Think, feel, drive

Subaru Impreza WRX STI to samochód drogi, niezbyt urokliwy z zewnątrz i kiepsko wykonany w środku. Ale nie ma to żadnego znaczenia – to superauto.

Think, feel, drive
STI to skrót od Subaru Technica International. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w rajdach samochodowych, Impreza przejęła rajdowe geny, a spece z STI postarali się, aby tym samochodem można było jeździć także po normalnych drogach.

Nowa Impreza po raz pierwszy dostała nadwozie hatchback, które dla wielu fanów marki było profanacją. Nam się podoba.

Magia symetrii
W dużym skrócie: Impreza WRX STI to samochód stworzony do idealnego prowadzenia, a to za sprawą doskonałej symetrii. Stały napęd Symmetrical AWD charakteryzuje się osiową symetrią skrzyni biegów, wału napędowego i mechanizmów różnicowych umieszczonych za silnikiem. Pozwala to idealnie wyważyć samochód. Poza tym, 2,5-litrowy doładowany silnik benzynowy wykonany jest w technologii boxer. Oznacza to, że cylindry umieszczone są naprzeciw siebie. Zapewnia to bardzo nisko położony środek ciężkości i niemal bezwibracyjną pracę. Za wyhamowanie auta odpowiadają hamulce tarczowe z zaciskami Brembo. Model WRX STI wyposażony jest w system zmiennych faz rozrządu: Dual Active Valve Control System, który zapewnia lepszą elastyczność silnika. Zmieniono również układ wydechowy i zastosowano większy intercooler. Także wloty w zderzaku i błotniku nie są przypadkowe. Służą chłodzeniu hamulców i lepszemu odprowadzaniu ciepła z silnika.

Jakby tego było mało, kierowcy pomaga układ stabilizacji przechyłu poprzecznego Dynamic Chassis Control Concept. To jednak

Si-Drive

Tryb intelligent: Reakcje na ruchy pedału gazu są ograniczone, pozostaje do dyspozycji rezerwa mocy i momentu obrotowego. Wskaźnik biegów sygnalizuje optymalny pod kątem zużycia paliwa moment ich zmiany.
Tryb sport: Najbardziej wszechstronny tryb pracy. Zapewnia płynność w codziennym korzystaniu z pojazdu, a na autostradzie rezerwę mocy, gdy potrzebne jest szybkie przyspieszenie.
Tryb sport sharp: Właściwy dla sportowego charakteru jazdy, z błyskawiczną reakcją na zmianę położenia pedału gazu.

nic.Najważniejsze w Subaru są trzy inne układy.

Spięty na sztywno
Sercem Imprezy jest silnik, a mózgiem niewielkie pokrętło na konsoli centralnej: Si-Drive. Za jego pomocą szybkie auto może stać się bardzo szybkie albo piekielnie szybkie.

Niżej jest niewielki przełącznik, który czyni z tego samochodu pojazd wyjątkowy. Sterowanie dyferencjałami pozwala kierowcy niemal dowolnie rozdzielać moment obrotowy między tylną i przednią oś. Można to robić w porozumieniu z komputerem – tryb auto, bądź wedle własnego uznania – tryb manualny. Jeżeli

Vehicle Dynamics Control System

Tryb normal (domyślnie): System kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDCS) oraz ABS są pomocne podczas jazdy na śliskiej nawierzchni.
Tryb traction: W tym trybie następuje ograniczenie działania systemu kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy oraz opóźnienie czasu udziału systemu VDCS w hamowaniu. Tryb wyłącza funkcję ograniczania momentu obrotowego.
Tryb off: Przydatny przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni: śnieg, błoto, w tym trybie działa jedynie ABS.

chcemy, możemy Imprezę spiąć na sztywno, czyli zablokować centralny mechanizm różnicowy.

Z lewej strony znajduje się przycisk, który odpowiada za ostatni kluczowy element Subaru – VDCS. System kontroli trakcji czuwa nad tym, żeby to kierowca prowadził Subaru, a nie na odwrót.

Plastikowo
Impreza w wersji 2008 stała się hatchbackiem. To koniec pewnej motoryzacyjnej legendy. Złośliwi twierdzą, że wygląda jak Lanos i mają trochę racji. Wersję STI wyróżniają, poza wlotem na masce i spojlerem dachowym, poszerzone nadkola z tyłu i przodu oraz
Aktywny centralny mechanizm różnicowy

Auto: tryb ustawiany domyślnie w momencie zapalania silnika, dobrze sprawuje się w różnych warunkach.
C.DIFF [+]: zwiększa przenoszenie momentu na oś przednią w celu poprawienia stabilności. Ten tryb przeznaczony jest przede wszystkim do jazdy po śliskiej nawierzchni.
C.DIFF [-]: zmniejsza przenoszenie momentu na oś przednią w celu poprawienia zwrotności. Ten tryb jest polecany dla elastycznego i lekkiego prowadzenia samochodu po krętych drogach.
Tryb manual: umożliwia 6-stopniową regulację centralnego mechanizmu różnicowego, aż do jego całkowitego zablokowania.
inny zderzak przedni. Ratuje to trochę Imprezę.

Projektanci wnętrza powinni być skazani na dożywotnie przesiadywanie w nim. Poza fotelami z zintegrowanymi zagłówkami,obszytymi zamszem, większość elementów wykończenia wnętrza razi. Plastikowa zaślepka na kierownicy, plastikowa konsola centralna, fatalny zestaw audio, przełączniki z minionej epoki. Dobrze, że pozostawiono zegary z poprzedniej wersji. Ogromny obrotomierz i informacja o aktualnie wybranym ustawieniu dyferencjału i trybie pracy systemu Si-Drive to jedyne elementy, na które warto zwrócić uwagę. Prędkość i ilość paliwa w baku to kwestie drugorzędne.

Wnętrze szare i plastikowe. Razi olbrzymia zaślepka na kierownicy.


Subiektywnie
Impreza STI warta jest każdej wydanej na nią złotówki. Są samochody szybsze, ładniejsze, lepiej wykonane, bardziej szpanerskie, ale nie ma samochodu, który tak doskonale się prowadzi. Niska pozycja za kierownicą i bardzo nisko umieszczony środek ciężkości, doskonałe wyważenie i perfekcyjne zawieszenie sprawiają, że Impreza oferuje kierowcy nieprawdopodobne emocje. Przyspieszenie do setki w granicach pięciu sekund jest ważne, ale największe wrażenie robi jazda w zakrętach. Auto jest stworzone do połykania kolejnychwiraży.

Impreza nie jest grzeczna i trzeba się nauczyć ją prowadzić, bo nie wybacza błędów. Wystarczy się zastosować do hasła reklamowego koncernu: think, feel, drive. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu kolejności: najpierw pomyśl, potem poczuj i wreszcie jedź.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Subaru Impreza Wszystko o Subaru
Tematy w artykule: Subaru Subaru Impreza

Podobne wiadomości:

Subaru Impreza - premiera we Frankfurcie

Subaru Impreza - premiera we Frankfurcie

Aktualności 2017-07-04

Subaru WRX S4 tS - tylko dla Japonii

Subaru WRX S4 tS - tylko dla Japonii

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq nagrodzona za design
Skoda Karoq nagrodzona za design
Czytelnicy magazynu "Auto Motor und Sport" uznali Skodę za najlepiej zaprojektowanego, kompaktowego SUV-a na rynku. Czeski model zdobył 28,7 proc. głosów i pokonał aż siedemnastu rywali.