mojeauto.pl > motogazeta > Technika > "Automatyczny kierowca" Mercedesa

"Automatyczny kierowca" Mercedesa

Wyścig na nowinki techniczne pomiędzy producentami samochodów trwa w najlepsze. Mercedes wprowadził właśnie automatycznego kierowcę. Na razie jednak w roli testera, dzięki któremu będzie możliwe przeprowadzanie niektórych bardziej niebezpiecznych testów.

"Automatyczny kierowca" Mercedesa to nic innego jak zespół robotów, które obsługują kierownicę oraz pedały gazu i hamulca. Komputer pokładowy steruje autopilotem w taki sposób, by samochód poruszał się dokładnie według zaprogramowanego kursu – nawet gdy w danej sytuacji uczestniczy kilka pojazdów.

Inżynierowie testujący dany system monitorują ze stanowiska dyspozytorskiego przebieg wszystkich zdarzeń i mogą w każdej chwili zatrzymać pojazdy. Równolegle pojazdy kontrolują się automatycznie same i hamują natychmiast w razie stwierdzenia niezgodności. Dzięki temu test jest bezpieczny, a mimo to elastyczny. W "automatycznego kierowcę" można wyposażyć wszystkie modele Mercedes-Benz. Ponadto sprawdzeniu można poddać różne systemy i elementy wyposażenia służące bezpieczeństwu.

Na specjalnych terenach doświadczalnych uczestniczy on w testach, które z udziałem człowieka są niemal niemożliwe do powtórzenia, jak zmiana pasa ruchu przy zmiennych prędkościach i różnych odległościach między pojazdami, testy szczególnie ryzykowne, podczas których na przykład jeden pojazd ostro hamuje przed innym i zmusza go do gwałtownego skrętu w ostatniej chwili, czy też testy krytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa, w trakcie których na skrzyżowaniu pojazd wjeżdża na pas innego pojazdu, tuż przed lub bezpośrednio za nim.

Zaletą "automatycznego kierowcy" są przede wszystkim dwa aspekty. Po pierwsze powtarzalność. W celu precyzyjnych testów systemów konieczne jest wielokrotne dokonywanie zmian i powtarzanie takich samych prób. Wszystkie parametry, takie jak odległości pomiędzy pojazdami, prędkości i promienie skrętu, muszą ściśle odpowiadać założeniom i muszą być dokładnie przestrzegane dla zapewnienia ich porównywalności.

Po drugie bezpieczeństwo. Ponieważ systemy będą ingerować dopiero w sytuacjach krytycznych, trzeba również podczas testu stworzyć takie warunki. Manewry wymagają precyzyjnej synchronizacji i nie mogą narażać nikogo na niebezpieczeństwo, gdyż możliwości ludzkie jednak są mocno ograniczone.

Oprócz testowania systemów asystujących kierowcy podczas jazdy "automatyczny kierowca" znajdzie w przyszłości zastosowanie w testach ekstremalnych. W ich trakcie pojazd jest poddawany obciążeniom, znacznie przekraczającym wartości spotykane podczas normalnego użytkowania w ruchu drogowym. W ten sposób uzyskuje się pewność, że na przykład poduszki powietrzne nie wybuchną przypadkowo podczas gwałtownego wjechania na podjazd czy krawężnik. Nowa metoda testowania bez udziału kierowcy eliminuje jego obciążenie fizyczne.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Mercedes
Tematy w artykule: Mercedes kierowca ekstremalne testy

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport