mojeauto.pl > motogazeta > Technika > i-Eloop - lepiej odzyskuje i więcej oszczędza

i-Eloop - lepiej odzyskuje i więcej oszczędza

Nie, nie. To nie jest nowy model tabletu, ani sprzętu muzycznego DJ'a z Ibizy. i-Eloop to niezwykły system rekuperacji energii, który oszczędza nawet do 10% paliwa. Tak twierdzi Mazda, pomysłodawca tego urządzenia.

i-Eloop - lepiej odzyskuje i więcej oszczędza

Pod koniec sierpnia Mazda przedstawiła na moskiewskich targach motoryzacyjnych (Moscow International Motor Show) nową generację swojej flagowej limuzyny klasy średniej. W opinii japońskiego producenta Mazda 6 ma jednak nie tylko zachwycać samą stylistyką, ale również być modelem w pewnym sensie pionierskim. To wszystko za sprawą wspomnianego systemu i-Eloop, którego zadaniem jest jeszcze wydajniejsze odzyskiwanie energii z hamowania. Energii, którą później można wykorzystać na przykład przy zasilaniu klimatyzacji i innych urządzeń.

Czym różni się zatem i-Eloop od dotychczas stosowanych patentów? Otóż energia kinetyczna odzyskana z procesu hamowania, nie jest gromadzona w konwencjonalnych bateriach, a w dwuwarstwowym kondensatorze. Mazda już od dłuższego czasu testowała ten system w autach testowych pod roboczą nazwą "super caps". W szerszym rozumieniu ów kondensator (w j.angielskim - capacitor, stąd skrót 'cap') składa się z dwóch metalowych przewodników, czyli elektrod. Między nimi z kolei znajduje się izolator. Kiedy napięcie wywołane odzyskiem energii zostanie zapoczątkowane, obie elektrody w mocnym, ale przeciwsobnym oddziaływaniu (jedna jest plusowa, druga minusowa), przyciągają się do siebie i utrzymują fazę ładowania energii elektrycznej do momentu, kiedy kierowca przestanie hamować.

System i-Eloop, którego rozszyfrowana nazwa to "Intelligent Energy Loop", waży około 8 kilogramów. Oprócz wspomnianego kondensatora inżynierowie Mazdy umieścili w nim dodatkowo generator i tzw. konwerter napięcia prądu stałego. Interesujące zadanie ma zwłaszcza ten drugi podzespół. W momencie kiedy kierowca zdejmuje nogę z gazu, zmienia bieg lub hamuje generator wytwarza prąd, który przepływa do kondensatora, który dość szybko ulega zapełnieniu. Rolą konwertera jest z kolei zredukowanie napięcia do poziomu 12 wolt, który toleruję wszystkie urządzenia pokładowe jak np.: elektryczne wspomaganie kierownicy, pompa wody, klimatyzacja czy radio.

To nie wszystko, bowiem nadmiar wyprodukowanej energii będzie transportowany do akumulatora. W ten sposób akumulator nie będzie musiał pobierać energii od silnika, a to naturalnie przełoży się na mniejsze spalanie. Według przedstawicieli Mazdy różnica ta może sięgać nawet 10%.

Korzyści i-Eloop na tym się jednak nie kończą. W przeciwieństwie do obecnie stosowanych, "hybrydowych" systemów, nie potrzebne jest montowanie w samochodzie specjalnie zoptymalizowanych baterii i ciężkiego silnika elektrycznego. Dodatkowo kondensatory lepiej znoszą procesy ładowania i rozładowania niż baterie litowo-jonowe. Są też zdecydowanie bardziej odporne na różnice temperatur.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mazda 6
Mazda 6
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Toyota, Mazda i Denso utworzyły alians

Toyota, Mazda i Denso utworzyły alians

Aktualności 2017-10-05

Mazda 3 po liftingu - ceny w Polsce

Mazda 3 po liftingu - ceny w Polsce

Aktualności 2016-12-21

Komentuj:

~roman 2012-10-18

tekst tłumaczył lub pisał ktoś kto z techniką nie ma zbyt wiele wspólnego..

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.