mojeauto.pl > motogazeta > Testy Samochodów Firmowych > Subaru Forester - drapieżnik z lasu

Subaru Forester - drapieżnik z lasu

Subaru Forester podczas pierwszych jazd testowych pokazał nam swoje dwa oblicza. Silnego, potężnego SUV-a z dwuipółlitrowym silnikiem benzynowym, z którego aż nie chce się wysiadać, oraz zagubionego w terenie dwulitrowego słabeusza proszącego o jak najszybsze wjechanie na asfalt. Ale wybór między tymi dwoma jednostkami wcale nie jest tak oczywisty.

Subaru Forester - drapieżnik z lasu
Nowy Forester to bez wątpienia powiew świeżości do segmentu SUV. W Foresterze zastosowano rozwiązania znane z innych modeli Subaru, a więc przede wszystkim silnik typu boxer z szerokim zakresem wysokiego momentu obrotowego oraz stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD. W wersji z silnikiem o pojemności 2,5 l zastosowano prześwit 225 mm, dla modeli 2-litrowych wynosi on 215 mm. I to dopiero początek różnic między tymi wersjami.

2.5 – sportowy rodowód. 2.0 – na spokojną jazdę
2.5-litrowy silnik boxer z turbodoładowaniem i systemem zmiennych faz rozrządu(typu VVT – variable valve timing) zapewnia naprawdę potężny moment obrotowy (320 Nm/2800). Zadziorny charakter samochodu podkreślają 17-calowe aluminiowe felgi oraz aluminiowe pedały. Sportowe geny to nie tylko tak chętnie używana przez producentów Subaru przenośnia – bazą Forestera jest zaprawiona w bojach na rajdowych trasach konstrukcja samochodów wyczynowych. Samochodów, od których wymagane jest optymalne prowadzenie na najróżniejszych nawierzchniach, o każdej porze roku, w każdych warunkach pogodowych. Stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD w przypadku poślizgu kół rozkład momentu obrotowego między osią przednią i tylną jest automatycznie kontrolowany. Rozwiązanie takie daje pewność prowadzenia samochodu znanego z naturalnej stabilności. Sercem Forestera jest silnik typu boxer, zamontowany nisko w karoserii, co pozwala na obniżenie środka ciężkości całego samochodu. Sportowe osiągi – płynne przyspieszenie, błyskawiczne reakcje silnika i potężna wartość momentu obrotowego – sprawiają, że Forester doskonale radzi sobie zarówno na autostradzie, jak i w terenie. Ale – należy dodać – tylko z silnikiem 2,5 litra. Jednostka dwulitrowa jest dla tego potężnego SUV-a po prostu zbyt słaba, mimo że osiąga, wydawałoby się, dość przyzwoitą moc 150 KM. Tyle że te 150 KM w terenie, na górskich bieszczadzkich drogach podczas naszej pierwszej jazdy okazało się zdecydowanie za mało, aby dynamicznie pokonywać trasę. Dynamikę zapewnia silnik 2.5 – 230 KM, odrabia zadanie domowe na piątkę. Szkoda tylko, że manualne skrzynie biegów, w które były wyposażone oba testowane modele, nie są sześciobiegowe. Dynamiczną jazdę wspomaga rozkład momentu obrotowego na przedniej i tylnej osi, kiedy zmienia się przyczepność kół lub podczas poślizgu. Modele dwulitrowe wyposażone są w dodatkowe przełożenia redukcyjne, znacznie ułatwiające jazdę po nieutwardzonych nawierzchniach oraz holowanie przyczepy. Wraz z systemem kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDCS), układ ten pozwala na lepsze panowanie nad pojazdem. Atutem dwulitrowej jednostki jest przyzwoite spalanie – apetyt na benzynę Forestera zakończył się na 9 litrach/100 km. Jego mocniejszy brat spalił o 6 litrów więcej. No, ale turbina robi swoje.

Sportowa asceza, bezpieczny komfort
Subaru nie musi wyglądać, musi jeździć. Zdaje się, że takie hasło przyświecało projektantom Forestera. Bo w aucie jest schludnie, funkcjonalnie, ale bez fajerwerków. Kabina jest przestronna na tyle, by wygodnie pomieścić 5 dorosłych osób, a dodatkowo w wersji Exclusive proponuje nam duży szyberdach. Wysokość, z jakiej spoglądamy na drogę, zapewnia bardzo dobrą widoczność i tym samym bezpieczniejszą jazdę. Szeroko otwierana klapa bagażnika ułatwia załadunek przestrzeni bagażowej o pojemności 450 litrów. Oparcia siedzeń tylnego rzędu składają się w stosunku 60/40, a po ich złożeniu bagażnik powiększa się do 1660 litrów. Między tylnymi siedzeniami ukryty jest obrotowy panel, wyposażony w małą tackę oraz uchwyty na kubki, mogący w razie potrzeby służyć jako poręczny wysuwany stolik. W aucie jest mnóstwo miejsca na różne drobiazgi. Subaru Forester jest autem bezpiecznym. System ABS z czterema czujnikami jest w Foresterze standardem. Natychmiast wykrywa blokowanie poszczególnych kół, pozwalając na jednoczesne efektywne hamowanie i omijanie ewentualnej przeszkody na drodze. Hamulce wspierane są za pośrednictwem układu wspomagania awaryjnego hamowania, uruchamianego w przypadku niedostatecznego naciśnięcia pedału hamulca podczas nagłego hamowania. ABS jest połączony z elektronicznie sterowanym systemem podziału siły hamowania między osiami (EBD). Samochody z manualną skrzynią biegów wyposażone w system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy mają również funkcję hill start assist, podtrzymującą siłę hamowania po zdjęciu stopy z hamulca, dzięki czemu samochód nie zsunie się do tyłu przy ruszaniu na wzniesieniu. Wewnętrzne elementy bezpieczeństwa zawierają: przednie pasy z automatycznymi napinaczami i ogranicznikiem siły działania (stosowanym w celu zredukowania siły uderzeniowej w obrębie klatki piersiowej), aktywne zagłówki przednie (automatycznie przemieszczają się do przodu w przypadku kolizji od tyłu, zabezpieczając w ten sposób obszar głowy pasażera i redukując siłę uderzenia w okolicy kręgosłupa), przednie i opcjonalnie boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne. Samochód napewno znajdzie wielu zwolenników, szczególnie może być popularny wśród wyższej kadry menedżerskiej szukającej SUV-a z doskonałymi osiągami – i to dla nich stworzona jest wersja z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,5 litra. W zależności od wyposażenia zapłacimy za niego od 37 do 42 tysięcy euro. Słabszy Forester śmiało może konkurować w przetargach dla straży leśnej, policji i innych służb mundurowych czy porządkowych. Jest znacznie tańszy (już od 24 tysięcy euro), ale i tak przestanie się sprzedawać, gdy do gry wejdzie Forester z silnikiem Diesla.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.