mojeauto.pl > motogazeta > Technika > "Wesoły gaz" w komorze spalania

"Wesoły gaz" w komorze spalania

Podtlenek azotu znany w świecie motoryzacji jako "nitro" już od dawna jest stosowany w medycynie. Powszechnie stosowany "gaz rozweselający" jest jednym ze sposobów na szybkie i bardzo wydajne zwiększanie mocy silnika. Wiąże się to jednak z pewnym ryzykiem.

Z medycznego punktu widzenia podtlenek azotu (N2O) to bezbarwny i bezzapachowy gaz działający przeciwbólowo i rozweselająco. Wdychany w dużych ilościach może szkodzić. Z motoryzacyjnego punktu widzenia gaz ten może również wpłynąć rozweselająco na kierowcę, gdy poczuje on przyrost mocy silnika.

Podtlenek azotru jest mieszaniną zawierającą więcej tlenu niż w przypadku powietrza atmosferycznego (36 procent). W dodatku jest on dużo gęstszy od powietrza, co oznacza że łatwiej go magazynować w butli. W przypadku silników samochodowych taka informacja jest o tyle ważna, że w procesie efektywnego spalania liczy się jak największa ilość tlenu w cylindrach. Niemal wszystkie metody zwiększania mocy silnika polegają na zwiększeniu dawki dostarczanego tlenu do komór spalania. Pomagają w tym turbosprężarki, kompresory lub sportowe filtry powietrza. Jednak jedną z nowoczesnych metod jest także dostarczanie podtlenku azotu z butli.


Po raz pierwszy takie rozwiązanie zostało zastosowane w czasie II Wojny Światowej. Wtedy to samoloty wojskowe były chwilowo zasilane z butli z podtlenkiem by zwiększać przewagę na wysokościach gdzie powietrze jest mocno rozrzedzone. Technologia z kilku kilometrów spadła niedługo później na asfalt, a konkretnie na tory wyścigowe, a niedługo potem nawet na ulice.

Gaz trafiający do cylindrów jest poddawany działaniu wysokiej temperatury. Rozpada się on na tlen i azot. Dzięki zwiększonej dawce tlenu silnik pracuje wydajniej. Gaz wtryskiwany w stanie ciekłym bardzo szybko odparowuje, dzięki czemu obniża się temperatura mieszanki oraz pozwala napełniać cylindry świeżym ładunkiem. Poprawa osiągów wymaga zastosowania dodatkowej porcji paliwa. Może to być realizowane w sposób dwojaki. Istnieją bowiem tzw. suche wtryski podtlenku w których fabryczny układ zasilania zwiększa ciśnienie paliwa lub wydłuża czas otwarcia wtryskiwaczy. Systemy mokrego wtrysku powodują konieczność instalacji dodatkowego wtryskiwacza (lub kilku) w układzie dolotowym. Trzeba jednak mieć pewność, że do komory spalania nie trafi zbyt mało benzyny w stosunku do ilości tlenu. Uboga mieszanka wiąże się z szybkim i niebezpiecznym wzrostem temperatury spalania. To z kolei może doprowadzić do szybkiego zniszczenia silnika. W zestawach profesjonalnych bardzo często montowane jest zabezpieczenie, które dawkuje podtlenek dopiero gdy przepustnica jest całkowicie otwarta lub przy określonych obrotach.

To właśnie jest największe ryzyko w przypadku stosowania instalacji podtlenku azotu w samochodzie. Zwiększanie jego dawki powoduje, że moc wzrasta dynamicznie. Nawet z malutkich silników da się wycisnąć chwilowo nawet kilkaset koni. Jednak taka zabawa nie potrwa długo, bowiem jednostki napędowe mają ograniczoną wytrzymałość.

Instalacja podtlenku wywołuje także konieczność opóźniania zapłonu i stosowania świec o niższej ciepłocie. Dopalacz w postaci podtlenku jest stosowany chwilowo, gdyż zapotrzebowanie na mieszankę jest bardzo duże i żeby jeździć kilkanaście minut trzeba by było mieć cysternę z gazem za sobą. W zależności od konfiguracji zestawu zabawa może potrwać od kilku sekund do kilku minut. Taka przyjemność jednak sporo kosztuje. Napełnienie butli to koszt około 300-400 złotych.

Zabawa jest przednia, ale należy pamiętać o ryzyku. Brak umiaru może pociągnąć za sobą wysokie koszta. Przy złym zestrojeniu do komór spalania może się dostać zbyt dużo powietrza, a za mało paliwa. To spowoduje, że gwałtownie wzrasta temperatura wewnątrz silnika. O uszkodzenie głowicy, stopienie tłoków czy uszkodzenie bloku nietrudno. W drugą stronę także nie jest dobrze. Zbyt uboga mieszanka "zabije" katalizator i układ wydechowy.

Należy pamiętać, że podczas "dopalania" nie tylko silnik cierpi. Takie podzespoły jak sprzęgło, półosie czy skrzynia także mają ograniczoną wytrzymałość.
Tematy w artykule: podtlenek azotu N2O dopalacz

Komentuj:

~qq 2010-10-14

W ostatnim zdaniu to powinna być zbyt bogata mieszanka raczej...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport