mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zbliża się jesień - uwaga na akumulator

Zbliża się jesień - uwaga na akumulator

Choć do rozpoczęcia jesieni jeszcze trochę pozostało, już teraz warto pamiętać o jego właściwej eksploatacji, by nie zawiódł nas pewnego zimowego poranka. Oto pięć najczęściej popełnianych błędów w obsłudze akumulatora.

Zbliża się jesień - uwaga na akumulator

Właściwie eksploatowany akumulator powinien nam posłużyć bez większych kłopotów co najmniej kilka ładnych lat. Jednak każdego roku tysiące kierowców zmaga się z problemami z rozruchem swojego samochodu, spowodowanym właśnie niesprawnym akumulatorem. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy? Jak twierdzą specjaliści, najczęściej to sami kierowcy przyczyniają się do tego, źle eksploatując akumulator i zmniejszając, często dość znacząco, jego wydajność.

Dziś kilka porad, tych najprostszych, dzięki którym możemy spowodować, że nasz akumulator przetrwa w dobrym stanie odpowiednio długo. Co ciekawe, czasami wystarczy wręcz... nic nie robić.

Usterka w układzie elektrycznym
Najczęstszą przyczyną przedwczesnego rozładowania akumulatora jest zwiększony pobór energii przez urządzenia elektryczne w samochodzie. Zwłaszcza wtedy, gdy nie powinny one w ogóle pobierać prądu.
W praktyce samochód zawsze pobiera jakąś energię: na podtrzymanie pamięci sterowników albo alarmu. Wystarczy drobna usterka w instalacji elektrycznej, by ilość zużywanej wówczas energii znacznie wzrosła i akumulator rozładował się nawet w jedną noc. Najczęstszym winowajcą jest źle podłączone radio, które po wyłączeniu może wcale nie pobierać mniej energii, albo uszkodzona lampka w bagażniku, która jest włączona przez cały czas.

Najprostszym sposobem uniknięcia problemów wynikających z tego typu usterek jest regularna kontrola natężenia postojowego (energii, którą pobiera wyłączony i zamknięty samochód). Jeżeli jest ono dużo większe niż 0,05 A, należy poszukać winowajcy w instalacji elektrycznej.

Brud i rozwiązania siłowe
Aby akumulator mógł spełniać swoją funkcję, musi być... po prostu czysty. Na akumulatorze gromadzą się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Powoduje ona przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli warstwa ta nie zostanie co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony.

Nadmierna ingerencja
Istnieją także kierowcy, którzy swojemu akumulatorowi poświęcają… zbyt dużo uwagi. Tacy nadgorliwcy nie cofną się przed niczym, aby np. dolać wody destylowanej do akumulatora, choć dziś zdecydowana większość z nich jest już bezobsługowa. Nawet jeżeli jest on szczelnie zamknięty i dostanie się do cel wymaga użycia metod siłowych. Tymczasem akumulatory szczelnie zamknięte pod żadnym pozorem nie mogą być otwierane. Takie akumulatory wyposażone są w wieczka specjalnej konstrukcji, w których poza kanałem wentylacyjnym zastosowano rozwiązania pozwalające ograniczyć parowanie wody podczas pracy akumulatora. Siłowe otwarcie takiego akumulatora może wiązać się z jego nieodwracalnym uszkodzeniem, a nawet ryzykiem poparzenia elektrolitem - ostrzega Krzysztof Najder, ekspert Exide Technologies S.A.

Najpierw pomyśl, później kupuj
Przedostatnim z najczęściej popełnianych błędów jest zakup nieodpowiedniego akumulatora. Nie chodzi tu jednak tylko o niedopasowanie parametrów, ale także o niesprawdzenie stanu akumulatora przed jego zakupem. Zawsze można zapytać sprzedawcę o datę produkcji akumulatora, niemniej jednak najlepiej jest własnoręcznie sprawdzić napięcie akumulatora, ponieważ nawet niedawno wyprodukowany akumulator może utracić cenne właściwości, jeżeli był przechowywany w nieodpowiednich warunkach. Kontrola napięcia (napięcie spoczynkowe akumulatora w sklepie powinno wynosić więcej niż 12,4 V) od razu wyjawi stan akumulatora.

Uwaga na start&stop

Kierowcy, którzy mają samochód z coraz popularniejszym systemem start&stop, muszą zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół. Jeśli mieliśmy akumulator dostosowany do wymagań nowoczesnych samochodów, to zakupując nowy, musimy pamiętać, by dysponował on tą samą technologią co poprzednik, a nie był tradycyjnym akumulatorem. W przypadku wspomnianego systemu start&stop dużo częstsze rozruchy silnika (wyłącza się on każdych światłach) mogą spowodować wyeksploatowanie tradycyjnego akumulatora, w którym nie zastosowano technologii chłonnego włókna szklanego (ang. Absorbent Glass Matt, AGM), już nawet po kilku tygodniach użytkowania.


Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport