mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Złe paliwo w baku

Złe paliwo w baku

Zatankowanie złego paliwa może poważnie zrewidować stan portfela. Tym bardziej, że nieumyślność czy po prostu zwykła pomyłka nie jest honorowana w zdecydowanej większości firm ubezpieczeniowych i jest kwalifikowana pod paragraf niewłaściwego użytkowania pojazdu.

Złe paliwo w baku
Według raportów opracowanych przez niezależne ośrodki badawcze na zlecenie zagranicznych przedsiębiorstw ubezpieczeniowych najczęściej do pomyłki przy dystrybutorze dochodzi w przypadku pojazdów z wypożyczalni samochodowych. Kolejnym czynnikiem najczęstszych pomyłek przy wyborze odpowiedniego pistoletu jest coraz szersza paleta dostępnych rodzajów paliwa (superdiesli, benzyn o różnej liczbie oktanów, etc.).


Niestety w Polsce żadna z instytucji jak do tej pory nie pokusiła się o przeprowadzenie badań dotyczących ilości złych tankowań wśród kierowców, jednak dla z obrazowania jak często dochodzi do takich sytuacji , można posłużyć się statystykami z rynku niemieckiego. Według automobilklubu ADAC co roku na niemieckich stacjach blisko 5000 kierowców tankuje do swojego samochodu niewłaściwy surowiec.

Benzyna do Diesla
Jedną z możliwości pomyłek zatankowanie złego paliwa jest oczywiście wpompowanie do baku silnika wysokoprężnego tradycyjnej benzyny. Pół biedy kiedy coś takiego przytrafi się w przypadku starszych silników, pozbawionych bezpośrednich wtrysków paliwa. Wiekowe jednostki "przefiltrują" niewielkie ilości benzyny w swoich obwodach bez najmniejszego problemu - wcześniej do starych Diesli często nawet zalecano dotankowanie oleju napędowego z małą ilością benzyny gdyż w zimie, przy niskich temperaturach miało to uchronić "czarne" paliwo przez krzepnięciem w baku. Niestety nowoczesna generacja silników wysokoprężnych bazujących na najnowszych typach układu Common Rail lub
pompowtryskiwaczach reagują na benzynę alergicznie. Co prawda przy naprawdę ale to naprawdę skromnych ilościach benzyny są w stanie ją przetrawić - zaleca się dodatkowe dotankowanie auta olejem napędowym pod sam korek - jednak generalnie działa to na szkodę całego układu paliwowego. Innym wyjściem z takiej sytuacji jest odpompowanie wszystkiego paliwa - informacja jak to zrobić często umieszczana jest w książce pojazdu - zanim zostanie ono zassane do układu paliwowego. W przeciwnym razie wyczyszczenie całego systemu doprowadzającego surowiec może być nie tylko przymusowe ale i bardzo kosztowne. Naprawa silnika może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Diesel do benzyny
Zdecydowanie rzadziej dochodzi do odwrotnej sytuacji, kiedy jednostka benzynowa zostanie zalana paliwem ON. Przede wszystkim dlatego, że już przed tankowaniem można zorientować się, że robimy coś nieprawidłowo. Średnica pistoletu z olejem napędowym jest z reguły szersza od otworu wlewu paliwa w benzyniakach. Dzięki temu ryzyko zatankowania złego paliwa zdecydowanie maleje. Zdarzyć się jednak może, że niewielkie ilości ropy trafią do baku. Wówczas, podobnie jak w przypadku starszych jednostek samozapłonowych, przy minimalnych ilościach oleju napędowego w układzie można próbować go ostrożnie wyjeździć dolewając co jakiś czas właściwej mieszanki. Wszystko to jednak zależy od typu silnika. Trzeba mimo wszystko liczyć się z tym, że wizyta w serwisie będzie również konieczna.

Różnica w oktanach
Bezproblemowe w większości sytuacji jest tankowanie paliwa o różnej liczbie oktanów. Najczęstsze, dostępne na stacji rodzaje benzyny bezołowiowej posiadają 95 lub 98 oktanów. Nowoczesne silniki wyposażone są wyposażane w tzw. sensory stukowe, które w inteligentny sposób reagują na skład mieszanki i dostosowują pracę całego układu do danego paliwa. Również tankowanie najzwyklejszej benzyny nie powinno powodować jakichkolwiek problemów. Warto jednak zwracać uwagę na to jakie paliwo sugerują sami producenci samochodów. Dla przykładu Subaru nawet na klapie wlewu paliwa przypomina aby do modeli tej marki tankowane było paliwo 98, które dla jednostek typu bokser ma lepsze właściwości.

Bez pomyłki...
... u Forda i Land Rovera. Marka spod znaku błękitnego owalu oraz do niedawna jej firma-córka Land Rover od około dwóch lat oferują w swoich modelach tzw. "Easy-Fuel-System". Zadaniem tego systemu jest właśnie uniknięcie zatankowania niewłaściwego paliwa poprzez blokadę wlewu. Konstrukcja tego narzędzia została tak opracowana, że nawet próba włożenia pistoletu z benzyną do szerszego wlewu paliwa charakterystycznego dla Diesli jest także niemożliwe.
Tematy w artykule: paliwa biopaliwa

Podobne wiadomości:

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Aktualności 2016-02-06

Paliwo najtańsze od lat!

Paliwo najtańsze od lat!

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

~Pniewy-BP 2011-07-22

Nie dalej jak wczoraj (21.07.2011) na stacji BP w Pniewach dostawca paliwa do zbiorników diesela stacji paliw wlał etylinę PB95. W wyniku powyższego nawet prawidłowo wybierając paliwo diesela, właściciele dieseli wlewali w swoje samochody 95. Ciekaw jestem jak będzie ze zwrotem kosztów za czyszczenie układu paliwowego i ewentualne naprawy, bo samochód znajomej odjechał na lawecie (była jedną z pierwszych, której auto zgasło tuż po odpaleniu), dla następnych zorganizowano akcję wypompowania paliwa.... bez komentarza!

~Karolina 2008-11-01

Ja podczas tankowania etyliny zwracam uwagę na wszystko - napis Pb95, śwednicę pistoletu, napis etylina, zielone kolory. W Kołobrzegu na stacji benzynowej komunikacji miejskiej zmylili mnie człkowicie, z rury poleciała ropa ponieważ w zbiornikach mieli ją zamiast etyliny. Właściciel stacji nie widział swojej winy. Zwracał koszty udokumentowane rachunkami nawet te oczywiste, że muszę zatankować ponownie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport