mojeauto.pl > motogazeta > Technika > i-Eloop - lepiej odzyskuje i więcej oszczędza

i-Eloop - lepiej odzyskuje i więcej oszczędza

Nie, nie. To nie jest nowy model tabletu, ani sprzętu muzycznego DJ'a z Ibizy. i-Eloop to niezwykły system rekuperacji energii, który oszczędza nawet do 10% paliwa. Tak twierdzi Mazda, pomysłodawca tego urządzenia.

i-Eloop - lepiej odzyskuje i więcej oszczędza

Pod koniec sierpnia Mazda przedstawiła na moskiewskich targach motoryzacyjnych (Moscow International Motor Show) nową generację swojej flagowej limuzyny klasy średniej. W opinii japońskiego producenta Mazda 6 ma jednak nie tylko zachwycać samą stylistyką, ale również być modelem w pewnym sensie pionierskim. To wszystko za sprawą wspomnianego systemu i-Eloop, którego zadaniem jest jeszcze wydajniejsze odzyskiwanie energii z hamowania. Energii, którą później można wykorzystać na przykład przy zasilaniu klimatyzacji i innych urządzeń.

Czym różni się zatem i-Eloop od dotychczas stosowanych patentów? Otóż energia kinetyczna odzyskana z procesu hamowania, nie jest gromadzona w konwencjonalnych bateriach, a w dwuwarstwowym kondensatorze. Mazda już od dłuższego czasu testowała ten system w autach testowych pod roboczą nazwą "super caps". W szerszym rozumieniu ów kondensator (w j.angielskim - capacitor, stąd skrót 'cap') składa się z dwóch metalowych przewodników, czyli elektrod. Między nimi z kolei znajduje się izolator. Kiedy napięcie wywołane odzyskiem energii zostanie zapoczątkowane, obie elektrody w mocnym, ale przeciwsobnym oddziaływaniu (jedna jest plusowa, druga minusowa), przyciągają się do siebie i utrzymują fazę ładowania energii elektrycznej do momentu, kiedy kierowca przestanie hamować.

System i-Eloop, którego rozszyfrowana nazwa to "Intelligent Energy Loop", waży około 8 kilogramów. Oprócz wspomnianego kondensatora inżynierowie Mazdy umieścili w nim dodatkowo generator i tzw. konwerter napięcia prądu stałego. Interesujące zadanie ma zwłaszcza ten drugi podzespół. W momencie kiedy kierowca zdejmuje nogę z gazu, zmienia bieg lub hamuje generator wytwarza prąd, który przepływa do kondensatora, który dość szybko ulega zapełnieniu. Rolą konwertera jest z kolei zredukowanie napięcia do poziomu 12 wolt, który toleruję wszystkie urządzenia pokładowe jak np.: elektryczne wspomaganie kierownicy, pompa wody, klimatyzacja czy radio.

To nie wszystko, bowiem nadmiar wyprodukowanej energii będzie transportowany do akumulatora. W ten sposób akumulator nie będzie musiał pobierać energii od silnika, a to naturalnie przełoży się na mniejsze spalanie. Według przedstawicieli Mazdy różnica ta może sięgać nawet 10%.

Korzyści i-Eloop na tym się jednak nie kończą. W przeciwieństwie do obecnie stosowanych, "hybrydowych" systemów, nie potrzebne jest montowanie w samochodzie specjalnie zoptymalizowanych baterii i ciężkiego silnika elektrycznego. Dodatkowo kondensatory lepiej znoszą procesy ładowania i rozładowania niż baterie litowo-jonowe. Są też zdecydowanie bardziej odporne na różnice temperatur.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mazda 6
Mazda 6
Cena podstawowa już od: 89 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Premiery 2016-11-16

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Aktualności 2016-11-02

Komentuj:

~roman 2012-10-18

tekst tłumaczył lub pisał ktoś kto z techniką nie ma zbyt wiele wspólnego..

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport