3xNissan 4x4

Gama modeli marki Nissan z napędem na cztery koła jest bardzo różnorodna. Od modelu X-Trail z kategorii SUV po typowo terenowe modele Patrol i Terrano.

3xNissan 4x4

Nissan X-Trail to zdecydowanie SUV, a nie auto terenowe. Jednak dzięki napędowi 4x4 model ten znakomicie sprawuje się nie tylko na utwardzonych drogach, ale również w terenie.

Sylwetka X-Traila może nie rzuca na kolana, jest trochę kanciasta, przez co wygląd jest choć w części zbliżony do typowych samochodów terenowych. Odświeżone nadwozie objęło m.in. atrapę chłodnicy, tylne lampy, przedni i tylny zderzak. Krótsze zwisy wraz ze zwartymi wymiarami nadają X-Tralowi bardziej dynamicznego wyglądu (auto jest krótsze o 50 mm i wynosi 4460 mm).

Ciekawym rozwiązaniem są, wzorem specjalnej wersji X-Traila z 2003 r., światła dalekosiężne zamontowane na przednich krańcach relingów dachowych. Aby nie oślepić jadących z naprzeciwka mogą być uruchomione tylko przy włączonych światłach drogowych. Zasięg świateł zwiększa się ze 140 do 180 metrów.

Wnętrze zyskało jeszcze bardziej na funkcjonalności. Pojawiły się nowe schowki, półeczki czy uchwyty na napoje. Inaczej niż w większości modeli prędkościomierz, obrotomierz oraz inne wskaźniki zostały centralnie zamontowane, co wymagało pewnego przyzwyczajenia.

Podczas jazdy po torze offroadowym przydał się układ przeniesienia napędu All Mode 4x4. Zaletą jego są trzy tryby pracy, które kierowca może wybrać za pomocą obrotowego przełącznika na desce rozdzielczej. Tryb 2WD oznacza stały napęd przedniej osi, stosowany głównie podczas dobrych warunków drogowych. Po przełączeniu na tryb Lock system załącza stały napęd wszystkich kół o rozdziale momentu napędowego pomiędzy oś przednią i tylną w stosunku 57:43. Najczęściej stosowanym przez nas był tryb Auto, który sam decyduje o wyborze rodzaju napędu, by nie dopuścić do poślizgu.

W testowanym modelu znajdował się silnik wysokoprężny 2.2 dCi o mocy 136 KM. O ile na torze czasami auto miało problemy (przy pokonywaniu błotnistych dróg), to na drogach i w terenie nic nie można było zarzucić X-Trailowi. Szczególnie przyjemnie prowadziło się ten model Nissana na leśnych drogach, Auto trzymało się bardzo dzielnie nawierzchni zarówno przy napędzie 2WD, jak i przy napędzie na obie osie. Na szosach bardzo przyjemnie działała 6-biegowa skrzynia manualna, a X-Trail bez większych problemów osiągnął prędkość 170 km/h.

Podsumowując, Nissan X-Trail nie jest z pewnością autem przeznaczonym głównie do jazd po ciężkim terenie. Jego niewielkie rozmiary ułatwiają dobre prowadzenie i komfort jazdy, tak więc jego użytkowanie w mieście nie powinno nastręczać wiele trudności. A dodatkowym atutem jest możliwośc wybrania się w plener bez obawy o ugrzęźnięcie.

Zobacz ceny X-Traila

Nissan Pickup to także nie do końca typowe auto terenowe, to raczej taka mała ciężarówka. Choć zaliczany do kategorii aut terenowych, tworzy jednak swoistą podkategorię pickupów. Tego typu auta wykorzystywane są w trudnych warunkach drogowych - stąd ich bardzo dobre właściwości terenowe, jednak ich cechą charakterystyczną jest odsłonięta lub z możliwością zabudowy sporych rozmiarów przestrzeń ładunkowa, na której można bez problemów przewieźć skuter wodny, motocykl czy upolowaną zwierzyną.

Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze Nissana Pickup nastawione są przede wszystkim na dużą funkcjonalność. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają dostęp do środka, zderzak-stopień z tyłu auta ułatwia dostęp do przestrzeni ładunkowej, zaś opuszczająca się całkowicie tylna ścianka ułatwia załadunek i wyładunek towarów. Wszystko zostało wykonane z wytrzymałych materiałów, konstrukcja jest odporna na uszkodzenia i z pewnością z modelem tym nie trzeba obchodzić się jak z jajkiem.

Na polskim rynku nie ma wyboru, jeśli o chodzi o silnik. Jedynym dostępnym jest 2,5-litrowy turbodiesel o mocy 133 KM. O wartości auta, w ciężkim terenie, decyduje napęd. Podobnie jak w Patrolu i Terrano, za pomocą specjalnej dźwigni obok dźwigni zmiany biegów można wybrać napęd na jedną (przełożenie 2H) lub obie osie (4H). Co ważniejsze, można to uczynić bez zatrzymywania się, co powinni docenić ci, którzy poruszają się po drogach o zmiennej nawierzchni. Znajdując się w ekstremalnie trudnej sytuacji drogowej można przy trybie 4L wykorzystać reduktor, który dozując moc silnika oraz pracę układu hamulcowego sam wyprowadza auto z opresji.

Tor terenowy nie okazał się szczególnie trudny dla Pickupa. Dzięki takim wartościom wskaźników: kąt natarcia 31 st., kąt zejścia 31 st., kąt rampowy 25 st. oraz prześwit 230 mm wszystkie przeszkody udało nam się pokonać bez problemów. Również na drodze asfaltowej Pickup spisywał się dzielnie, choć na tylnich siedzeniach (jeździliśmy 4-drzwiową wersją Double Cab) można było odczuć twarde trochę zawieszenie. Maksymalna prędkość, jaką udało nam się uzyskać wyniosła niecałe 150 km/h, jednak nawet wówczas Pickup trzymał się dzielnie.

Zobacz ceny Pickupa

I w końcu przyszła pora na Terrano. Spośród trójki opisywanych aut terenowych marki Nissan, model ten najbardziej zasłużył na to miano. 2,7-litrowy silnik wysokoprężny, a dostępny jest także silnik trzylitrowy (154 KM), zapewnia moc 125 KM. Pozwoliło to w zupełności na swobodne przejechanie po torze offroadowym: pod wysokie wzniesienie, przez bajoro, po naprawdę dużym błocie. Wielka szkoda, że nie można było tego porównać z zachowaniem auta na utwardzonej drodze lub na drodze leśnej.

Projektując Terrano postarano się bardzo o staranne wykończenie. Wnętrze auta jest bardzo komfortowe, można by rzec, że nawet luksusowe. Nie chodzi tu już tylko o skórzane czy chromowe wykończenia (taką wersją jeździliśmy), ale o całość, która jest bardzo sympatyczna dla oka. Z pewnością siedząc w środku trudno byłoby się zorientować, iż siedzimy w typowo terenowym aucie.

Zobacz ceny Terrano

Podsumowując wszystkie testowane przez nas modele Nissana z napędem 4x4 na torze terenowym w Ełku można być pod sporym wrażeniem. Oczywiście każde auto to zupełnie inne przeznaczenie, jednak łączy je wspólny mianownik - napęd 4x4 i bardzo dobre właściwości terenowe.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Nissan
Tematy w artykule: Nissan

Podobne wiadomości:

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania życia

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania...

Premiery 2016-09-23

Komentuj:

~ij 2008-08-07

swietny wybór

~scorpio2003 2007-07-01

zamierzam kupic Nissana x-traila , czy ma ktoś coś do powiedzenia na temat tego modelu..?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport