mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zimówki na szosę i w teren

Zimówki na szosę i w teren

Zmiana opon na zimowe jest również istotna w przypadku większych samochodów terenowych. Ich specyfika polega na tym, iż muszą się nadawać do jazdy po utwardzonych drogach oraz w trudnym terenie.

Zimówki na szosę i w teren

"To właśnie zimowe podłoże wymaga odpowiednich opon, takich, które sprawdzają się podczas jazdy "trackiem" zarówno na szosie, jak i w terenie. Kierowcy aut terenowych powinni zwrócić uwagę na zimowe opony terenowe również dlatego, że środek ciężkości pojazdów tego typu umiejscowiony jest dość wysoko, co znacznie zmniejsza przyczepność auta do podłoża."- przypomina Piotr Łygan, specjalista Pirelli.

Zimą najbardziej niebezpiecznie jest zwłaszcza na mostach, w pobliżu dużych akwenów, na wiaduktach oraz na granicy obszarów leśnych. Jeśli temperatura jest bliska zeru, a jezdnia mokra - nieprzystosowana do takich warunków opona może zupełnie nieoczekiwanie stracić kontakt z nawierzchnią. Dlatego odpowiednio wcześnie zadbajmy o ogumienie przystosowane specjalnie do trudnych warunków panujących zimą, pamiętając, że jest to jeden z ważniejszych elementów wpływających na sprawność naszego pojazdu nie tylko na drodze, ale również w terenie.

To właśnie opona jest jedyną częścią, która łączy samochód z nawierzchnią. Na jakość dróg nie mamy wpływu, ale na wyboru opon – tak, aby nie zawiodły nas na bezkresnych bezdrożach - możemy dokonać sami. Opony zimowe do samochodów terenowych (np. Pirelli Scorpion Ice&Snow) zostały tak zaprojektowane, aby mogły zapewnić bezpieczne i efektywne wykorzystanie możliwości naszych "terenówek" w warunkach europejskiej pory zimowej: śniegu, lodu, błota pośniegowego, dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia na jezdni i poza nią.

Charakterystyczna dla opon zimowych, zarówno terenowych, jak i do samochodów osobowych, jest ich konstrukcja: nie tylko kształt bieżnika, ale i materiał użyty do ich produkcji. Najważniejsza w oponach zimowych jest ich plastyczność w obniżonej temperaturze. Podczas gdy letnia opona na mrozie staje się twarda i śliska, opona zimowa zachowuje swoją elastyczność i przyczepność do podłoża, tak samo jest w przypadku opon terenowych.

Chociaż typowe opony terenowe z założenia mają duże bloki bieżnika, umożliwiające jazdę po grząskim terenie, trzeba pamiętać, że zimowe opony terenowe są dodatkowo wyposażone w szereg kanalików, odprowadzających nadmiar wody i błota pośniegowego spod kół.

Trzecim istotnym elementem są lamele – drobne nacięcia na powierzchni bieżnika. W czasie jazdy po ośnieżonych nawierzchniach "wgryzają się" one w śnieg, zwiększając w ten sposób przyczepność do nawierzchni. Dodatkowo drganie lameli w czasie jazdy powoduje samooczyszczanie opony ze śniegu i błota. Efekt uboczny tych drgań, czyli większy hałas towarzyszący toczeniu się opony, został zredukowany do minimum.

"Nowoczesne opony zimowe zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić dobrą przyczepność do nawierzchni i cichą eksploatację w każdych warunkach." – zapewnia Piotr Łygan, specjalista Pirelli.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport