

Oczywiście nie wszystkie elementy w samochodzie nadają się do regeneracji. Na pewno nie przywrócimy sprawności takim elementom jak filtry, klocki hamulcowe, tarcze czy amortyzatory.

Najczęstszym podzespołem poddawanym regeneracji jest alternator. Być może dlatego, ze można w nim wymienić dosłownie wszystko. Czasami nawet jak do użytku nadaje się tylko jego obudowa. Bardzo często nowy alternator kosztuje bardzo dużo, a na rynku nie ma zamienników o zadowalającej jakości. Z reguły regeneracja alternatora kosztuje w przedziałach od 300 -  800 złotych. Nowy jest zwykle kilkakrotnie droższy. Na jego przykładzie można też pokazać, że element regenerowany może być lepszy od części fabrycznej, bowiem często warsztaty zajmujące się regeneracją poprawiają nieudane rozwiązania.

Kolejnym elementem samochodu, dla którego ostatnim ratunkiem jest regeneracja to turbosprężarka. Niestety żeby ocenić jej stan i szanse na przywrócenie do pełnego działania, trzeba wymontować ją z auta i rozłożyć. Bardzo często wymieniany jest wirnik albo zapieczony i skorodowany zawór regulacji ciśnienia. Nowa turbosprężarka zwykle kosztuje krocie, ale regeneracja jest dużo tańsza mimo iż wymaga nie tylko specjalistycznego sprzętu, ale także doświadczenia. Warsztaty podejmują się niemal wszystkich naprawach, z wyjątkiem turbosprężarek wyposażonych w wirniki na łożyskach kulkowych. Pełna regeneracja turbiny zwykle zamyka się w kwocie 2-2,5 tysiąca złotych. W dodatku firmy często udzielają gwarancji na ten podzespół.

Gdy wyzionie ducha przekładnia kierownicza, na właściciela pada blady strach. Koszt nowej przekładni może czasami stanowić większą część wartości samochodu używanego. Na szczęście regeneracja maglownicy nie jest zbyt dużym wyzwaniem dla warsztatu trudniącego się takimi usługami. Gdy mamy o czynienia z przekładnią bez wspomagania to cena jest niewielka - 100-300 złotych. Gdy w grę wchodzi wersja ze wspomaganiem kwota może być wa razy większa. Trzeba jednak pamiętać, że przekładnia kierownicza to element który bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo jazdy, zatem powinniśmy prosić warsztat zajmujący się regeneracją o gwarancję w formie pisemnej. To powinno dać nam spokój, że specjalista jest w stanie poręczyć za swoją pracę.

Nowoczesne silniki wysokoprężne plus jakość paliwa na polskich stacjach, często pozostawiająca wiele do życzenia sprawiły, że w ostatnich latach pojawiło się wiele warsztatów zajmujących się regeneracją wtryskiwaczy. Żeby jednak sprawdzić, czy dany element nadaje się do regeneracji, musi przejść specjalną diagnostykę. Jeszcze kilka lat temu naprawa tych elementów była problematyczna bowiem brakowało na rynku części zamiennych do wtrysków i właściciel był skazany na bardzo drogą wymianę elementu na fabrycznie nowy. Teraz regeneracja wtryskiwacza nie kosztuje więcej jak tysiąc złotych.

Stan polskich dróg często jest przyczyną przedwczesnego zużywania się zawieszenia. Szczególnie podatne na to są elementy zawieszenia wielowahaczowego. Stosowane w tych konstrukcjach wahacze dzielą się na takie, które posiadają wymienne sworznie oraz takie, w których nie da się ich wymienić. Regeneracja dotyczy tych wersji, w których producent zakłada wymianę całego wahacza. Wymiana sworznia kosztuje z reguły około jednej czwartej ceny nowego wahacza. Z regeneracji korzystają chętnie właściciele francuskich samochodów wyposażonych w tylną belkę. Regeneracja tego elementu jest dużo tańsza niż zakup nowego. Dla przykładu belka w niektórych przedstawicielach segmentu B kosztuje ponad 4 tysiące złotych. W przypadku auta używanego nierzadko stanowi to więcej niż połowę wartości samochodu. Regeneracja w takich przypadkach potrafi zamknąć się w kwocie 1-1,5 tysiąca złotych.

Mimo dużej dostępności części nowych oraz używanych czasami zdarza się, że jedynym wyjściem jest regeneracja któregoś z podzespołu silnika, bo np. nie jest on już produkowany. Taki zabieg dla jednostki napędowej polega na szlifowaniu cylindrów, tulejowaniu. Regenerowana jest także głowica silnika wraz z wałem, a przy okazji wałek rozrządu. Koszty regeneracji jednostki to z reguły wydatek rzędu kilkuset złotych. Po starannie wykonanej pracy jednostka nierzadko ma przywrócony stan parametrów jak po wyjściu z fabryki, ale także osiągi są odrobinę lepsze.

Podobne wiadomości:

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę motoryzacyjną w Polsce

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę...

Aktualności 2015-05-27

Rozbudują polską fabrykę felg

Rozbudują polską fabrykę felg

Aktualności 2015-04-15

Komentuj:

~d 2010-04-22

amortyzatory jak najbardziej podlegają regeneracji

~LewymPasem.pl 2010-04-21

Słusznie, słusznie...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport