mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zintegrowane bezpieczeństwo

Zintegrowane bezpieczeństwo

W oparciu o istniejące systemy oraz zapowiadając interaktywne systemy przyszłości, Renault wprowadza pojęcie zintegrowanego bezpieczeństwa.

Zintegrowane bezpieczeństwo

Prace w dziedzinie bezpieczeństwa Renault koncentruje na czterech strategicznych kierunkach:

-Zapobieganie: pomaganie kierowcy w uprzedzaniu zagrożeń i zmniejszenie prawdopodobieństwa zaistnienia wypadku.
 
-Korygowanie: wspomaganie prowadzenia pojazdu w warunkach trudnych lub awaryjnych, bez zastępowania go za kierownicą.
 
-Ochrona: zapewnienie optymalnej ochrony wszystkim użytkownikom pojazdu w razie wypadku.
 
-Edukacja: zainteresowanie wszystkich podmiotów społecznych jest jednym z wyzwań w zapobieganiu zagrożeniom na drodze.

Zapobiegać

Renault oddaje do dyspozycji kierowców urządzenia pozwalające na wzmocnienie własnej odpowiedzialności, dostarczające prawidłowych informacji, rozpoznające otoczenie oraz umożliwiające kierowcy skoncentrowania się na jego podstawowym zajęciu poprzez wspomaganie go w wykonywaniu czynności dodatkowych.
 
Świetlny lub dźwiękowy sygnał ostrzegawczy przypominający o nie zapiętym pasie bezpieczeństwa 
Gdy pas nie jest zapięty, sygnał dźwiękowy włącza się, a kontrolka świetlna miga. Sygnał dźwiękowy ma dwa poziomy częstotliwości. Pierwsza sekwencja dźwięku o średnim natężeniu trwa 30 sekund, po niej następuje druga, o wyższej częstotliwości mającej przebić się przez hałas silnika przy prędkości 50 km/h – trwa ona 90 sekund. Po dwóch minutach sygnalizacji dźwiękowej, kontrolka świetlna pozostaje włączona do czasu zapięcia pasa.

Regulator-ogranicznik prędkości
Działanie regulatora-ogranicznika prędkości jest związane z nową generacją elektronicznych pedałów gazu, w których układ elektroniczny zastąpił tradycyjną linkę. Ogranicznik prędkości pozwala kierowcy na samodzielne ustalenie prędkość maksymalnej, której nie chce on przekroczyć. Posługując się dwoma przyciskami na kierownicy, może on zmniejszyć lub zwiększyć wartość graniczną. Przy próbie jej przekroczenia, pedał gazu przestaje sterować przyspieszeniem. W razie konieczności, silne wciśnięcie pedału i pokonanie punktu oporu na końcu skoku pedału pozwala na przekroczenie ustalonej prędkości. Każde zwolnienie lub hamowanie zmniejszające prędkość do wartości niższej od wcześniej zadanej, przywraca ponownie funkcję ogranicznika.

System kontroli ciśnienia w oponach
Renault posiada system ostrzegający kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu powietrza nawet w jednej oponie. System kontroli ciśnienia w oponach pozwala wykryć powolne uchodzenie powietrza, zbyt niskie ciśnienie lub też jego niedostosowanie do prędkości pojazdu. Kierowca dysponujący takimi informacjami może zawczasu zareagować, by uniknąć niebezpieczeństwa. Stwierdzona nieprawidłowość jest uwidoczniona na tablicy rozdzielczej przez wyświetlenie właściwego koła oraz, zależnie od modelu pojazdu, przez zaświecenie kontrolki lub wyemitowanie komunikatu tekstowego.

Regulator prędkości z funkcją kontroli odległości
Przy pomocy pokładowego radaru, system ten mierzy względną prędkość i odległość pojazdu znajdującego się przed nami. W porównaniu z "klasycznym" regulatorem prędkości, pozwala on na pełniejszą kontrolę prędkości jazdy z uwzględnieniem warunków panujących na drodze. System ten przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa przez obligowanie prowadzącego pojazd do zachowania odpowiedniej odległości od samochodu jadącego z przodu.

Reflektory ksenonowe/bi-ksenonowe
Reflektory ksenonowe przyczyniają się do podwyższenia bezpieczeństwa czynnego podczas jazdy po zmroku. Jako światła mijania, posiadają większy zasięg (ponad 100 m zamiast 40 m) oraz szerszy strumień światła polepszając w ten sposób widoczność. Ponadto, gęstość strumienia światła oraz jego barwa są bardzo zbliżone do właściwości światła dziennego, a jednocześnie nie powodują oślepiania kierowców innych pojazdów na drodze. W modelu Espace IV wprowadzone zostały reflektory bi-ksenonowe, które wykorzystują opisaną wyżej technologię w światłach mijania jak i drogowych, czyli długich.

Automatyczne włączanie świateł i wycieraczek
Czujnik światła i deszczu włącza światła i przednie wycieraczki samochodu w zależności od oświetlenia zewnętrznego i warunków atmosferycznych. Zapewnia to optymalne czyszczenie szyby przedniej uwzględniające natężenie opadów deszczu i nie dopuszcza do zapominania o włączeniu świateł, gdy warunki na drodze tego wymagają.

Korygować

Celem działania systemów wspomagających prowadzenie, które uruchamiane są w trudnych warunkach drogowych lub w sytuacjach awaryjnych jest skorygowanie błędów w prowadzeniu samochodu. Najlepiej znanym systemem jest ABS, ale Renault wyposaża swoje samochody również w system wspomagania nagłego hamowania, system dynamicznej kontroli toru jazdy ESP występujący w nowej wersji, z funkcją kontroli podsterowności.

Układ hamulcowy z systemem ABS i korektorem EBV
ABS jest już dziś systemem dobrze znanym. Zapobiega on zablokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. Pozwala on również na zachowanie sterowności samochodu. EBV jest dodatkowym modułem systemu ABS. Jego rolą jest stałe sterowanie rozdziałem siły hamowania między kołami osi przedniej i tylnej.

ESP z funkcją kontroli podsterowności
System dynamicznej kontroli toru jazdy ESP pomaga kierowcy zachować panowanie nad samochodem przy gwałtownych manewrach i w chwili utraty przyczepności. Nowa funkcja systemu optymalizuje działanie ESP w przypadkach podsterowności pojazdu w zakręcie (sytuacja, gdy koła przednie tracą przyczepność w skręcie i samochód kieruje się na zewnątrz zakrętu). Uzupełnieniem jest układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędzanych przy ruszaniu i przyspieszaniu.

Wspomaganie nagłego hamowania
Mechanizm układu pozwala na ocenę prędkości nacisku na pedał hamulca. W chwili wykrycia gwałtownego hamowania, specjalny wzmacniacz wytwarza podwyższone ciśnienie w układzie hamulcowym przekraczające to, które spowodował kierowca wciskając pedał. Umożliwia to dużo szybsze wykorzystanie całej mocy hamulców oraz wcześniejsze włączenie działania układu ABS.

Chronić

System zabezpieczeń Renault trzeciej generacji (SRP 3)
Trzecia generacja systemu zabezpieczeń Renault zapewnia optymalny poziom bezpieczeństwa osobom siedzącym z przodu pojazdu uwzględniający dwa podstawowe parametry: siłę zderzenia i wzrost człowieka. Poduszki powietrzne dostosowujące swe działanie do siły zderzenia oraz podwójne napinacze pasów sprawiają, że system ten nie ma sobie równych na rynku.

System zabezpieczeń pasażerów siedzących z tyłu
Od wielu lat, Renault wdraża zasadę "bezpieczeństwo dla wszystkich", czyli na wszystkich miejscach w kabinie. Celem jest zapewnienie pasażerom z tyłu poziomu zabezpieczeń porównywalnego z tym, jakim dysponują jadący z przodu. Dlatego też, w samochodach Renault wszystkie miejsca z tyłu zostały wyposażone w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, zanim jeszcze było to wymagane przepisami.

Urządzenia podnoszące bezpieczeństwo dzieci w samochodzie
Isofix stanowi normę, która określa standardy zespolenia fotelika dla dziecka z konstrukcją samochodu. System składa się z dwóch zaczepów montowanych seryjnie w samochodach w miejscu połączenia oparcia z siedziskiem fotela. Samochody Renault są dodatkowo wyposażane w trzeci punkt mocowania zapewniający stabilne osadzenie fotelika zapobiegające jego przemieszczaniu się w czasie jazdy, przy ustawieniu przodem lub tyłem do kierunku jazdy.

Edukacja

Międzynarodowy program "Bezpieczeństwo dla wszystkich"
Realizując program międzynarodowy "Bezpieczeństwo dla wszystkich", Renault zwraca uwagę dzieci i młodzieży na kwestie bezpieczeństwa. Firma opracowała zestaw edukacyjny przeznaczony dla nauczycieli. program ten jest dziś prowadzony w szesnastu krajach.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport