mojeauto.pl > motogazeta > Technika > xDrive - napęd na cztery koła

xDrive - napęd na cztery koła

Obecnie aż 20 wersji różnych modeli marki BMW wyposażonych jest w inteligentny system napędu na cztery koła BMW xDrive.

xDrive - napęd na cztery koła
xDrive pozwala na całkowicie zmienny, błyskawicznie dostosowujący się do sytuacji rozdział siły napędowej między oś przednią i tylną. System natychmiast rozpoznaje potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i reaguje w niezwykle krótkim czasie.
 
xDrive debiutuje teraz w autach klasy średniej: 325xi, 330xi oraz 330xd. Również BMW serii 5 (525xi, 530xi, 530xd) oraz Sports Activity Vehicles X3 i X5 wyposażone są w układ xDrive. Tym samym BMW oferuje ten inteligentny system napędu na cztery koła w łącznie czterech seriach modelowych.
 
Powyższe wyliczenie to nie koniec. W roku 2008 portfolio BMW Group wzbogacone zostanie przez nową serię zapowiedzianą na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie. Ten sportowy "cross over" charakteryzować będzie sylwetka zbliżona do coupe, wysoka pozycja siedzeń kierowcy i pasażerów oraz właśnie układ xDrive.
 
W odróżnieniu od dotychczasowego systemu napędu na cztery koła BMW ze stałym rozdziałem siły napędowej na oś tylną i przednią w układzie xDrive siła napędowa rozdzielana jest przez sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe – błyskawicznie, płynnie i adaptacyjnie w zależności od sytuacji. Układ natychmiast rozpoznaje konieczność zmiany rozkładu sił i reaguje w niezwykle krótkim czasie – nawet zanim jedno z kół zacznie buksować. Dzięki temu każde koło otrzymuje maksymalną, niezbędną w danym momencie siłę napędową. Efektem tego jest znacznie większe bezpieczeństwo i stabilność jazdy oraz wyższa zwinność i trakcja, szczególnie na krętych drogach. Przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów xDrive przenosi na poszczególne osie optymalną w danym momencie siłę napędową, minimalizując tym samym znacznie podsterowność i nadsterowność auta. Podczas zwykłej jazdy na prostej xDrive dzieli siłę napędową między oś przednią i tylną z reguły w stosunku 40 do 60, zachowując typowe dla BMW wrażenie jazdy z napędem na oś tylną.
 
xDrive działa szybciej od innych systemów, ponieważ w każdej sytuacji potrafi przewidywać zdarzenia. Do tego celu wykorzystuje informacje z czujników kół sygnalizujących skłonność koła do poślizgu oraz dane z układu DSC. Dane charakteryzujące aktualny styl jazdy to np. prędkość kątowa (obrót wokół pionowej osi pojazdu) i kąt skrętu kierownicy. Działanie to ma miejsce na przykład podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gdy xDrive bez przerwy w optymalny sposób rozdziela siłę napędową na obie osie, znacznie zmniejszając nadsterowność i podsterowność.
 
Szybkość działania układu xDrive w decydujący sposób poprawia właściwości trakcyjne. Przy ruszaniu na śliskich (np. śnieg) lub nieutwardzonych nawierzchniach (np. piasek) między utratą przyczepności koła a zmianą rozkładu siły napędowej i przeniesieniem jej na pozostałe koła mija zaledwie kilka milisekund. xDrive radzi sobie z takimi problemami w taki sposób, że pozostają one nieodczuwalne dla kierowcy.
 
 Zobacz wszystko o marce BMW

Komentuj:

~Robert 2013-11-23

Prosze o porade: jadac na stacje diagnostyczna i rolki testujace hamulce x-drivem jak prawidlowo powinna byc wykonana ta czynnosc? Czy wjezdzajac na zwykle rolki uszkodzimy naped? Czy rolki powinny byc pod 4 kolami? czy jedno kolo na rolce ma sie krecic w prawo a drugie w lewo na tej samej osi? co wybrac? jakiej stacji diagnostycznej szukac?

~Rozumiem, że autor nie zagłębiał się w prakty 2008-06-27

Rozumiem, że autor nie zagłębiał się w praktykę. Działanie xDrive jest odczuwalne dla kierowcy i wewnątrz auta słychać i czuć reakcję systemu. Podobnie jak przy ABS. Szybkość reakcji nie wynosi kilku milisekund a około 150-220 ms lub okolo 1/6 obrotu koła, czyli wolniej niż u S-AWD i Quattro (150-170 ms/1/7 obr koła). Wynika to głównie z faktu zastosowania sprzęgła LSC pomiędzy skrzynią a wałem Cardana a nie między wałem Cardana a dyferencjałem tylnej osi. Z fizyki wiadomo, że obracający się wał, ważacy kilka kilogramów, ma również swój moment bezwładności i to wydłuża czas reakcji systemu. Dostępne w internecie nagrania testów porównawczych mówią same za siebie. Świadomy użytkownik auta wie, że auto pokonujące perfekcyjnie zakręt w drifcie różni się znacząco od auta pokonującego ten sam zakręt bez z minimalnym poślizgiem a przy tej samej prędkości. Polecam nagrania z toru w Arjeplog. Pozdrawiam Podpis: Dodaj komentarz:

~psq 2008-02-07

xDrive można uplasować na 3 miejscu jeśli chodzi o systemy AWD. 2-gie miejsce dla Quattro ze stajni Audi. Pierwsze bezapelacyjnie dla Subaru S-AWD z systemem VDC. Ciekawostką jest to, że cała trójka stosuje praktycznie to samo rozwiązanie: wielotarczowe hydrauliczne sprzęło LSC (Limited Slip Clutch). Audi, podobnie jak wielu producentów stosuje moduł Haldex LSC. Subaru i BMW bliżej przynajmniej mnie nieznane (być może własnej konstrukcji lub innych firm). Rozumiem, że autor nie zagłębiał się w praktykę. Działanie xDrive jest odczuwalne dla kierowcy i wewnątrz auta słychać i czuć reakcję systemu. Podobnie jak przy ABS. Szybkość reakcji nie wynosi kilku milisekund a około 150-220 ms lub okolo 1/6 obrotu koła, czyli wolniej niż u S-AWD i Quattro (150-170 ms/1/7 obr koła). Wynika to głównie z faktu zastosowania sprzęgła LSC pomiędzy skrzynią a wałem Cardana a nie między wałem Cardana a dyferencjałem tylnej osi. Z fizyki wiadomo, że obracający się wał, ważacy kilka kilogramów, ma również swój moment bezwładności i to wydłuża czas reakcji systemu. Dostępne w internecie nagrania testów porównawczych mówią same za siebie. Świadomy użytkownik auta wie, że auto pokonujące perfekcyjnie zakręt w drifcie różni się znacząco od auta pokonującego ten sam zakręt bez z minimalnym poślizgiem a przy tej samej prędkości. Polecam nagrania z toru w Arjeplog. Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Audi TT RS będzie miało ponad 407 KM
Audi TT RS będzie miało ponad 407 KM
Premiera ekstremalnego Audi TT coraz bliżej. Pojawiają się już pierwsze doniesienia na temat wersji RS. Samochód będzie naprawdę mocny.