mojeauto.pl > motogazeta > Testy Samochodów Firmowych > Subaru Forester - drapieżnik z lasu

Subaru Forester - drapieżnik z lasu

Subaru Forester podczas pierwszych jazd testowych pokazał nam swoje dwa oblicza. Silnego, potężnego SUV-a z dwuipółlitrowym silnikiem benzynowym, z którego aż nie chce się wysiadać, oraz zagubionego w terenie dwulitrowego słabeusza proszącego o jak najszybsze wjechanie na asfalt. Ale wybór między tymi dwoma jednostkami wcale nie jest tak oczywisty.

Subaru Forester - drapieżnik z lasu
Nowy Forester to bez wątpienia powiew świeżości do segmentu SUV. W Foresterze zastosowano rozwiązania znane z innych modeli Subaru, a więc przede wszystkim silnik typu boxer z szerokim zakresem wysokiego momentu obrotowego oraz stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD. W wersji z silnikiem o pojemności 2,5 l zastosowano prześwit 225 mm, dla modeli 2-litrowych wynosi on 215 mm. I to dopiero początek różnic między tymi wersjami.

2.5 – sportowy rodowód. 2.0 – na spokojną jazdę
2.5-litrowy silnik boxer z turbodoładowaniem i systemem zmiennych faz rozrządu(typu VVT – variable valve timing) zapewnia naprawdę potężny moment obrotowy (320 Nm/2800). Zadziorny charakter samochodu podkreślają 17-calowe aluminiowe felgi oraz aluminiowe pedały. Sportowe geny to nie tylko tak chętnie używana przez producentów Subaru przenośnia – bazą Forestera jest zaprawiona w bojach na rajdowych trasach konstrukcja samochodów wyczynowych. Samochodów, od których wymagane jest optymalne prowadzenie na najróżniejszych nawierzchniach, o każdej porze roku, w każdych warunkach pogodowych. Stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD w przypadku poślizgu kół rozkład momentu obrotowego między osią przednią i tylną jest automatycznie kontrolowany. Rozwiązanie takie daje pewność prowadzenia samochodu znanego z naturalnej stabilności. Sercem Forestera jest silnik typu boxer, zamontowany nisko w karoserii, co pozwala na obniżenie środka ciężkości całego samochodu. Sportowe osiągi – płynne przyspieszenie, błyskawiczne reakcje silnika i potężna wartość momentu obrotowego – sprawiają, że Forester doskonale radzi sobie zarówno na autostradzie, jak i w terenie. Ale – należy dodać – tylko z silnikiem 2,5 litra. Jednostka dwulitrowa jest dla tego potężnego SUV-a po prostu zbyt słaba, mimo że osiąga, wydawałoby się, dość przyzwoitą moc 150 KM. Tyle że te 150 KM w terenie, na górskich bieszczadzkich drogach podczas naszej pierwszej jazdy okazało się zdecydowanie za mało, aby dynamicznie pokonywać trasę. Dynamikę zapewnia silnik 2.5 – 230 KM, odrabia zadanie domowe na piątkę. Szkoda tylko, że manualne skrzynie biegów, w które były wyposażone oba testowane modele, nie są sześciobiegowe. Dynamiczną jazdę wspomaga rozkład momentu obrotowego na przedniej i tylnej osi, kiedy zmienia się przyczepność kół lub podczas poślizgu. Modele dwulitrowe wyposażone są w dodatkowe przełożenia redukcyjne, znacznie ułatwiające jazdę po nieutwardzonych nawierzchniach oraz holowanie przyczepy. Wraz z systemem kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDCS), układ ten pozwala na lepsze panowanie nad pojazdem. Atutem dwulitrowej jednostki jest przyzwoite spalanie – apetyt na benzynę Forestera zakończył się na 9 litrach/100 km. Jego mocniejszy brat spalił o 6 litrów więcej. No, ale turbina robi swoje.

Sportowa asceza, bezpieczny komfort
Subaru nie musi wyglądać, musi jeździć. Zdaje się, że takie hasło przyświecało projektantom Forestera. Bo w aucie jest schludnie, funkcjonalnie, ale bez fajerwerków. Kabina jest przestronna na tyle, by wygodnie pomieścić 5 dorosłych osób, a dodatkowo w wersji Exclusive proponuje nam duży szyberdach. Wysokość, z jakiej spoglądamy na drogę, zapewnia bardzo dobrą widoczność i tym samym bezpieczniejszą jazdę. Szeroko otwierana klapa bagażnika ułatwia załadunek przestrzeni bagażowej o pojemności 450 litrów. Oparcia siedzeń tylnego rzędu składają się w stosunku 60/40, a po ich złożeniu bagażnik powiększa się do 1660 litrów. Między tylnymi siedzeniami ukryty jest obrotowy panel, wyposażony w małą tackę oraz uchwyty na kubki, mogący w razie potrzeby służyć jako poręczny wysuwany stolik. W aucie jest mnóstwo miejsca na różne drobiazgi. Subaru Forester jest autem bezpiecznym. System ABS z czterema czujnikami jest w Foresterze standardem. Natychmiast wykrywa blokowanie poszczególnych kół, pozwalając na jednoczesne efektywne hamowanie i omijanie ewentualnej przeszkody na drodze. Hamulce wspierane są za pośrednictwem układu wspomagania awaryjnego hamowania, uruchamianego w przypadku niedostatecznego naciśnięcia pedału hamulca podczas nagłego hamowania. ABS jest połączony z elektronicznie sterowanym systemem podziału siły hamowania między osiami (EBD). Samochody z manualną skrzynią biegów wyposażone w system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy mają również funkcję hill start assist, podtrzymującą siłę hamowania po zdjęciu stopy z hamulca, dzięki czemu samochód nie zsunie się do tyłu przy ruszaniu na wzniesieniu. Wewnętrzne elementy bezpieczeństwa zawierają: przednie pasy z automatycznymi napinaczami i ogranicznikiem siły działania (stosowanym w celu zredukowania siły uderzeniowej w obrębie klatki piersiowej), aktywne zagłówki przednie (automatycznie przemieszczają się do przodu w przypadku kolizji od tyłu, zabezpieczając w ten sposób obszar głowy pasażera i redukując siłę uderzenia w okolicy kręgosłupa), przednie i opcjonalnie boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne. Samochód napewno znajdzie wielu zwolenników, szczególnie może być popularny wśród wyższej kadry menedżerskiej szukającej SUV-a z doskonałymi osiągami – i to dla nich stworzona jest wersja z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,5 litra. W zależności od wyposażenia zapłacimy za niego od 37 do 42 tysięcy euro. Słabszy Forester śmiało może konkurować w przetargach dla straży leśnej, policji i innych służb mundurowych czy porządkowych. Jest znacznie tańszy (już od 24 tysięcy euro), ale i tak przestanie się sprzedawać, gdy do gry wejdzie Forester z silnikiem Diesla.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?