mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zimą szczególnie kontroluj olej

Zimą szczególnie kontroluj olej

Długoterminowe prognozy pogody dla naszego kraju wskazują, że w tym roku kierowcy będą zmuszeni zmierzyć się ze śnieżną i mroźną zimą jeszcze przed długi czas. To ważny czas, aby dokładniej przyjrzeć się stanowi oleju w silniku samochodu.

Zimą szczególnie kontroluj olej
Podczas niskich temperatur to głównie od dobrej jakości oleju silnikowego zależy czy motor poradzi sobie z nieprzyjemnymi urokami zimy. Zwłaszcza w tym czasie lubrykant nie może tracić swoich właściwości smarnych, ponieważ nawet podczas tak prozaicznych czynności jak odpalanie samochodu, można poważnie uszkodzić jednostkę napędową. Ponadto współczesne oleje silnikowe mają za zadanie także chłodzić, czyścić i chronić przed korozją serce samochodu. Stąd tak istotne jest, aby przed okresem zimowym, sprawdzić jego stan i w razie potrzeby uzupełnić jego niedobory.

Oczywiście zakładając, że znamy typ oleju zalecany do naszego samochodu. Jeśli nie, wówczas informacji możemy poszukać w książce serwisowej lub po prostu w sieci. Internet jest bogatym źródłem wiedzy na temat serwisowania pojazdów. Dla większej pewności można skorzystać także z baz firm olejowych, czy po prostu zadzwonić do autoryzowanego serwisu danej marki. Wybór właściwego oleju silnikowego można w pewnym sensie porównać z odpowiednim doborem grupy krwi. Tak samo jak każdy organizm ludzki do niezakłóconego funkcjonowania potrzebuje określonego zestawu antygenów, tak samo właściwa praca silnika wymaga stosowania konkretnego rodzaju środka smarującego. Generalnie oleje dzielimy zatem na: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne, a ich stosowanie zależy od konkretnych czynników. "Zwykłym" olejom mineralnym, a w pełni syntetycznym przypisuje się określone właściwości. Na przykład oleje syntetyczne posiadają bardziej ciągły, nośny ależ też rzadszy film olejowy w szerszym zakresie temperatur.

Zima to dobry okres do przetestowania specjalnych dodatków uszlachetniających olej silnikowy. Produkty, które bez większych przeszkód możemy zakupić na stacjach benzynowych wspomagają proces smarowania czy czyszczenia jednostek, zwiększając w ten sposób ich żywotność. Ponadto ułatwiają rozruch i wpływają na wydajniejszą pracę. Niektórzy producenci zalecają aby konkretny olej silnikowy wsparty był także właściwym środkiem smarującym w przekładni biegów. To także ma za zadanie usprawnić cały proces pracy zależnych od siebie mechanizmów.

Ujemne temperatury to okres wzmożonej ostrożności dla właścicieli pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Na stacjach benzynowych jeszcze dostępne są w sprzedaży letnie odmiany olejów napędowych. Ich główną wadą jest to, że podobnie jak organizm człowieka w zimie mogą przyczynić się do "przeziębienia" auta. W momencie gdy na dworze panują ekstremalnie niskie temperatury wytrąca się z nich parafina. Niestety posiada ona tendencje do krystalizowania się, czyli tworzenia się i wzrostu kryształu z cieczy przechłodzonej. Większe kryształki mogą skutecznie zaczopować układ paliwowy i w konsekwencji unieruchomić pojazd. Dlatego jeśli ktoś nie garażuje samochodu i nie pokonuje zbyt dużej ilości kilometrów, nie powinien dotankowywać diesli pod korek. Oczywiście aby zapobiegać podobnym sytuacjom, można także do oleju napędowego dodać adekwatne dodatki uszlachetniające, które mają dbać o to, by Diesel przepływał bez zakłóceń nawet przy temperaturach rzędu -31 stopni Celsjusza.

Podobne wiadomości:

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

~gismos 2012-02-28

Podobno w Karliku ta akcja trwa do 18 marca, czy w innych ASO volvo też??

~bach 2012-02-21

Byłem w warsztacie niedawno, mój mechanik powiedział to samo. Zrobiłem przegląd i wymienili mi olej na Castro w ramach współpracy z Volvo. Karlik spisał się dobrze.

marko1 2012-02-19

Gdzieś o tym czytałem ?WARTO WIEDZIEĆ? Chcąc uzupełnić bądź wymienić olej musimy pamiętać o kilku przykazaniach: Nie powinniśmy mieszać olejów różnych gatunków (mineralny / półsyntetyczny / syntetyczny); Dopuszczalne jest mieszanie olejów tylko o tej samej klasie lepkości (5W-50 z 5W-50, 10W-40 z 10W-40 itd.) Wraz ze zwiększającym się przebiegiem samochodu (oczywiście jeśli zaczynają pojawiać się ?olejowe kłopoty" ciągłe dolewki, wycieki, hałas z silnika) możemy zmienić rodzaj oleju, gdzie raczej zaleca się wymianę na oleje niższych klasy (0W... -> 5W... -> 10W... -> 15W...) zastosowanie oleju wyższej klasy jakościowej (głównie syntetyki 0W-40, 5W-40) w mocno wyeksploatowanych silnikach na olejach mineralnych lub półsyntetycznych może doprowadzić do wypłukania istniejących osadów a w rezultacie do utraty szczelności silnika; BEZWZGLĘDNIE PRZY KAŻDEJ WYMIANIE OLEJU WYMIENIAMY RÓWNIEŻ FILTR OLEJU !! Bez problemu można stosować oleje innych producentów (Comma), ale z zachowaniem wymogów producenta auta (co do specyfikacji olejów). Wszystkie informacje można znaleźć w książce obsługi samochodu. Czym zalać ? COMMA !! - TO JASNE !! Oleje tej firmy są produkowane z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych w Anglii. Są szeroko stosowane przez angielskie teamy wyścigowe a to najlepiej świadczy o ich jakości albowiem właśnie na wyspach znajduje się kolebka i stolica motor sportu na naszym kontynencie. Aby być w 100% pewnym, jaki olej jest potrzebny Twojemu silnikowi, należy zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Tam podane są specyfikacje olejów, które pasują do Twojego silnika. Śpij spokojnie.... Wykwalifikowany personel Inter Cars z łatwością wskaże olej Comma do twojego samochodu. Głodny wiedzy ? Chcesz wiedzieć więcej ? OK. zaczynamy...... Chcesz kupić olej, obejrzyj dokładnie opakowanie.... Znalazłeś już ?SAE" ? (np. SAE 15W 40) "SAE" jest to skrót nazwy amerykańskiego związku inżynierów samochodowych (Society of Automotive Engineers). Ten związek ocenia właściwości lepkości olejów silnikowych oraz dzieli je na klasy SAE. 0W-40, 5W-40, 10w-40 ...15W-40 - Enigma ?? Rozszyfrujmy te skróty...Liczba ?W" 0W..., 5W..., 10W..., 15W..., 20W... Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku (?Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba ?W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po ?uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni. Przy opisie lepkości możemy stwierdzić, czym liczba oznaczająca lepkość jest większa, tym olej jest mniej płynny = bardziej lepki np. 15W, 20W (w ostrą zimę o konsystencji miód, smoła) Poruszenie współpracujących części w silniku np. w -20 jest mocno utrudnione. Silnik tak na to reaguje jak byśmy grali w koszykówkę ubrani w płaszcz i kalosze... Druga liczba...po liczbie ?W" np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze. Także tu obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu, tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta liczba - tym bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik przed zatarciem (film olejowy) Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE W30, SAE 40 albo SAE W40 itd. Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40. Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie (pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze (druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego wynikają oznaczenia jak np.: SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60 Coś jeszcze? API ? Co to znowu ? Amerykański Instytut Naftowy API (American Petroleum Institute) kwalifikuje jakość olejów. API tworzy klasyfikacje w zależności od warunków eksploatacji silników, dzieląc na silniki benzynowe i Diesla. W przeciwieństwie do klasyfikacji SAE, która została opracowana przez przemysł samochodowy, API jest klasyfikacją przemysłu naftowego. Oznaczenie API jest prawie na każdym pojemniku z olejem i wygląda np. tak: API SL/CF Co dokładnie oznacza API SL/CF ? A więc instytut API rozwinął następującą klasyfikacje: Pierwsza litera za API to zawsze albo S albo C. S = oleje do silników benzynowych. C = oleje do silników Diesla. Druga litera to klasa a w zasadzie jakość oleju. Czym litera jest dalsza w alfabecie, tym wyższa jest jakość oleju. Najwyższe specyfikacje API są właśnie SL-SM/CI-4. Klasy API są definiowane następująco: Klasyfikacja API dla silników benzynowych - klasyfikacja od początku powstania do dnia dzisiejszego. Prehistoria..... SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających. SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r. SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60 SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70); SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych. SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych. SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa. SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych. Ta sama ewolucja spotkała oleje do silników Diesel. Klasyfikacja API dla silników Diesla: CA - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy CA. CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych. CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla. CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej. CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki. CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości. CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla; CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001; CI-4 - dotychczas najwyższa klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. I chyba najbardziej istotna dla nas klasyfikacja..... - ACEA Europejski odpowiednik SAE ale tak naprawdę nazywa się ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) Asocjacja europejskich konstruktorów samochodowych. ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System". Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API. Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób: ACEA A = dla silników benzynowych ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności) ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API. Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju. Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji. Silniki benzynowe: ? ACEA A1 - jakość standardowa; ? ACEA A2 - wysoka jakość standardowa; ? ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji; ? ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa. ? ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych. Silniki Diesla dla samochodów osobowych: ? ACEA B1 - jakość podstawowa; ? ACEA B2 - wysoka jakość standardowa; ? ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem; ? ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. ? ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa. Silniki Diesla dla samochodów ciężarowych oraz innych ciężkich maszyn: ? ACEA E1 - jakość standardowa; ? ACEA E2 - wysoka jakość standardowa; ? ACEA E3 - wyższa nośność sadzy, lepsza ochrona przed zatarciem oraz czystość wału i silnika; ? ACEA E4 - oleje silnikowe stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych spełniające normy Euro 1, Euro 2, Euro 3 pracujących w najcięższych warunkach eksploatacyjnych, pozwalające na wydłużenie okresów wymian oleju. ? ACEA E5 - oleje stosowane w najnowocześniejszych silnikach wysokoprężnych spełniające wymagania Euro 1, Euro 2, Euro 3. Ulepszona ochrona w stosunku do E4 Specyfikacje ACEA zostały zaktualizowane w latach 1998, 1999 i 2002. Dlatego im wyższy rok ujęty w specyfikacji, tym wyższe wymogi spełniane są przez olej danego typu i jakości.

~oleje.. 2012-02-17

temat potraktowany bardzo po macoszemu. Generalnie oleje silnikowe stosuje sie głównie ze względu na klasę jakości i lepkości, minimalne wymagania co do jakości określone są w instrukcji obsługi samochodu, podobnie jak preferowane rozpiętości lepkości w temperaturach zimowych i letnich, czyli np 5w40. Oczywiście , najlepiej jeśli pierwsza wartość zimą jest jak najniższa, oznacza bowiem że olej tężeje ( w uproszczeniu ) w niższych temperaturach, dzięki czemu zaraz po starcie zacyzna docierać w odległe rejon silnika, stawia też mniejszy opór rozrusznikowi. Nie ma to nic wspólnego z podziałem na syntetyki, półsyntetyki czy mineralne - zdarzają się oleje 10w50 w pełni syntetyczne jak 5w 30 hydrokrakowane z bazą syntetyczną, czyli półsyntetyki. Oczywiście zdarzają sie samochody które tolerują tylko okreslone typy olejów, np oleje niskopopiołowe szczególnie polecane do samochodów z filtrami cząstek stałych. Lepiej stosować oleje syntetyczne, ponieważ proces ich produkcji powoduje, że łańcuchy cząsteczek są bardziej regularne, dzięki czemu olej dłużej zachowuje swoje pierwotne właściwości. Jak słusznie zauważa autor warto posiłkować sie przy doborze wyszukiwarkami olejów na stronach ich producentów. Jednak jeśli chodzi o dodatki uszlachetniające to producenci olejów zdecydowanie je odradzają - nowoczesne oleje, nawet mineralne mają wystarczającą jakoiść i ilość dodatków aby utrzymać silnik w czystości, chyba że autor miał na myłśi dodatki do paliw?

~Greg12 2012-02-17

Fajnie że autor zajrzał do prognozy pogody ...... na zeszły rok :) - długa śnieżna zima.....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport