mojeauto.pl

Menu

Testy długodystansowe

Znajdź artykuł

Słowo kluczowe:

Finanse

98405

Samochody na skróty

Technika

Rozmiar normalny Czcionka powiększona Podwójne powiększenie czcionki Wyślij znajomemu Drukuj Kanał RSS

Powiadom przyjaciela o tej stronie

  • Od:
  • Do:
  • Temat:
  • Treść:

xDrive - napęd na cztery koła

2005 - 10 - 04 | 10:24
źródło: BMW
Obecnie aż 20 wersji różnych modeli marki BMW wyposażonych jest w inteligentny system napędu na cztery koła BMW xDrive.
xDrive - napęd na cztery koła xDrive - napęd na cztery koła xDrive pozwala na całkowicie zmienny, błyskawicznie dostosowujący się do sytuacji rozdział siły napędowej między oś przednią i tylną. System natychmiast rozpoznaje potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i reaguje w niezwykle krótkim czasie.
 
xDrive debiutuje teraz w autach klasy średniej: 325xi, 330xi oraz 330xd. Również BMW serii 5 (525xi, 530xi, 530xd) oraz Sports Activity Vehicles X3 i X5 wyposażone są w układ xDrive. Tym samym BMW oferuje ten inteligentny system napędu na cztery koła w łącznie czterech seriach modelowych.
 
Powyższe wyliczenie to nie koniec. W roku 2008 portfolio BMW Group wzbogacone zostanie przez nową serię zapowiedzianą na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie. Ten sportowy "cross over" charakteryzować będzie sylwetka zbliżona do coupe, wysoka pozycja siedzeń kierowcy i pasażerów oraz właśnie układ xDrive.
 
W odróżnieniu od dotychczasowego systemu napędu na cztery koła BMW ze stałym rozdziałem siły napędowej na oś tylną i przednią w układzie xDrive siła napędowa rozdzielana jest przez sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe – błyskawicznie, płynnie i adaptacyjnie w zależności od sytuacji. Układ natychmiast rozpoznaje konieczność zmiany rozkładu sił i reaguje w niezwykle krótkim czasie – nawet zanim jedno z kół zacznie buksować. Dzięki temu każde koło otrzymuje maksymalną, niezbędną w danym momencie siłę napędową. Efektem tego jest znacznie większe bezpieczeństwo i stabilność jazdy oraz wyższa zwinność i trakcja, szczególnie na krętych drogach. Przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów xDrive przenosi na poszczególne osie optymalną w danym momencie siłę napędową, minimalizując tym samym znacznie podsterowność i nadsterowność auta. Podczas zwykłej jazdy na prostej xDrive dzieli siłę napędową między oś przednią i tylną z reguły w stosunku 40 do 60, zachowując typowe dla BMW wrażenie jazdy z napędem na oś tylną.
 
xDrive działa szybciej od innych systemów, ponieważ w każdej sytuacji potrafi przewidywać zdarzenia. Do tego celu wykorzystuje informacje z czujników kół sygnalizujących skłonność koła do poślizgu oraz dane z układu DSC. Dane charakteryzujące aktualny styl jazdy to np. prędkość kątowa (obrót wokół pionowej osi pojazdu) i kąt skrętu kierownicy. Działanie to ma miejsce na przykład podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gdy xDrive bez przerwy w optymalny sposób rozdziela siłę napędową na obie osie, znacznie zmniejszając nadsterowność i podsterowność.
 
Szybkość działania układu xDrive w decydujący sposób poprawia właściwości trakcyjne. Przy ruszaniu na śliskich (np. śnieg) lub nieutwardzonych nawierzchniach (np. piasek) między utratą przyczepności koła a zmianą rozkładu siły napędowej i przeniesieniem jej na pozostałe koła mija zaledwie kilka milisekund. xDrive radzi sobie z takimi problemami w taki sposób, że pozostają one nieodczuwalne dla kierowcy.
 
 Zobacz wszystko o marce BMW

Zabierz głos na Forum mojeauto.pl

Dodaj swój komentarz Wszystkich komentarzy: 3

Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:

~Robert
2013-11-23 09:06:01
Prosze o porade: jadac na stacje diagnostyczna i rolki testujace hamulce x-drivem jak prawidlowo powinna byc wykonana ta czynnosc? Czy wjezdzajac na zwykle rolki uszkodzimy naped? Czy rolki powinny byc pod 4 kolami? czy jedno kolo na rolce ma sie krecic w prawo a drugie w lewo na tej samej osi? co wybrac? jakiej stacji diagnostycznej szukac?
~Rozumiem, że autor nie zagłębiał się w prakty
2008-06-27 19:14:48
Rozumiem, że autor nie zagłębiał się w praktykę. Działanie xDrive jest odczuwalne dla kierowcy i wewnątrz auta słychać i czuć reakcję systemu. Podobnie jak przy ABS. Szybkość reakcji nie wynosi kilku milisekund a około 150-220 ms lub okolo 1/6 obrotu koła, czyli wolniej niż u S-AWD i Quattro (150-170 ms/1/7 obr koła). Wynika to głównie z faktu zastosowania sprzęgła LSC pomiędzy skrzynią a wałem Cardana a nie między wałem Cardana a dyferencjałem tylnej osi. Z fizyki wiadomo, że obracający się wał, ważacy kilka kilogramów, ma również swój moment bezwładności i to wydłuża czas reakcji systemu. Dostępne w internecie nagrania testów porównawczych mówią same za siebie. Świadomy użytkownik auta wie, że auto pokonujące perfekcyjnie zakręt w drifcie różni się znacząco od auta pokonującego ten sam zakręt bez z minimalnym poślizgiem a przy tej samej prędkości. Polecam nagrania z toru w Arjeplog. Pozdrawiam

Podpis: Dodaj komentarz:
~psq
2008-02-07 17:19:52
xDrive można uplasować na 3 miejscu jeśli chodzi o systemy AWD. 2-gie miejsce dla Quattro ze stajni Audi. Pierwsze bezapelacyjnie dla Subaru S-AWD z systemem VDC. Ciekawostką jest to, że cała trójka stosuje praktycznie to samo rozwiązanie: wielotarczowe hydrauliczne sprzęło LSC (Limited Slip Clutch). Audi, podobnie jak wielu producentów stosuje moduł Haldex LSC. Subaru i BMW bliżej przynajmniej mnie nieznane (być może własnej konstrukcji lub innych firm).

Rozumiem, że autor nie zagłębiał się w praktykę. Działanie xDrive jest odczuwalne dla kierowcy i wewnątrz auta słychać i czuć reakcję systemu. Podobnie jak przy ABS. Szybkość reakcji nie wynosi kilku milisekund a około 150-220 ms lub okolo 1/6 obrotu koła, czyli wolniej niż u S-AWD i Quattro (150-170 ms/1/7 obr koła). Wynika to głównie z faktu zastosowania sprzęgła LSC pomiędzy skrzynią a wałem Cardana a nie między wałem Cardana a dyferencjałem tylnej osi. Z fizyki wiadomo, że obracający się wał, ważacy kilka kilogramów, ma również swój moment bezwładności i to wydłuża czas reakcji systemu. Dostępne w internecie nagrania testów porównawczych mówią same za siebie. Świadomy użytkownik auta wie, że auto pokonujące perfekcyjnie zakręt w drifcie różni się znacząco od auta pokonującego ten sam zakręt bez z minimalnym poślizgiem a przy tej samej prędkości. Polecam nagrania z toru w Arjeplog. Pozdrawiam

Zobacz wszystkie komentarze (3)


Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014