mojeauto.pl > motogazeta > Technika > "Automat" się ociąga? Sprawdź olej w przekładni!

"Automat" się ociąga? Sprawdź olej w przekładni!

Wymiana automatycznej skrzyni biegów pociąga za sobą ogromne koszty. Jednak nie zawsze jest ona konieczna. Często bowiem zdarza się, że nieprecyzyjne działanie takich przekładni wynika ze starości lub z niewystarczającej ilości oleju przekładniowego.

Zmęczony olej przekładniowy może być wstępnym etapem do poważnej awarii skrzyni automatycznej. Objawy sugerujące o niskiej jakości środka smarnego są dość charakterystyczne. Niestabilna praca przekładni czy przeciągający się moment zmian biegów z początku mogą być niezauważalne, ale po dłuższym czasie zjawiska te regularnie narastają. Punkty zmiany przełożeń zaczynają się nie zgadzać, a charakterystyczne lekkie szarpnięcie, sugerujące wbicie kolejnego biegu spóźnia się. Taka wadliwa praca "automatu" uwypukla się szczególnie w trakcie niskich temperatur.

Olej przekładniowy starzeje się bardzo podobnie jak olej silnikowy. Wraz z przejechanymi kilometrami regularnie spada jego lepkość, a tym samym jego jakość smarowania i tworzenia filmu ochronnego na metalowych elementach obniża się. Olej ulega spienianiu, zaś w układzie pojawia się osad.

Zanim jednak podjęta zostanie decyzja o wymianie oleju, warto skontrolować jego stan. Czasami bowiem do rozwiązania powyższych problemów, wystarczy jego uzupełnienie do wymaganego poziomu. Pomiaru stanu dokonuje się przy włączonym silniku i osiągnięciu optymalnej temperatury pracy, która sugerowana jest przez każdego producenta.  

Jeśli po dolaniu oleju objawy nie ustępują, oznacza to czas wymiany. Na początek do obiegu oleju powinien być wlany dodatek czyszczący, którego zadaniem jest zebranie osadu czy opiłków metalu powstałych w wyniku tarcia o siebie elementów skrzyni. W trakcie tego zabiegu przekładnia powinna popracować przez chwilę w każdym z możliwych położeń. Tylko w ten sposób środek czyszczący wniknie do każdego zakamarka przekładni.

Kolejny etap to gruntowne płukanie skrzyni. W tym celu mechanik w warsztacie podłącza między skrzynię, a chłodnicę oleju specjalne urządzenie, które pompuje do automatycznej przekładni świeży olej. Jednocześnie zużyty olej jest wypychany z układu napędowego. Zabieg ten trwa tak długo, aż u wylotu chłodnicy nie pojawi się świeży środek smarujący. Tak kończy się tzw. "dynamiczna wymiana oleju", która w przeciwieństwie do "statycznej wymiany" pozwala na wymianę oleju na nowy w 100%.

Podczas wymiany oleju przekładniowego należy pamiętać o tym, że koszt takiej usługi, w zależności od skomplikowania konstrukcji "automatu", może wahać się od 300 do nawet ponad 1000 zł. Dlatego warto to zadanie powierzyć renomowanemu warsztatowi. Wraz z nowym olejem wymieniony powinien zostać filtr. W końcu nigdy nie wkłada się brudnych skarpet na umyte nogi.

Podobne wiadomości:

BMW pracuje nad nową skrzynią

BMW pracuje nad nową skrzynią

Technika 2015-10-27

Nowa skrzynia biegów do Dacii Duster

Nowa skrzynia biegów do Dacii Duster

Aktualności 2015-09-08

Komentuj:

~POIUYT 2014-07-22

Wreszcie ciekawy artykuł na MOJE AUTO http://forum.mojeauto.pl

~Fx 2013-08-28

Nie sprowadzajmy każdego niedomagania ASB do poziomu wymiany oleju na świeży. W większości przypadków pojazdów w PL (a niemal każdy ma sporo cofnięty licznik) niedomagania skrzyni wynikają z jej zużycia. Kilkaset tyś km przebiegu bez jakiegokolwiek serwisu - bo tak się eksploatuje pojazdy na zachodzie - połączone często z zapewnieniami producenta pojazdu iż ASB jest bezobsługowy i nie wymaga żadnych kontroli czegokolwiek, prowadzi do początku jej końca i decyzji o sprzedaży. Handlarz ogranicza sie tylko do cofnięcia liczniki i zamaskowania wszelkich niedomagań (mechanicznych poprzez wlanie jakichś ekspelerów wyciszająco-uszczelniajacych). Nowy nabywca na wejście zmienia olej - oczywiście zawsze na full-synt, najlepiej 0W-30 i zaczynają wychodzić kwiatki z silnika. Oczywiście winny syt. jest kiepski silnik - bo nigdy naiwny kupujący, albo kiepski olej i trzeba o tym szybko napisać na forum. No ewentualnie wina mechanika bo źle wymienił i się wysypał silnik... Zawsze winnego znajdziemy. To samo dot. skrzyni. Jeżeli ta już ledwo zipie - wilczą przysługą będzie opisana w temacie wymiana oleju z płukaniem.

~DHE 2013-08-27

Eeeee.....tam

~jack 2013-08-27

Miałem kiedyś taką przeprawę z wymianą skrzyni biegów

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport