mojeauto.pl

Menu

Targi samochodowe Genewa 2014 Testy długodystansowe

Finanse

98405

Samochody na skróty

Testy i porównania

Rozmiar normalny Czcionka powiększona Podwójne powiększenie czcionki Wyślij znajomemu Drukuj Kanał RSS

Powiadom przyjaciela o tej stronie

  • Od:
  • Do:
  • Temat:
  • Treść:

Czy warto kupić: Opel Zafira (1999-2005)

2012 - 02 - 29 | 11:53
źródło: mojeauto.pl
Jarosław Bartkiewicz
Jeśli masz sporą gromadkę dzieci i szukasz taniego minivana, który ma sprawdzić się głównie w roli szkolnego autobusu, a poza tym nie przekonują cię oferty francuskich producentów, to masz alternatywę. Jest nią Opel Zafira pierwszej generacji.
Czy warto kupić: Opel Zafira (1999-2005) Czy warto kupić: Opel Zafira (1999-2005) Zafira wyjechała na europejskie drogi w 1999 roku. To kilka lat po tym jak w segmencie minivanów zaczęły brylować modele produkowane przez francuskie marki, takie jak Citroen czy Renault. Rywalizacja w tej klasie nie była więc łatwą sztuką, dlatego Zafira musiała wyróżniać się czymś, czego konkurentom brakowało. I tak o to w fabryce w Bochum powstała koncepcja samochodu, który na pokładzie mógł pomieścić siedmiu pasażerów. Opel swoje pionierskie rozwiązanie nazwał jako system Flex 7, umożliwiając kierowcy wyciągnięcie z podłogi bagażnika dwóch dodatkowych miejsc. Szybko, sprawnie i przyjemnie.

Wnętrze Opla Zafiry nie jest tak przestronne i wygodne jak w przypadku francuskich minivanów z tego okresu, jednak trzeba przyznać, że zaoferowanie klientom możliwości przewiezienia 7 osób sprawiło, że niemiecki minivan szybko dołączył do czołówki tego segmentu. Flex 7 okazał się bardzo mocną stroną Zafiry. Niestety aby zająć miejsce na dodatkowych fotelach, za każdym razem trzeba odchylać tylną kanapę, a jest to mało komfortowa czynność. A wystarczyło ławkę tylnego rzędu zamienić na niezależne trzy siedziska. Wyciszenie kabiny jest na średnim poziomie, co na dłuższych trasach może być męczące.

Zafirze nie można odmówić natomiast solidności wykonania wnętrza. Plastiki nawet po przejechaniu nawet 150 000 km nie odkształcają się, nie skrzypią, a ich faktura jest wytrzymała. Również miejsce pracy kierowcy jest dobrze skrojone, intuicyjne, a przede wszystkim ponadczasowe. Centralna konsola przypomina co prawda starą komodę z szufladami, ale na obronę trzeba przyznać, że wszystkie przełączniki są umieszczone przejrzyście, w zasięgu ręki.

W roku 2003 Opla Zafirę poddano delikatnej kosmetyce. Zmieniono między innymi kolor tylnych kierunkowskazów z żółtego na przeźroczysty, wymieniono grill na chromowany. Nie zmieniła się jednak paleta silników oferowanych dla tego modelu. Od początku bazową jednostką był silnik benzynowy 1.6 l. o mocy 101 KM i 150 Nm. Rzędowa czwórka nie radziła sobie jednak z napędzaniem rodzinnego vana. Do setki rozpędzała auto w 13 s. W Polsce Zafira oferowana była jeszcze z motorem 1.8 l. 125 KM, który konstrukcyjnie niewiele różnił się od wspomnianej powyżej jednostki 1.6 l. Oba silniki łączą też te same wady - kulejący wtrysk (problemy z elektroniką) czy zbyt duże zapotrzebowanie na olej silnikowy. Z ekonomiką tych jednostek jest również nienajlepiej - średnio 9 l. na 100 km. Na szczycie listy benzyniaków widniała z kolei jednostka o pojemności 2.2 l. i mocy 147 KM. Jest ona jednak stosunkowo mało popularna w naszym kraju ze względu na wyższy pułap opodatkowania. Silnik ten różnił się dość znacząco od mniejszych propozycji, a jego największą zaletą jest to, że rozrząd nie jest na pasku, a na zdecydowanie mniej awaryjnym łańcuchu. Wiele z oferowanych obecnie egzemplarzy z tym właśnie silnikiem posiada instalację LPG, która zużywa średnio około 7,5 l. płynnego gazu na 100 km. Jeśli nie interesuje nas takie rozwiązanie i zostaniemy przy tradycyjnym surowcu, wówczas średnie spalanie oscyluje w granicach 8 l. paliwa na 100 km.

Uzupełnieniem oferty motorów benzynowych były dwulitrowe jednostki z doładowaniem turbo, które Opel zarezerwował dla sportowej wersji, sygnowanej logo OPC. Generowały one moc rzędu 200 KM, a każda Zafira wyróżniała się charakterystycznym, błękitnym kolorem nadwozia. Ten wariant Zafiry - przeznaczony dla "szybkich tatusiów" - pierwszą setkę przekraczał po 8,2 s. i osiągał maksymalnie 220 km/h.

Z uwagi na przeznaczenie tego auta, wiele osób szukać będzie Zafir napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Wybór jest tutaj mniejszy - są bowiem, tylko dwie jednostki 2.0 DTI 101 KM oraz 2.2 DTO 125 KM. Niestety w obu motorach nie stosowano jeszcze systemu wtrysku Common Rail, a przewody wysokiego ciśnienia z wtryskiwaczami, co ma przełożenie na większą awaryjność. Przy dystansie 70 000 km zdarzało się, że układ robił się nieszczelny, a do paliwa przedostawał się olej silnikowy. Efekt, to problemy z odpalaniem. Dodatkowo awarii ulega pompa wtrysku, a to już naprawy sięgające kilku tysięcy złotych.

Opel Zafira został osadzony na płycie podłogowej Astry II. Przód zawieszenia to kolumny McPhersona o prostej i taniej w eksploatacji budowie. Tył oparty na sztywnej belce. Całość nie sprawia większych problemów w użytkowaniu i przy regularnej kontroli nie "zje" nam zbyt dużo pieniędzy z portfela. Gorzej jest z układem kierowniczym, która wyposażony został w wspomaganie elektrohydrauliczne. Zdarza się, że trudów użytkowania nie jest w stanie znieść pompa wspomagania (nowa to koszt nawet 1700 zł, zamienniki dostarczają różni producenci). W kołach siadają piasty i łożyska, a układ wydechowy ma tendencje do mocnego korodowania.

Na obronę Zafiry pozostaje fakt, że na rynku wtórnym auto wyróżnia się stosunkowo atrakcyjną ceną do oferowanego rocznika. Najlepiej poszukiwać egzemplarzy z udokumentowanym przebiegiem, który potwierdzi rodzaj i częstotliwość napraw zwłaszcza w odniesieniu do silników. Zafira w codziennym użytkowaniu jest praktycznym i uniwersalnym samochodem do użytkowania w mieście jak i na dalszych trasach. Stąd zarówno spisze się doskonale u licznej rodziny jak i osoby prowadzącej mały biznes.

Wybrane opinie Użytkowników Mojeauto.pl:

Arkadianin, Opel Zafira 2.0 DTI Elegance 1995/100KM, rok 2002
Mam zafirę z 2002 r - jeśli bezawaryjność to brak usterek do chwili obecnej, to ten samochód jest bezawaryjny. Jest cichy jak na diesla - kilka osób będących moimi pasażerami pytało czy to benzyna. Jeżdżę też zafirą B i tu już nie jest tak kolorowo, głosniejszy choć mocniejszy o 20KM, więcej pali, za to lepsza przczepność, ale większa awaryjność - problem z klimatyzacja (naszczęście naprawione z gwarancji) oraz klapą bagażnika (zacięła
się - tez gwarancja). Ogólnie polecam!

HENRIX, Opel Zafira 1.8 16V Elegance 1796/125KM, rok 2001
PORÓWNUJĄC MÓJ SAMOCHÓD Z PODOBNYMI ,ODNOSZĘ WRAŻENIE ŻE MIAŁEM PO PROSTU PECHA.KOLEDZY CHWALĄ SOBIE ZAFIRY. IM TAKIE NUMERY SIĘ NIE PRZYTRAFIŁY - PO 20TYS.PRZEBIEGU (PO GWARANCJI)NAPRAWA PRZEDNIEGO ZAWIESZENIA, PO 25TYS.KM. WYMIANA PRZEDNIEJ PIASTY + ŁOŻYSKA.USTERKI KOMPUTERA, PO 6-CIU LATACH ODPADŁ TŁUMIK,ORAZ PŁATY LAKIERU NA PROGACH, DRZWIACH,TYLNEJ KLAPIE. OBECNIE NIE STAĆ MNIE NA NOWY,ALE Z CHĘCIĄ KUPIŁ BYM TAKI SAMOCHÓD ROCZNIK OD 2009.Z MAŁYM PRZEBIEGIEM,ORAZ W IDEALNYM STANIE.MAM NADZIEJĘ ZE TRAFIŁBYMLEPIEJ. PROWADZĘ MAŁY SKLEP I NIE SPOTKAŁEM INNEGO SAMOCHODU TAK FUNKCJONALNEGO.

Mario, Opel Zafira 2.0 DTI Elegance 1995/100KM, rok 2005
Samochód mam od 4-lat i sprawuje się świetnie.Codziennie jeżdzi nim moja żona i nie ma żadnych problemów.Super sprawa z chowanymi fotelami nie ma potrzeby ich wystawiania gdy trzeba powiększyć bagażnik.Pali zawsze niezależnie od pogody.Spalanie jak na vana 7-mio osobowego super.

artur, Opel Zafira 1.8 16V Comfort aut. 1796/125KM, rok 2005
golnie w skali 1-10 dalbym 7 komfort jak to w oplu na długich trasach męczący w miarę głośno w środku spalanie ok jak na takie auto jezdze raczej szybko i w automacie w Niemczech na autostradach do 140 8/100 powyzej do 160 10-11/100

cold, Opel Zafira 2.0 DTI Comfort 1995/100KM, rok 2001

Wygodny, dość ekonomiczny samochód. Niestety głośna praca (diesel) i zbyt częste awarie powodują, że nie poleciłbym tego auta. Może nowsza wersja Zafiry jest pozbawiona tych wad.

Zobacz więcej opinii o modelu Opel Zafira>>>

Zobacz raport spalania modelu Opel Zafira >>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Opel Zafira
Opel Zafira
Cena podstawowa już od: 72 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Zobacz szczegóły

Tematy w artykule: Opel Opel Zafira test czy warto kupić

Zobacz również

Zabierz głos na Forum mojeauto.pl

Dodaj swój komentarz Wszystkich komentarzy: 1

Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:

~xxx
2013-07-22 18:28:32
silnik 2.2 i spalanie 7.5 l gazu lub 8 benzyny ? chyba mały błąd sie wkradł

Zobacz wszystkie komentarze (1)


Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014