mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Audi A4 Avant: Kwintesencja premium

Audi A4 Avant: Kwintesencja premium

Dla wielu osób poszukujących samochodu komfortowego i przestrzennego, a przy okazji reprezentatywnego pozostawał dylemat. Na który z punktów postawić. Od pewnego czasu, a dokładnie, od zeszłego roku problem tego typu powinien przestać istnieć, gdyż oto mamy połączenie tych wszystkich cech pod postacią nowego Audi A4 Avant.

Audi A4 Avant: Kwintesencja premium

Przedstawiciele klasy premium w segmencie D od wielu lat idą już łeb w łeb. Jednak Audi pośród niemieckich producentów poczyniło największy skok do przodu. Ósma generacja Audi A4 w wersji kombi powalić może nie tylko gustowną stylistyką i solidnym wykonaniem, ale też najnowszymi rozwiązaniami z zakresu techniki. Jedno jest pewne. Mercedes Klasy C oraz BMW Serii 3 nie mogą już spać spokojnie.

Stylistyka: Kombi może być ładne
Audi w swojej ósmej generacji zostało totalnie przeprojektowane. Inspiracją przy tworzeniu nowej wersji był koncept Nuvolari, na bazie którego stworzono też wersję A5. Nad całością designu panował Walter de Silva, dzięki czemu samochód nabrał iście sportowego charakteru. Bryła auta jest teraz o wiele bardziej muskularna niż w poprzedniej wersji. Na nadkolach i jego bokach pojawiły się dyskretne przetłoczenia, natomiast tylna część samochodu została ładnie i dynamicznie zaprojektowana. Lekka kreska nadwozia oddala nam złudzenie, że mamy do czynienia z przyciężkawym klockiem, jak to ma miejsce u niektórych samochodów konkurencji. Przy dachu pojawił się nawet lekki spojler.

Poza ładną stylistyką jedna z rzeczy, która przyciąga wzrok przechodniów na ulicy, są diodowe lampy do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Sprawiają one, że auto robi się naprawdę wyjątkowe. W połączeniu z chromowanymi obwódkami grilla Single Frame możemy mieć wrażenie, że z daleka nadjeżdża jakieś supersportowe auto.

 

Poza nowinkami w kwestii stylistyki auto odjeżdża konkurencji także pod względem gabarytów. Audi A4 w wersji kombi jest najdłuższe spośród wszystkich trzech niemieckich konkurentów. Sprawdźmy zatem czy rzeczywiście większa ilość miejsca na papierze oznacza lepszy komfort i podróżowanie.

Wnętrze: Wzór do naśladowania
Samochody marki Audi są jednymi z niewielu, w których po wejściu do środka nie doznajemy zawodu. Choć stylistyka wnętrza nie przeszła rewolucyjnych zmian w stosunku do poprzednika, to nadal jest ona bardzo atrakcyjna. Odnosimy jednak wrażenie, że siedzimy w samochodzie klasę wyżej. Materiały z których wykończono wnętrze są najwyższej próby. Nie ma tutaj mowy o jakimkolwiek trzaskaniu czy luzach. Nowe Audi to naprawdę wzór godny do naśladowania dla konkurencji.

Testowana przez nas wersja miała deskę rozdzielczą w kolorze czarnym urozmaiconą wstawkami z drewna. Bardzo ładnie kontrastowały przy tym skórzane fotele w kolorze bananowym. Dzięki temu, że wnętrze jest jaśniejsze, środek optycznie nam urósł. Jednak nie ma co narzekać na ilość miejsca, przynajmniej w pierwszym rzędzie foteli, bowiem mogą tutaj wygodnie podróżować osoby o gabarytach większa niż przeciętne. Znalezienie idealnej pozycji ułatwiają nam fotele regulowane elektrycznie we wszystkich możliwych kierunkach oraz regulowana w kilku płaszczyznach kolumna kierownicy.

Elementy rozmieszczone na desce rozdzielczej zostały logicznie rozłożone. Wyświetlacz systemu MMI powędrował do górnej części deski i został lekko ukryty w głąb. Dzięki temu nawet w słoneczny dzień mamy bardzo dobrą widoczność, co się dzieje na ekranie. Przytłacza jednak liczba przycisków, którym obsługuje się multimedialne urządzenie sprzężone z nawigacją i komputerem pokładowym. Konkurencyjny system iDrive wydaje się być przy nim banalny. Dla niewprawionej osoby nawet zmiana stacji radiowej może okazać się arcytrudnym zadaniem.

Na szczęście część odczytów z komputera można pokazywać na kolorowym wyświetlaczu umieszczonym pomiędzy zegarami, tak jak miało to miejsce w poprzednich wersjach samochodu. Wtedy już poradzimy sobie przyciskami przy kierownicy. Z całości warto podkreślić pracę wysokiej klasy systemu audio firmy Bang & Olufsen. Naprawdę warto dopłacić za niego przeszło 4.300 złotych.

Na tylnej kanapie, choć już nie w takich warunkach jak z przodu mogą podróżować dwie dorosłe osoby. Pomiędzy nimi można w ostateczności posadzić małe dziecko, jednak to miejsce nie będzie oferować najwyższego komfortu.

Przejdźmy zatem do części samochodu, przez którą zdecydowaliśmy się na zakup kombi. Audi A4 Avant oferuje nie największą, ale sporą przestrzeń bagażową. Do dyspozycji na dobry początek dostajemy bagażnik o pojemności 490 litrów. Kolejnym plusem bagażnika jest jego niski próg załadunkowy oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa. Wystarczy spokojnie, żeby zapakować się całą rodziną na długi wyjazd oraz przewieźć dużo bagażu.

