mojeauto.pl

Menu

Sondy

Czy w przypadku zwężeń na drodze stosujesz metodę jazdy na zamek?
2014 - 10 - 13
Targi samochodowe Genewa 2014 Testy długodystansowe

Finanse

98511

Samochody na skróty

Testy i porównania

Rozmiar normalny Czcionka powiększona Podwójne powiększenie czcionki Wyślij znajomemu Drukuj Kanał RSS

Powiadom przyjaciela o tej stronie

  • Od:
  • Do:
  • Temat:
  • Treść:

Czy warto kupić: Audi A4 [B5] (1995-2001)

2010 - 11 - 02 | 08:40
źródło: mojeauto.pl
Jarosław Bartkiewicz
Produkowane od 1995 roku Audi A4 na rynku wtórnym jest prawdziwym hitem. To właśnie za kierownicą tego modelu z Ingolstadt bardzo chętnie widziałoby się wielu Polaków. Jednak nie ma róży bez kolców.
Czy warto kupić: Audi A4 [B5] (1995-2001) Czy warto kupić: Audi A4 [B5] (1995-2001) Audi A4 w nadwoziu oznaczonym "B5" zostało zaprezentowane w 1994 roku. Jednak faktyczna sprzedaż auta rozpoczęła się dopiero rok później. "A-czwórka" to oczywiście przedstawiciel klasy średniej premium, w opinii wielu kierowców synonim niemieckiej solidności i wysokiej jakości silników. Za nim jednak o wadach i zaletach mechaniki, przypatrzmy się jego stylistyce na zewnątrz i wewnątrz. Warto bowiem przy tym wspomnieć, że Audi A4 to naturalny następca popularnego u naszych zachodnich sąsiadów modelu Audi 80. A4 odziedziczyło po nim przede wszystkim sylwetkę. Najwięcej podobieństw widać na bocznych ścianach auta (np. plastikowe maskownice słupków). Również kombi, w przypadku A4 określane już mianem wersji Avant (debiut 1996 r.), wykazywało wiele podobieństw do serii 80. Zwłaszcza jeśli przyjrzymy się zdolnościom załadunkowym bagażnika. Avant przy tradycyjnej konfiguracji siedzeń mieścił zaledwie 390 l. pojemności. Po złożeniu tylnej kanapy 1250 l. Wyniki mało imponujące, a na tle rywali wręcz zabawne. Dlatego też nie dziwi fakt, że większą popularnością na rynku wtórnym cieszą się sedany. A4 ma na koncie także dwa liftingi. Pierwszy z 1998 roku wprowadził kosmetyczne zmiany, drugi z 1999 r. wprowadził nowe zderzaki, klamki i reflektory ze światłami ksenonowymi.

Po Audi 80, A4 odziedziczyło także dość ciasne wnętrze. Szeroki tunel środkowy i rozbudowana deska rozdzielcza trochę utrudnia życie wysokim kierowcom i pasażerom, ale i tak z tym co przeżywają pasażerowie na tylnej kanapie, naprawdę jest nieźle. Co do samego wyglądu i aranżacji wnętrza to w A4 mamy dwa światy. Z jednej strony wygodne fotele, solidność elementów i jakość ich spasowania zasługują na najwyższe pochwały nawet po kilkunastu latach użytkowania. Za to dobór kolorystyczny czy wykonanie niektórych przełączników, wołają o pomstę do nieba. Prawda jest jednak taka, że we wnętrzu A4 każdy kierowca bardzo szybko się zadomowi, a to oznacza, że w środku obsługa przyrządów jest po prostu nadzwyczaj intuicyjna.

To na czym Audi A4 zbudowało swoją największą renomę drzemie pod maską. Paleta silników jest tutaj przebogata i raczej nikt nie będzie śmiał kręcić nosem, że nie znajdzie w niej nic dla siebie. Usatysfakcjonowany będzie ten kto szuka typowego "toczydła", czyli małej i ekonomicznej jednostki, a także miłośnicy mocnego brzmienia V6 i... klekotu Diesli. Zaczynając jednak od początku. Gamę jednostek napędowych w A4 rozpoczyna silnik 1,6 l. o mocy 101 KM. Silnik niewysilony, co oznacza, że mało awaryjny. Nie był też demonem prędkości, bowiem rozpędzał A4 do pierwszej setki w około 12 s. Jest natomiast ekonomiczny, a to w tym przypadku najważniejsze. Średnie spalanie zamyka się w okolicach 7,5 l. Wspinając się dalej po drabince mamy motor 1,8 l. w dwóch odmianach mocy - 125 KM oraz 150 KM (wersja z turbosprężarką). Pierwszy wariant to jeden z najbardziej pożądanych na rynku wtórnym. Oddaje bowiem satysfakcjonującą moc, osiągi (10,5 s.) i spalanie (ok. 8-8,5 l.). Drugi daje więcej frajdy (od 0 do 100 km/h w 8,3 s.), ale jeśli źle trafimy z zakupem może też solidnie odkurzyć kieszenie. Turbina w tej jednostce wymagała pieszczotliwego traktowania. Do tego dochodziły problemy z rozrządem i nadmiernym apetytem na olej. W późniejszym czasie niemiecki producent wprowadził do sprzedaży jeszcze mocniejsze odmiany wersji 1,8T (w USA 170-konna, w Europie 180-konna), jednak i te serie trapiły podobne "kontuzje".

Ci, którzy oczekują po A4 czegoś więcej niż tylko środka transportu mogą zainteresować się dużo bardziej emocjonującymi wersjami wyposażonymi w widlaste szóstki. Tutaj wachlarz silników jest także imponujący - 2,4 l. 165 KM, 2,6 l. (150), 2,8 l. (174 i 193 KM) i mocarne 2,7 l. (265 KM i 379 KM) zarezerwowane kolejno dla wersji S4 i RS4 quattro. (debiut w 2000 r.). Największa zaleta? Moc. Wada? Oczywiście spalanie, w najmocniejszych odmianach oscylujące w mieście od 14 do ponad 20 l.!

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to oferta producenta skupiła się wokół dwóch jednostek TDI. 1,9 l. dostępna w przedziale mocy od 75 do 115 KM oraz 2,5 l. V6 o mocy 150 KM. Pierwszą grupę spokojnie można nazwać dietetyczną pod kątem spalania (ok. 5-6 l./100 km). V6 zapewniała za to bardzo fajne osiągi 8,5 s. od 0 do 100 km/h i apetyt na olej napędowy rzędu 10,5 l. Niestety ogromną wadą tego silnika była kiepska wytrzymałość wałków rozrządu, których naprawa zamyka się w kilku tysiącach zł., a posiadaczy doprowadziła do opinii, że AUDI oznacza - AUTENTYCZNIE UDOKUMENTOWANE DUŻE INWESTYCJE. Wątpliwym, ale jednak ratunkiem w tej sytuacji mogą być zamienniki, które w opinii posiadaczy tej wersji są bardziej wytrzymałe niż oryginalne części.

Mówiąc o wadach warto wspomnieć o bardzo podatnym na eksploatację przednim zawieszeniu. Niemcy zbyt optymistycznie założyli, że w innych krajach są tak samo równe drogi jak u nich, dlatego A4 i jej właściciel bardzo cierpią. Audi głównie przez wytłuczone amortyzatory, końcówki drążków kierowniczych, wahacze i łączniki stabilizatorów, zaś kierowca przez dość spore koszty naprawy spowodowane tym, że A4 dziedziczy częściowo aluminiowy układ zawieszeniowy po prestiżowym A8. Podobnie jest z seryjnie montowanymi, zbyt małymi hamulcami. Regularnie zdarzają się usterki przepływomierza. Koszty odpadają natomiast w przypadku blacharki. O ile udało nam się nabyć bezwypadkowy egzemplarz (o co już bardzo trudno), nie będzie całkowicie żadnego problemu z korozją. Audi A4 w swoim okresie narodzin było jednym z niewielu samochodów z ocynkowaną karoserią. Wybór modeli z napędem quattro też nie będzie samobójstwem. Napęd jest solidny i wytrzymały, przed zakupem warto jednak sprawdzić luzy na wale napędowym.

O popularności Audi A4 wśród polskich kierowców świadczą przede wszystkim dwie rzeczy. Pierwsza to oczywiście renoma marki, druga dotyczy z kolei wyposażenia. Fakt, że pierwsza generacja A4 liczy sobie już 15 lat nie przeświadcza o przestarzałych elementach poprawiających. Audi jako marka premium, podobnie jak BMW czy Mercedes, oferowała klientom wiele rozwiązań, które jeszcze dzisiaj uznawane są za przejaw luksusu. Mowa tutaj między innymi o wspomnianych reflektorach ksenonowych, dwustrefowej klimatyzacji czy systemach poprawiających bezpieczeństwo. W pewnym sensie odbija się to też na cenach auta na specyficznym, polskim rynku wtórnym. A4 jest droższe o kilka tysięcy od rywali ze swojego segmentu, mimo że przecież produkt z Ingolstadt wypada słabiej w takich aspektach jak przestrzeń w kabinie czy ładowność. Jednak wygrywa za to komfortem podróży i dość sportowo zestrojonymi układami zawieszenia i kierowniczym, dzięki którym prowadzi się je pewniej i przyjemniej. Inny powód do dywagacji stanowią silniki. Są nie do końca udane jednostki, ale też mnóstwo bardzo ekonomicznych acz głośnych Diesli. Ciekawą opcję stanowi benzynowy silnik 1,8 l.

Orientacyjne ceny wybranych wersji silnikowych Audi A4:


 Silnik / rocznik
 20012000
19991998
1997
1996
1995
1.6 101 KM (benzyna)
 20 000
15 600
13 900
12 000
10 500
8 800
7 900
1.9 TDI 90 KM
 21 900
18 900
17 900
14 000
12 800
11 000
9 900

Wybrane opinie Użytkowników mojeauto.pl o Audi A4 B5 (1995-2001):

"Samochodzik prowadzi się dobrze. Jest on szeroki i nisko osadzony ,więc wchodzenie w zakręty z większą prędkością nie stwarza problemu. Jedynym mankamentem jest jego przednie zawieszenie. Wahacze dają wysoki komfort jazdy ,jednak na polskie drogi nie ma idealnego zawieszenia. Podczas wymiany wahacza nie warto oszczędzać. W A4 mamy ich 8 po 4 z każdej strony. Podczas mojego użytkowania wymieniłem dopiero 1 po około 30000 przejechanych kilometrów" - Inszynier.

"Jestem bardzo zadowolony, wykończenia rewelacja. W 12-latku nic nie skrzypi i nie stuka. Full opcja + skóra. Dobry samochód na nasze drogi dla ludzi lubiących komfortową spokojną jazde lub dla szybszych mniej oszczędnych z grubym portfelem :) Tak to juz jest z naszymi drogami" - Bonzo.

"Auto godne polecenia. Naprawdę jestem z niego zadowolony. Moje Audi ma 14 lat i sprawuje się świetnie. Nie ma najmniejszych oznak korozji, dobrze się prowadzi, jak na swój wiek atrakcyjnie wygląda i jest bardzo dobrze wyposażone. Ale wiadomo ze każde auto ma swoje wady i zalety. Główna wada w tym modelu to przednie zawieszenie i częsty błąd immobilizera. Naprawdę polecam ten samochód. Gdybym miał jeszcze raz kupować auto w tym zakresie cenowym, na pewno dokonałbym tego samego wyboru" - michal.

Zobacz pozostałe oceny Użytkowników mojeauto.pl o Audi A4 B5 (1995-2001) >>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 119 470 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz szczegóły

Tematy w artykule: Audi Audi A4 test czy warto kupić opinie

Zobacz również

Zabierz głos na Forum mojeauto.pl

Dodaj swój komentarz Wszystkich komentarzy: 9

Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:

~zadowolony
2013-11-16 07:55:10
Posiadam audi a4 b5 2,6 v6 jest świetny idealnie trzyma sie drogi przyspiesza rewelacyjnie komfort jazdy bardzo dobry spalanie no to jest temat drazliwy po miescie spala 12/100km a w trasie mozna zejsc do 9l/100 km przy ludzkiej jeździe max 120 km/h moje jak kazde chyba z tym motorem ma problem ze znaczeniem terenu czyli brudzi polbruk ale da sie przezyc .Mam zamiar go zagazowac lecz bardzo serce mnie boli ze musze to zrobic nie jestem za gazowaniem sportowych silnikow lecz auto służy mi na codzien. Jako użytkownik z całego serce polecam dla młodej osoby która ma olej w głowie bo to juz nie jest 1,6 l tylko duza moc.
~antytusk
2013-04-20 23:39:32
ja mam jusz 4lata a4 1,6 kupilem od ciotki z niemiec z przebiegiem 87tys i nieżałuje jedynym problemem jest spalanie doradzili mi lpg ale niewiem czy warto autko jest całe swoje rzycie w jednej rodzinie wienc wiem co mam zbytnio o niego niedbam ale jak na 96r to niezawiodlo mnie nigdy osobiscie polecan
~audia4
2013-03-18 21:52:52
AUDI A4 1.8 1997 BENZYNA -GAZ (SEKWENCJA)
Witam wszystkich!! mam problem z audi a4 1.8 1997 benzyna gaz sekwencja . Wiec tak auto przerywa na gazie i benzynie ( na benzynie mniej) przy zimnym silniku jest ok tylko przy rozgrzaniu zaczyna przerywac i strzelac:( wymieniłem swiece i przewody wn było przez jakis czas dobrze ale problem wrócił. bardzo prosze o pomoc
~BONO B!T5
2012-11-17 20:46:33
"NUDA"? chyba...
Audi A4 B5 i w dodatku jeszcze z literką "T" przy końcu nazwy "modelu" (oczywiście o "a4" tu piszemy") to napiszmy to lekko trochę się mylimy, bo, A4 B5 T to na prawdę nie ma mowy o żadnym tzw "zamulaniu" np podczas wyprzedzania "TIRów", czy "zamulaczy" podczas rodzinnej wycieczki czy przejażdżki poza miasto lub jakiegokolwiek wyjazdu rodzinnego czy jakiego tam innego wypadu tzw. rodzinnego. Tutaj "moc" znaczy "BEZPIECZNIEJ" dotrzeć w całości do celu.
A inni...?
Ja wiem, że nowsze znaczy lepsze, ale nie każdy poświęca się tak jak różni ludzie dookoła, i zapożyczają się na nie wiadomo ile, (i lepiej nie wiedzieć na ile) i jeździć tym co się ma, bo nie zazdroszcząc można już w tym czasie dojść do tego o czym "oni" właśnie marzyli i będą to mieli w tym czasie kiedy my będziemy mieli to o czym oni właśnie marzą, więc... zaproponuję tutaj https://www.youtube.com/watch?v=byt1c9NQvLs"
I to by było na tyle.
A jeżeli ktoś coś? To niech pisze, i wtedy się wymienimy. I będzie "GIT"!
JAN70
2012-01-06 09:58:40
Audi A-4 jest dobrym autkiem pod względem małej awaryjności silnika jeżdżę nim już w styczniu minie 5 lat zrobiłem nim 130 tys km często ulegają wymianie wahacze przeważnie górne a po za tym wiadomo rozrusznik i po części alternator ale to zrozumiałe po za tym nie mam do nie go żadnych zastrzeżeń mam motor 1.9 TDI 90KM ale zmieniłem sobie program w komputerze na wyższy moment obrotowy i jestem naprawdę zadowolony nie wstawiałem żadnego czipa bo to katorga dla silnika jest żwawy ma przyśpieszenie i to jest to na co czekałem .

Zobacz wszystkie komentarze (9)


Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014