mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zimówki na szosę i w teren

Zimówki na szosę i w teren

Zmiana opon na zimowe jest również istotna w przypadku większych samochodów terenowych. Ich specyfika polega na tym, iż muszą się nadawać do jazdy po utwardzonych drogach oraz w trudnym terenie.

Zimówki na szosę i w teren

"To właśnie zimowe podłoże wymaga odpowiednich opon, takich, które sprawdzają się podczas jazdy "trackiem" zarówno na szosie, jak i w terenie. Kierowcy aut terenowych powinni zwrócić uwagę na zimowe opony terenowe również dlatego, że środek ciężkości pojazdów tego typu umiejscowiony jest dość wysoko, co znacznie zmniejsza przyczepność auta do podłoża."- przypomina Piotr Łygan, specjalista Pirelli.

Zimą najbardziej niebezpiecznie jest zwłaszcza na mostach, w pobliżu dużych akwenów, na wiaduktach oraz na granicy obszarów leśnych. Jeśli temperatura jest bliska zeru, a jezdnia mokra - nieprzystosowana do takich warunków opona może zupełnie nieoczekiwanie stracić kontakt z nawierzchnią. Dlatego odpowiednio wcześnie zadbajmy o ogumienie przystosowane specjalnie do trudnych warunków panujących zimą, pamiętając, że jest to jeden z ważniejszych elementów wpływających na sprawność naszego pojazdu nie tylko na drodze, ale również w terenie.

To właśnie opona jest jedyną częścią, która łączy samochód z nawierzchnią. Na jakość dróg nie mamy wpływu, ale na wyboru opon – tak, aby nie zawiodły nas na bezkresnych bezdrożach - możemy dokonać sami. Opony zimowe do samochodów terenowych (np. Pirelli Scorpion Ice&Snow) zostały tak zaprojektowane, aby mogły zapewnić bezpieczne i efektywne wykorzystanie możliwości naszych "terenówek" w warunkach europejskiej pory zimowej: śniegu, lodu, błota pośniegowego, dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia na jezdni i poza nią.

Charakterystyczna dla opon zimowych, zarówno terenowych, jak i do samochodów osobowych, jest ich konstrukcja: nie tylko kształt bieżnika, ale i materiał użyty do ich produkcji. Najważniejsza w oponach zimowych jest ich plastyczność w obniżonej temperaturze. Podczas gdy letnia opona na mrozie staje się twarda i śliska, opona zimowa zachowuje swoją elastyczność i przyczepność do podłoża, tak samo jest w przypadku opon terenowych.

Chociaż typowe opony terenowe z założenia mają duże bloki bieżnika, umożliwiające jazdę po grząskim terenie, trzeba pamiętać, że zimowe opony terenowe są dodatkowo wyposażone w szereg kanalików, odprowadzających nadmiar wody i błota pośniegowego spod kół.

Trzecim istotnym elementem są lamele – drobne nacięcia na powierzchni bieżnika. W czasie jazdy po ośnieżonych nawierzchniach "wgryzają się" one w śnieg, zwiększając w ten sposób przyczepność do nawierzchni. Dodatkowo drganie lameli w czasie jazdy powoduje samooczyszczanie opony ze śniegu i błota. Efekt uboczny tych drgań, czyli większy hałas towarzyszący toczeniu się opony, został zredukowany do minimum.

"Nowoczesne opony zimowe zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić dobrą przyczepność do nawierzchni i cichą eksploatację w każdych warunkach." – zapewnia Piotr Łygan, specjalista Pirelli.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Po sukcesie limitowanej wersji Joy przyszedł czas na specjalną wersję Drive, która bazuje na wyposażeniu Ambition, ale oferuje jeszcze więcej za atrakcyjniejszą cenę.