Jazda: Bezstopniowo
Nowe Audi A4 w wersji Avant dysponuje dość pokaźnym arsenałem jednostek napędowych. Jednak pod maskę testowanego przez nas modelu trafił silnik, który od wielu lat dominuje rynek. Jest nim oczywiście popularny diesel TDI. Połączono go jednak dość nietypowo, bo z automatyczną skrzynią bezstopniową o nazwie Multitronic.

Znany już od lat czterocylindrowy diesel ma pojemność dwóch litrów. W najnowszych samochodach marki Audi silniki TDI pracują już na najnowszej technologii z wtryskiem bezpośrednim, czyli Common Rail. W przypadku dwulitrowej jednostki do dyspozycji kierowcy zostaje oddana moc rzędu 143 koni mechanicznych. Dokładając do tego moment obrotowy 320Nm sprawia, że mamy do czynienia z całkiem dynamicznym samochodem. Przynajmniej na papierze. Najpierw jednak kilka słów na temat skrzyni biegów.

Jest to dość rzadko spotykane rozwiązanie, przynajmniej na naszym rynku. Bezstopniowe skrzynie mają w ofercie tylko Lexus i Toyota w swoich hybrydowych modelach oraz Nissan. Rozwiązania tego typu znane z przeszłości nie zachwycały ani dynamiką, ani kulturą pracy. Działanie skrzyni bezstopniowej w wielkim skrócie polega na tym, że nie mamy do dyspozycji tradycyjnych biegów, a działa ona w sposób który pozwala przekazywać przez przebieg obrotomierza praktycznie cały czas największy moment obrotowy jakim dysponuje silnik. Do dyspozycji mamy co prawda tryb sport, które oferuje wirtualnie zblokowane przełożenia (jest ich osiem), które sprawiają wrażenie jazdy tradycyjnym automatem. Specyficzny sposób przekazywania mocy wyklucza możliwość żyłowania silnika, co przekłada się też na zużycie paliwa. Podczas testów apetyt Audi A4 Avant na olej napędowy był bardzo umiarkowany. Samochód w trasie spalał nie więcej jak 6l/100km. Spalanie w mieście oscylowało wokół 8l/100km.

W przypadku Audi to połączenie wyszło całkiem na dobre. Doskonale wyciszony silnik nie wydaje z siebie odgłosów "wycia" podczas przyspieszania, jak to miało miejsce w innych przypadkach. Moc przekazywana na przednie koła jest optymalna. Moment obrotowy jest płynnie dawkowany, więc nie mamy tutaj wrażenia nagłego, niekontrolowanego przyrostu mocy. Zawieszenie Audi jak na nasze drogi zostało zestrojone zbyt sztywno. Jednak nie na tyle, żeby odbierało nam komfort z jazdy. Nierówności poprzeczne i wzdłużne pokonuje stanowczo, lecz zawieszenie nie ma tendencji do hałasowania. Plusem twardszego ustawienia zawieszenia jest to, że mamy pełną kontrolę nad samochodem. Układ kierowniczy jest bardzo bezpośredni, jednak pod względem właściwości jezdnych ustępuje on nieznacznie liderowi tej klasy, czyli BMW Serii 3.

Podsumowanie: Komfort się ceni
Audi A4 to doskonała propozycja dla ludzi, którzy cenią sobie nie tylko komfort podróżowania, ale chcą mieć dobrze reprezentujący się samochód, którym można podjechać nie tylko na spotkanie  biznesowe, ale także spakować rodzinę i pojechać na wakacje. Samochód ten zapewnia bardzo dobre wrażenia z jazdy, choć wersja silnikowa­­­ 2.0 TDI ze skrzynią Multitronic nie jest mistrzem dynamiki. Pozwala na sprawne przemieszczanie się na krótkich i długich dystansach przy bardzo umiarkowanym zużyciu paliwa.

Jednak żeby cieszyć się wyżej wymienionymi atrybutami, trzeba samemu posiadać jeden - zasobny portfel. Niestety marka Audi zalicza się do prestiżowego segmentu premium, wobec czego odbija się to wyraźnie na cenniku. Cennik przy tej wersji silnikowej z bezstopniową skrzynią zaczyna się od 139.590 złotych. To sporo, jednak trzeba pamiętać że dostajemy już bardzo dobrze wyposażony samochód. Za wersję z tradycyjną skrzynią manualną zapłacimy 9.440 złotych mniej.­­­

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A4 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A4 Audi A4 A4 Avant

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

~lolo 2009-01-30

obecnie to wszystkie chyba się juz psują, podajcie mi choć jedną pewną bezawaryjną marke.... "kto jest bez winy, niech pierwszy....."

~A.L. (TG) 2009-01-30

To fakt elektronika i Multitronici sypią się w Audi notorycznie. Tak samo często spotykane są wycieki z przeniesienia napędu.

~bo audi 2009-01-30

jest tylko dla bogatych

~lol 2009-01-29

haha a to ciekawe ostatnio testowali uzywane a4 avant w gazecie Auto Świat i napisali o nim komfortowo ale z wadami. Usterki elektroniki,wyświetlaczy, skrzyni Multitronic i jeszcze parę kwiatków tam znaleźli. Audi ??? Sorry ,ale ja dziękuje...

~Panie karson 2009-01-27

Mylisz Pan pojęcia. Klasa średnia czy segment D czy wg. starego nazewnictwa klasa średnia wyższa, to nic innego jak klasa/segment. Natomiast PREMIUM to rodzaj marki !!! Są marki premium (te prestiżowe) i marki POPULARNE (te tańsze).

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport