mojeauto.pl > motogazeta > Technika > "Królewski" diesel

"Królewski" diesel

Jeszcze niedawno na dźwięk słów "sportowy diesel" na twarzach wielu znawców motoryzacji gościł wymowny uśmiech. Teraz może się to zmienić raz na dobre, bowiem Audi stworzyło silnik, który dysponuje osiągami, które mogą wprowadzić w kompleksy niejedną konstrukcję benzynową.

Dwanaście cylindrów ułożonych widlasto, moc rzędu 500 koni mechanicznych, pojemność sześciu litrów. I to wszystko w sportowym samochodzie. Ta mieszanka pozwoli modelowi z Ingolstadt uzyskać miano najszybszego auta dopuszczonego do ruchu publicznego, z silnikiem wysokoprężnym, w tym przypadku pod tylną klapą.

Nietrudno domyślić się skąd w Audi wziął się pomysł, żeby do modelu R8 wrzucić silnik diesla. Już od paru lat wyścigowe samochody uczestniczące w wyścigach długodystansowych odnoszą spektakularne sukcesy właśnie dzięki wysokoprężnym jednostkom. Przykładem mogą być wyścigi z serii LeMans, bądź też zawody na długim dystansie, które odbywają się na Florydzie. To właśnie tam Audi R10 wyposażone w jednostkę V12 o pojemności 5,5 litra odniosło triumf nad benzyniakami. Tak więc już parę lat temu można było domyślać się finału tych sukcesów. Umieszczenie jednostki V12 TDI pod maską seryjnego modelu było już tylko kwestią czasu. W ten oto sposób topowy, sportowy model Audi będzie w czasie jazdy wydawał charakterystyczny "klekot". Nim do tego dojdzie, silnik pojawi się jeszcze w większym modelu Q7.

Wykorzystanie do budowy silnika dwunastu cylindrów, ustawionych w dwóch rzędach rozwartych pod kątem 60 stopni nie było tutaj przypadkiem. Takie zestawienie umożliwia idealne wyważenie jednostki napędowej, a to z kolei ma sprawić że charakterystyczne dla diesla wibracje zostaną zredukowane do minimum. Połączenie pojemności 6 litrów z dwunastoma cylindrami daje po 500 cm3 na każdy "gar". Producent zapewnia, że pod względem kultury pracy jednostka nie będzie miała sobie równych nawet przy konkurentach zasilanych benzyną.

W nowoczesnej konstrukcji wykorzystano układ wtryskowy common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Pompowtryskiwacze już na dobre odchodzą do lamusa. Wspólna szyna pracuje standardowo przy ciśnieniu 2.000 barów i jest wyposażona w osiem otworów przez co paliwo jest efektywnie rozpylane do cylindrów. Każdy rząd cylindrów został wyposażony w osobną turbosprężarkę. Uzyskano dzięki temu stopień sprężania o wartości 1,6 bara. Zmienna geometria pozwala uzyskać bardzo dobry przebieg momentu obrotowego w dolnym zakresie prędkości. Maksymalny moment jest osiągany przy 1.750 obr./min, a wynosi on aż 1.000 Nm. Te potężne pozwalają na rozpędzanie się do "setki" zaledwie w 4,2 sekundy. Maksymalna prędkość to 300 km/h. Natomiast widok pracownika stacji benzynowej słyszącego "Diesel. Do pełna" - bezcenny.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi Q7
Audi Q7
Cena podstawowa już od: 271 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Audi R8
Audi R8
Cena podstawowa już od: 803 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-2dr.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

~do anonim 2008-08-24

to sa tajne informacje z audi - widocznie dziennikarze mojeauto.pl scisle wspolpracuja z tym koncernem, ze udostepnia im takie dane

~anonim 2008-08-23

Witam wszystkich Chcialem sie zapytac skąd te imformacje posiadasz ? Bo szukalem ich na stronie Audi.pl i de i nic nie pisze o takim silniku. Opisują tylko silniki benzynowe o pojemności 4.2 litra 6 - biegów i r - tronik

~Do Al'a 2008-06-23

Rozumiem cię. Też mam BMW. Ale wiesz co? Ja na światłach otwieram okno. I za to warto zapłacić. Nie ma jak benzynowe V8. Płacę, ale mordę cieszę przy każdej przegazówie. Niedługo nie będzie takich samochodów. Musimy mieć co wnukom opowiadać

~dupa 2008-06-19

ropa po 5 zyla, dzięki...

~Al 2008-06-19

Ja mam teraz bmw E38 740 z silnikiem 3.9 V8 bi.t.diesla, jak zawsze bylem przeciwnikiem klekotów tak teraz juz niezbyt uśmiecha mi sie benzyniak, oczywiście jakby paliwo było po 2zł to miałbym pod maską 5.4 V12, ale jest inaczej, Mam 560NM, 245 KM które odczówam jak 300 i srednie salanie ok 10l - co jest własciwie najpiękniejsze. A że to diesel słysze tylko na świoatłach przy otwartym oknie..

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport