mojeauto.pl

Menu

Sondy

Czy w przypadku zwężeń na drodze stosujesz metodę jazdy na zamek?
2014 - 10 - 13
Targi samochodowe Genewa 2014 Testy długodystansowe

Finanse

98512

Samochody na skróty

Testy i porównania

Rozmiar normalny Czcionka powiększona Podwójne powiększenie czcionki Wyślij znajomemu Drukuj Kanał RSS

Powiadom przyjaciela o tej stronie

  • Od:
  • Do:
  • Temat:
  • Treść:

Suzuki SX4: Więcej niż interesujący

2007 - 02 - 14 | 13:14
źródło: mojeauto.pl
Wojciech Traczyk
Napęd na wszystkie koła to niezwykle mocna broń samochodów marki Suzuki. Nie dziwi więc, iż ten japoński producent wypuszcza coraz to nowe "czteronapędowce". Kolejnym jest Suzuki SX4, które jednak, o dziwo, zostało stworzone wspólnie z Fiatem.
Suzuki SX4: Więcej niż interesujący Suzuki SX4: Więcej niż interesujący

Suzuki SX4, podobnie zresztą jak bliźniaczy Fiat Sedici, to dość nietypowy samochód. Ciężko go zaklasyfikować do jakiegoś konkretnego segmentu, dlatego też takie auta przyjęło się nazywać crossoverami, a w przypadku testowanego Suzuki pojawia się określenie X-over. Z jednej strony chciałby udawać małego SUV-a, tak zresztą jako auto terenowe jest klasyfikowane przez Suzuki, z drugiej chciałby być małym autem rodzinnym, z elementami typowymi dla kombi.
 
SX4 nie jest jednak ani autem terenowym, ani też rodzinnym, ani tym bardziej minivanem. Napęd na cztery koła, podniesione nadwozie, osłony podwozia to za mało, by zyskać to pierwsze miano. Z kolei przede wszystkim pojemność bagażnika dyskredytuje go jako auto typowo rodzinne. No chyba, że nie będziemy udawać się nim na dłuższe wyjazdy, bądź za typową rodzinę przyjmiemy tę składającą się wyłącznie z męża i żony.
 
Stylistyka - nowy styl
Nadwozie SX4 jest czymś nowym dla Suzuki. Jest zgrabne, ładne i ciekawe. Nie znajdziemy tu zbyt wielu podobieństw, jeśli w ogóle takowe są, do innych modeli japońskiej marki. To z pewnością duży plus współpracy z Fiatem. Nie, żebyśmy sądzili, iż wcześniejsze modele Suzuki są mało urodziwe, ale trzeba przyznać uczciwie, że Włochom jakoś łatwiej przychodzi projektowanie ładnych dla oka samochodów.
 
Zobacz więcej zdjęć z testu Suzuki SX4
 
Najnowsze Suzuki ma pewne cechy typowe dla SUV-ów, jak i kompaktów. Co ciekawe, wersje 2WD i 4WD różnią się i to także rozmiarami. 4WD jest szersza o 25mm (1755mm) i wyższa o 15mm (1620mm). Długość (4100mm) i rozstaw osi (2500mm) są już identyczne. Różnice w rozmiarach to sprawka wyżej zawieszoengo nadwozia, szerszych błotników z plastikowymi wykończeniami wersji 4WD. Poza tym posiada ona, wspomniane już wcześniej, aluminiowe osłony pod zderzakami.
 
Wnętrze - w stylu Suzuki
Przy tworzeniu wnętrza projektanci nie poszli za ciosem i nie stworzyli nowej jakości. Większość z rowiązań znanych jest bowiem z wcześniejszych modeli Suzuki. Ale to nawet i dobrze. Ponownie możemy potwierdzić, że wnętrze jest niezwykle przyjazne dla kierowcy. Rozmieszczenie przełączników i pokręteł jest czytelne, nawet gdy po raz pierwszy wsiadamy do Suzuki, a ponadto dobrej jakości czarne plastiki są miłe w dotyku i wzorowo wykończone. Kierowca doceni także elektroniczny kluczyk, dzięki któremu otwieranie, zamykanie drzwi oraz uruchamianie silnika nie wymaga wyciągania go z kieszeni.
 
Miejsca wewnątrz SX4 jest wystarczająco, choć raczej maksymalnie dla czterech osób. Kierowca siedzi dość wysoko, co daje mu dobrą widoczność na zewnątrz. Regulacja fotela (ręczna) oraz kierownicy (tylko w pionie) pozwala na optymalne ustawienie pozycji za kółkiem. Fotele, dość twarde, nie męczą jednak przy dłuższej podróży i zapewniają także poprawne trzymanie boczne.
 
270-litrowy bagażnik to jeden z nielicznych słabszych punktów SX4. Nie jest to oczywiście jakiś dramatycznie słaby wynik, jednak dłuższe wyjazdy w czworo muszą się wiązać z dylematem, co zabrać. Znacznie lepiej, choć także bez żadnych rewelacji, już to wygląda po złożeniu oparć lub całych siedzeń, gdy pojemność wzrasta odpowiednio do 625 i 1045 litrów.
 
Jazda - raczej nie w teren
SX4 oferowany jest obecnie wyłącznie z 1,6-litrową jednostką benzynową ze zmiennymi fazami rozrządu VVT (Variable Valve Timing) o mocy 107 KM. Auto z takim silnikiem do najżwawszych nie należy, aby wydusić z SX4 choć przyzwoite osiągi powinniśmy utrzymywać silnik powyżej 4.000 obr/min. A to wiąże się z większymi kosztami. Średnie spalanie podczas całego testu wyniosło 7,6 l/100 km, w samym mieście musimy się już liczyć z przekroczeniem poziomu 9 litrów. Dużo? Może i tak, ale pamiętajmy, że mamy jednak auto z napędem na cztery koła.
 
Zawieszenie SX4, z przodu kolumny McPhersona z pomocniczą ramą, z tyłu belka skrętna, zostało zestrojone dość sztywno. Skutkuje to tym, że wprawdzie odczuwamy wszelkie nierówności na drodze, jednak nie są one dla nas zbyt uciążliwe. Da się jechać. Za to zaletą jest bardzo poprawne zachowanie się wysokiego skądinąd auta na zakrętach, pewne prowadzenie, także i na nieutwardzonej nawierzchni.
 
O tym, że SX4 nie powinniśmy traktować jako typowej terenówki już powiedzieliśmy. Jednak nie oznacza to, że nie możemy zapuścić się tym Suzuki w mniej dostępne tereny. Tylko abyśmy z tym nie przesadzili. Pomocną dłoń w trudnych chwilach poda nam układ i-AWD - układ napędu na wszystkie koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem międzyosiowym, który oferuje trzy tryby napędu. Na suchej nawierzchni wystarczy nam w zupełności 2WD, jest on zarazem najekonomiczniejszy. Kiedy zjeżdżamy z asfaltów, bądź droga staje się śliska zalecany jest tryb 4WD Auto. W momencie utraty przyczepności przez przednie koła, moc przenoszona jest na tylną oś, jednak maksymalnie do 50%. I w końcu tryb Lock, czyli blokada 50:50, którego aby załączyć trzeba przytrzymać wciśnięty przycisk (obok dźwigni hamulca ręcznego) przez 2 sekundy. Zapobiega to przypadkowemu włączeniu tej funkcji. W trybie Lock możemy się poruszać do prędkości 60 km/h, po jej przekroczeniu układ samoczynnie przełącza się na tryb Auto.
 
Podsumowanie - szkoła Suzuki
Po raz kolejny Suzuki udowodniło, iż z napędem na wszystkie koła czuje się niczym przysłowiowa ryba w wodzie. Wszystkie oferowane obecnie na naszym rynku modele mają w swojej gamie wersje z napędem na wszystkie koła. Próżno szukać wśród konkurencji (czy w ogóle jest taka?) małych i średniej wielkości modeli z tego typu napędem.
 
A przy tym auta Suzuki, w tym i SX4, pozostają bardzo atrakcyjne cenowo. Testowana przez nas wersja (1,6 4WD GS) kosztowała 58.900 zł, a była bardzo obficie wyposażona (m.in. 6 poduszek powietrznych, pełna elektryka, podgrzewane fotele). Jeżeli nie zależy nam na napędzie na cztery koła i potrafimy obejść się bez niektórych elementów wyposażenia to wystarczy nam niecałe 50 tys. zł. Tylko, że aby stać się szczęśliwym posiadaczem SX4, przyjdzie nam poczekać nawet parę miesięcy...

+ układ napędu na wszystkie koła
+ dobre wyposażenie
+ ciekawa stylistyka
- ciut za słaby silnik
- trochę za duże spalanie

 
Zobacz pełną specyfikację i cennik testowanego modelu Suzuki SX4

Zobacz więcej o modelu Suzuki SX4

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Suzuki SX4
Suzuki SX4
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz szczegóły

Tematy w artykule: Suzuki Suzuki SX4

Zobacz również

Zabierz głos na Forum mojeauto.pl

Dodaj swój komentarz Wszystkich komentarzy: 14

Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:

~stas
2012-02-23 19:14:42
mam sx4 super autko mam tylko jeden problem to imobilajzer czesto nie wylacza alarmu i po otwarciu samochodu wlacza sie alarm i gdy wbije mu kod jest ok .ile wam wytrzymuje bateria
~pinokio
2007-12-11 19:16:58
hehe a ja czekałem na autko 5 miesięcy ale warto było po prostu super
~Posiadacz
2007-07-24 23:54:05
a ja jestem posiadczką Sedici. Super auto. Do tego z silnikiem diesel 1,9
Multijet i czekałam w Fiacie 2 tygodnie. I całe wnętrze - Magyar Suzuki
Corporation. Gorąco polecam !!! Niczym oprócz znaczka się nie różni
~pol35
2007-06-19 18:59:08
polecam salon w tychach,czeka sie tydzien na samochód i ceny
nizsze niz gdzie indziej- salon autodurczok w Tychach
~radzio
2007-03-22 17:22:49
jesli kacper nie rozumiesz, to przykro mi, ale szkoda slow na tłumczenie

Zobacz wszystkie komentarze (14)


Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014