mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Zmieniasz opony? Uważaj!

Zmieniasz opony? Uważaj!

Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu, a kwiecień to zwykle czas na zmianę zimowych na letnie. Jednak zanim to zrobisz, koniecznie sprawdź, czy twoje stare opony nadają się na kolejny sezon. A jeśli planujesz zakup nowych, zastanów się, jakie ogumienie wybrać – nowe czy używane, wąskie czy szerokie, letnie czy całoroczne?

Zmieniasz opony? Uważaj!
Od tego, na jakich oponach zdecydujesz się jeździć w sezonie letnim, zależy nie tylko Twoje bezpieczeństwo, lecz również przyjemność z jazdy. Specjaliści zalecają wymianę opon wtedy, gdy średnia dobowa temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 7 stopni przez kilka dni. Zazwyczaj czas ten przypada na kwiecień, mamy więc jeszcze trochę czasu na sprawdzenie, czy nasze opony letnie nadają się do użytku. A także na ewentualną decyzję o wyborze i zakupie nowych.

Jak sprawdzić opony?

Najważniejszą sprawą w przypadku używanych opon jest sprawdzenie głębokości bieżnika. Opona letnia, której bieżnik jest płytszy niż 3 mm, łatwo traci przyczepność, szczególnie na mokrych nawierzchniach. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć zwykłej zapałki. Wystarczy włożyć ją w zagłębienie, zaznaczyć głębokość, a następnie zmierzyć zaznaczony odcinek.,

Które opony lepsze?

Jeśli okaże się, że letnie opony z poprzedniego sezonu nie nadają się do użytkowania, koniecznie trzeba sprawić sobie nowe. I tu pojawiają się pierwsze rozterki – kupić nowe, czy używane, szersze czy węższe, letnie czy całoroczne, z bieżnikiem asymetrycznym czy kierunkowym?

Zanim jednak odpowiemy sobie na te pytania, musimy upewnić się, jaki rozmiar opon jest odpowiedni do naszego auta. Informacja o tym jest zapisana na oponie samochodu w postaci ciągu znaków, które oznaczają rozmiar opony, np. 185/60R14. Dla każdego modelu samochodu jego producent przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów opon.

Najłatwiej jest sprawdzić to korzystając z wyszukiwarek lub konfiguratorów opon i felg, dostępnych na stronach producentów lub dystrybutorów. Dostępne są również narzędzia wspomagające klienta, jak np. zamienniki opon, które ułatwiają kalkulację rozmiarową, w przypadku, gdy chcemy zastosować inny rozmiar opon od fabrycznego lub homologowanego przez producenta.

Używane czy nowe?
Kolejny dylemat, przed którym stajemy decydując się na zakup opon, to wybór pomiędzy kompletem nowych i używanych. Zdecydowaną zaletą używanych opon jest cena, która jest niższa niż w przypadku nowych. Jednak ich zakup może się wiązać z pewnym ryzykiem. Po pierwsze nie sposób stwierdzić, czy były one odpowiednio eksploatowane, miały właściwe ciśnienie lub były odpowiednio przechowywane poza sezonem. Poza tym opony używane mogą pochodzić z samochodów po wypadkach drogowych i mieć wewnątrz uszkodzenia, których nie widać gołym okiem.

W przypadku opon nowych tego typu zagrożenia nie występują. Może więc warto zapłacić większą cenę za nowe opony i tym samym nie narażać się na ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek związanych z użytkowaniem ogumienia?

Letnie czy całoroczne?

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem. Dlatego w testach i w zestawieniach opony całoroczne porównuje się najczęściej z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre opony sezonowe, ale dobre opony całoroczne osiągają lepsze wyniki niż najtańsze opony sezonowe (np. tzw. „chińskie opony”).
Szersze czy węższe opony na lato?
W pierwszej kolejności należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu co do stosowanych rozmiarów. Samodzielne zmiany powinny odbywać się w ramach rozmiarów proponowanych przez producenta, a inne zmiany należy konsultować ze specjalistami.

W przypadku opon letnich szerokość opon ma wpływ na kilka aspektów związanych
z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Zaletą szerszych opon jest krótsza droga hamowania, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzują się też lepszą przyczepnością w zakrętach, w porównaniu z węższymi.

Z kolei węższe opony zapewniają wyższy poziom komfortu jazdy i są mniej hałaśliwe. Ponadto mają niższe opory toczenia, co przekłada się na bardziej ekonomiczne zużycie paliwa. Są one także mniej podatne na wpadnięcie w poślizg na mokrej powierzchni i lepiej sprawdzają się podczas jazdy w koleinach. Tak więc węższe opony na lato mają więcej zalet.

Jaką rzeźbę bieżnika wybrać?
Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki - często mówi się, że ma kształt litery V. Takie rozwiązanie znacznie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.

Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność opony na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę spod opony. Modele z bieżnikiem asymetrycznym, to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie opony na rynku.
Tematy w artykule: opony opony zimowe opony letnie

Podobne wiadomości:

Opony kupuj z głową

auto motor i sport 0000-00-00

Opony są jedynym elementem pojazdu, mającym kontakt z nawierzchnią. Bez względu na to, jak nowoczesne jest Twoje auto i jak dobrym jesteś kierowcą, to właśnie opony stoją na straży Twojego bezpieczeństwa. Ty i Twoi bliscy jesteście cennym ładunkiem, więc wybór opon naprawdę ma znaczenie.

Przedłuż życie opon

auto motor i sport 0000-00-00

Nikt nie lubi zmieniać opon częściej niż jest to absolutnie konieczne. Czyż nie byłoby wspaniale, gdybyś mógł zrobić coś, żeby przedłużyć żywotność opon? Poznaj 8 sekretów dłuższego życia opon.

Komentuj:

~Anna 2012-06-09

Dzięki! Zadzwonię tam jutro!

~Marek 2012-06-09

Myślę, że znalazłem coś dla Ciebie : ) www.motoricus.com Oprócz opon możesz zlecić im ich montaż w autoryzowanym warsztacie. Myślę, że to powinno rozwiązać twój problem. Następnym razem będzie już łatwiej. : ) Samochód to nie taka trudna sprawa, teraz i tak większość rzeczy już trzeba u mechanika robić, często nawet żarówki, więc nie przejmuj się : ) Będzie dobrze! : )

~Anna 2012-06-09

Hmmm, jest to jakaś myśl - przyjrzę się jutro, bo dziś już nie chce mi się na parking zaglądać, zabawa w sam raz na niedzielę...

~Marek 2012-06-09

Spokojnie, żartowałem. : ) Zacząłbym od zajrzenia w instrukcję samochodu i sprawdzenia parametrów opon. Ostatecznie możesz obejrzeć opony tam też jest zawsze są wypisane dane, które warto znać przy wymianie. Zwłaszcza, jeśli nie robiłaś tego wcześniej. A potem możesz już zacząć szukać w sieci informacji. To już połowa za Tobą. : )

~Anna 2012-06-09

Uwielbiam takie porady, jakby kobieta nie umiała sama sobie poradzić. Ja po prostu nie mam na to czasu?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Traficar na kolejnych stacjach Orlen
Traficar na kolejnych stacjach Orlen
Już niebawem na kolejnych 19 stacjach należących do PKN Orlen będzie można wypożyczać samochody na minuty należące do Traficar. Auta dostępne w ramach carsharingu będą dostępne na 50 stacjach paliw płockiego koncernu.