mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zimowe nowości 2009/2010

Zimowe nowości 2009/2010

Pierwszy, niespodziewany atak śniegu mamy już za sobą. To już ostatni dzwonek żeby zainteresować się kupnem opon zimowych. Zobacz jakie nowości przygotowali najpopularniejsi producenci ogumienia na sezon 2009/2010.

Zimowe nowości 2009/2010

Co prawda przy obecnej sytuacji, gdzie średnia temperatura powietrza wynosi jeszcze powyżej 7 stopni Celsjusza można spokojnie jeździć na oponach letnich, aczkolwiek jeżeli nie mamy jeszcze kupionych opon zimowych warto jest zajrzeć co nowego pojawiło się na rynku zanim tłumy ludzi trafią do sklepów w gorączkowym poszukiwaniu opon zimowych, gdy za oknami pojawi się kolejny, duży śnieg.

Każdy sezon to dla producentów opon kolejne wyzwania z którymi muszą się zmierzyć. Wbrew pozorom z roku na rok w większości opon są zmieniane parametry, które pozwolą na szybszą i bezpieczniejszą jazdę po śniegu. Zobaczmy zatem co przygotowali czołowi producenci opon na tegoroczną zimę.

Firma Continental zaprezentowała model ContiWinterContact TS 830 P przygotowany specjalnie do współpracy z elektronicznymi systemami stabilizacji toru jazdy. Są to opony z asymetrycznym bieżnikiem zaprojektowane by zapewnić optymalne warunki nie tylko po zaśnieżonych, ale także mokrych nawierzchniach. Lamele zostały zaprojektowane z myślą o pracy systemów takich jak ESP. Ten model opon trafiać będzie na pierwszy montaż do samochodów marki Mercedes.

Asymetryczny bieżnik, równomiernie rozkładający obciążenie, został zaprojektowany w taki sposób, by zewnętrzna część opony, wyposażona w bloki stabilizujące, gwarantowała przyczepność na zakrętach i szybkie reakcje na ruchy kierownicą. Środkowa część opony ma zapewniać maksymalną przyczepność, a tym samym skuteczne przenosić moc w trakcie ruszania i hamowania na powierzchniach pokrytych lodem lub śniegiem. Liczne kanały znajdujące się w rzeźbie bieżnika gwarantują szybkie i wydajne odprowadzanie wody. Opona Continental ContiWinterContact TS 830 P będzie dostępna w zakresach od 16 - 18 cali.

Koncern Michelin zaprezentował oponę Michelin Agilis Alpin, która jest przeznaczona dla samochodów dostawczych. Jest to nowość mająca zastąpić dobrze znaną gamę opon Michelin Agilis Snow 61/81/101.
Dzięki zastosowaniu technologii Durable Contact Patch, Michelin Agilis Alpin zyskuje bardziej prostokątną i większą powierzchnię kontaktu opony z podłożem. Pozwala to uzyskać równomierny rozkład nacisków, zmniejszyć odkształcanie gumy i w efekcie zmniejszyć zużycie paliwa.

Poprawę motoryki na śniegu umożliwia unikalny wzór bieżnika z szeroko rozsuniętymi klockami barkowymi, które są odsunięte od krawędzi barku opony. Otwarta rzeźba bieżnika pozwala na lepsze odprowadzanie śniegu (efekt zębatki). Michelin zwiększył wytrzymałość opony Michelin Agilis Alpin. Na jej bokach umieszczonych zostało osiem specjalnych tarcz, które chronią oponę przed otarciami o krawężniki. Michelin Agilis Alpin jest dostępny w 14 rozmiarach, o średnicy osadzenia 15 i 16 cali, szerokości bieżnika od 185 do 235 mm i profilu od 65 do 75.

Japoński koncern oponiarski Bridgestone przygotował kilka nowości na nadchodzącą zimę. Pierwszą z nich jest model Bridgestone Blizzak LM30. Jest to opona klasy premium, pozycjonowana pomiędzy klasą miejską, a klasą wysokich osiągów. Nowy bieżnik wykorzystuje nową technologię nacięć lameli, zwiększającą kontakt z podłożem. Klocki zostały usztywnione mając zapewnić tym samym dobre prowadzenie i stabilność pojazdu w zakrętach. Firma ulepszyła także mieszankę gumową.  Bridgestone Blizzak LM30 zapewnia do 16% mniejsze opory toczenia, obniżone o 2,5% zużycie paliwa oraz redukcję emisji dwutlenku węgla o 4,5g/km. Bieżnik opony Bridgestone Blizzak LM30 posiada wyżłobienia w kształcie litery Z, łączące żebra opony z centralnymi rowkami. Ma to ułatwiać aqua i flushplaning. Model dostępny jest w zakresie rozmiarów 14 – 17 cali w klasie prędkości T oraz H.

Opona Bridgestone Blizzak LM35 została stworzona z myślą o największych osiągach. Sprawdzi się w samochodach o dużej mocy silnika, pozwalając na wysoką precyzję kierowania na mokrej i śnieżnej nawierzchni, dając także stabilność i kontrolę przy dużych prędkościach. Bieżnik został wyposażony w cztery podłużne rowki centralne, które pozwalają na wydajne odprowadzanie wody i błota pośniegowego z obszaru kontaktu opony z podłożem. Opona jest dostępna w rozmiarach 16-17 cali i klasie prędkości V.

Ostatnia nowość marki Bridgestone to następca opony DM-Z3. Jest to całkiem nowa opona Blizzak DM-V1 przeznaczona do terenowej jazdy. Bezkolcowa opona terenowa klasy premium została zaprojektowana z myślą o ciężkich warunkach. Producent popracował nad poprawą przyczepności na śniegu i lodzie, nie zapominając także o bezpieczeństwie prowadzenia na mokrej nawierzchni. W porównaniu z poprzednikiem poprawiono trakcję i hamowanie. Blizzak DM-V1 otrzymał nową mieszankę Multicell Z, poprawioną technologię rowków oraz nową rzeźbę bieżnika. wzór bieżnika zaprojektowany został w technologii 3D Wash Board Z Sipe (trójwymiarowych rowków w kształcie litery Z o strukturze tarki), który zwiększać ma zarówno efekt wgryzania się krawędzi w zamarzniętą drogę, jak i poprawiać sztywność klocków. Opona Blizzak DM-V1 jest dostępna w rozmiarach od 15 do 20 cali.

Kolejna propozycja pochodzi z koncernu Goodyear, a konkretnie submarki Fulda. Zimowe opony Fulda Kristall Montero 3 posiadają technologię „Snow Catcher Technology” - pozwalającą na chwytanie śniegu. W czasie kontaktu opony z ośnieżoną nawierzchnią zacieśniają się rowki bieżnika. Dzięki temu opona "wgryza się" w podłoże, zapewniając lepszą przyczepność. W oponie zostały zastosowane samoblokujące się lamele "Bubble Blade", które usztywniają oponę. Mieszanka gumowa została przygotowana z myślą o dużej elastyczności w wahających się temperaturach. Bieżnik pojawi się w zakresie rozmiarowym 13-16 cali, tylko w klasie prędkości T.

Świeżą propozycją w tej klasie opon jest Pirelli SnowControl Serie II. Jest to idealne rozwiązanie dla kierowców w okresie jesienno – zimowym. Nowa opona gwarantuje maksymalną przyczepność dzięki specjalnej mieszance w technologii TDC, która zapewnia najlepsze osiągi w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. Maksymalna elastyczność mieszanki w niskich temperaturach zmniejsza ryzyko jej stwardnienia, co powoduje wzrost przyczepności. Specjalnie dobrana kolejność ułożenia klocków ma poprawić pracę barków i obszaru środkowego opony. Zastosowanie innowacyjnego wzoru bieżnika w postaci ceglanego muru z zastosowaniem technologii mikro-nacięć przekłada się na doskonałą sterowność oraz skrócenie drogi hamowania pojazdu. Nad aquaplanningiem będą czuwać szerokie rowki obwodowe. Poprawiono ich głębokość w stosunku do poprzedniej wersji opony. Pirelli SnowControl Serie II wyposażono we wskaźnik zużycia bieżnika opony. Oponę można zamówić w rozmiarach 14-16 cali w klasie T i w jednym rozmiarze 195/65R15 w klasie prędkości H.

Inną propozycją z Kraju Kwitnącej Wiśni jest opona Firestone Winterhawk 2V. Jest to nowy model z gamy ogumienia przeznaczonego dla wysokich osiągów. Winterhawk 2V wyposażono w asymetryczny bieżnik. Mieszanka wykonana z dużą zawartością krzemionki ma pozwolić na utrzymywanie bardzo dobrej przyczepności na śniegu i mokrym. Krawędzie bocznych klocków są wysokie, dzięki czemu poprawi się komfort jazdy w zakrętach. Z kolei rowki wzdłużne zostały dopracowane w technologii Zig-Zag tak aby maksymalnie łapać przyczepność w ubitym śniegu i lodzie. Nieprzerwane rowki mają zwiększać przyczepność w zakrętach i pozwolą odprowadzać śnieg we wszystkich kierunkach. Opona jest dostępna w rozmiarze 16-18 cali.

Ostatnia nowość pochodzi z Finlandii. Opona Nokian W+ to scalenie linii opon zimowych WR oraz W. Nowy model będzie dostępny z dwoma wzorami bieżnika. Jeden będzie pochodził od starego Nokiana WR, natomiast drugi z Nokiana W+. Będą one zależne od rozmiaru. Producent poprawił mieszankę gumy, przez co została zwiększona elastyczność w zakresie niskich temperatur. Przez to, że ekologia jest teraz w modzie, producent poprawił opory toczenia. Nokian W+ to opona klasy średniej klasyfikowana pomiędzy wysokimi, a ultrawysokimi osiągami.


Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport