mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Audi A4: Prymus

Audi A4: Prymus

Audi A4 z silnikiem 2.0 TDI jest jak szkolny prymus. Gładko zaczesana fryzura, wyprasowany mundurek, a w dzienniczku same piątki. I jak tu się do czegoś przyczepić?

Audi A4: Prymus
Bezsilność to straszny stan psychiczny. Pewnie nieraz zdarzyło wam się doświadczyć sytuacji, w której nie chcieliście się znaleźć. Albo chcieliście coś zmienić, lecz nie mieliście ku temu żadnych możliwości. Mimo że staraliście się ze wszystkich sił, aby temu zapobiec. U mnie poczucie bezsilności pojawiło się kilka razy. Raz kiedy Salma Hayek wychodziła za mąż, za tego gościa mającego w garści największe marki dóbr luksusowych. Innym razem, kiedy Lamborghini zapowiedziało, że przestanie produkować Gallardo. Największa bezsilność dopadła mnie jednak w moim własnym domu. Uziemiony przez złamaną nogę, musiałem wbrew swojej woli być Kasią, Zosią i Małgosią w konstruktywnych rozmowach o pantoflach, sukienkach i Borysie Szycu z moją narzeczoną i zaproszonymi przez nią koleżankami na lampkę wina. Znużony do cna, tak bardzo chciałem wziąć pod pachę moją najwierniejszą wówczas przyjaciółkę od nogi - kulę i niezauważalnie wyjść. Niestety, nie było to możliwe. Po pierwsze dlatego, że trudno wyjść niezauważonym mając na sobie dwie tony gipsu, a po drugie, kiedy każda próba poderwania się z krzesła kończy się głośnym: auć! Sami więc widzicie, że nie mogłem wyjść. Byłem bezsilny. Miałem nadzieję, że wyczerpałem już limit tego uczucia co najmniej na jakiś czas. Byłem w błędzie, bo właśnie do testów otrzymałem nowe Audi A4.

W Audi szefowie od pewnego czasu są pewni swego. Marka z czterema ringami na wymownym grillu "Single-frame" do 2015 roku ma być najbardziej popularnym producentem aut klasy premium. W BMW i Mercedesie zapewne nie są z tego faktu zadowoleni. Duży wkład w osiągnięcie zamierzonego celu ma wnieść między innymi model A4. Trochę większy, mocniejszy, lepiej wyposażony od poprzednika.

Wcześniejsza generacja "a-czwórki" miała dwie pięty achillesowe. Lewa to kiepskie wyważenie (auto było nad wyraz podsterowne), prawa to z kolei budowa turbodiesli oparta na hałaśliwych pompowtryskiwaczach.

W nowym A4 silnik  wraz z układem kierowniczym został przesunięty w całości za przednią oś pod szybę, a pod maskę trafił tańszy w produkcji i cichszy common-rail. Za kierownicą różnice w obu przypadkach są zauważalne. A4 jest stabilne, kiedy suniecie po autostradzie z maksymalną prędkością 215 km/h, przewidywalne w prowadzeniu po zakrętach i zaskakująco ciche w środku. Można więc rzec, że inżynierom z Ingolstadt skutecznie udało się wyleczyć wcześniejsze dolegliwości. Prawdę mówiąc Audi nie cierpi teraz na żadne schorzenia.
Wnętrze w A4 jest nad wyraz właściwe do klasy, którą reprezentuje. I nie chodzi mi tutaj tylko o bardzo dobrą ergonomię. Chociaż muszę przyznać, że w żadnym innym aucie przycisk świateł awaryjnych nie znajduje się w innej strefie czasowej niż prawa ręka kierowcy.

Spójrzmy na to w ten sposób. Kupując samochód premium klasy D nie możesz spodziewać się skóry cielęcej pochodzącej z Australii, czy foteli masujących zmęczony kręgosłup jak w Mercedesie Klasy S. Nie wyjdziesz jednak na głupca, kiedy taka niewinna myśl przebiegnie ci po szarych komórkach, patrząc na wnętrze A4 po raz pierwszy. A do tego widać wreszcie w niemieckim aucie jakiś styl. Mnie bordowy kolor tapicerki przypominał szkołę Alfy Romeo. Wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza podczas postoju skierowane w dół również. Oczywiście znając politykę cenową Audi za 127 000 zł nie otrzymacie z wersją A4 2.0 TDI nic więcej poza 6 poduszkami powietrznymi, klimatyzacją i radiem CD. Do satysfakcjonującego komfortu należy doliczyć jeszcze 40 000 zł. Ale to samo musicie uczynić u konkurencji. Nie moża więc winić A4 za to, że Niemcy lubią na nas zarobić.

Szukając wad A4 miałem nadzieję, że uda mi się znaleźć nawet malutki minus pod maską A4. Ale tutaj także panuje porządek. Decydując się na zakup dwulitrowego turbodiesla nie należy spodziewać się wymiotów przy każdym wciśnięciu pedału gazu. Rozpęd do pierwszej setki trwa tutaj 9,4 s. Mieści się w normie. Takie wersje kupuje się dla oszczędności. 143 konie mechaniczne, które zgrabnie przebierają kopytami, potrzebują średnio 6,5 l. owsa na każde 100 km. Poza tym jednostka jest bardzo elastyczna i mimo nieporażającej mocy, popychanie wskazówki prędkościomierza w górę jest dla niej łatwizną. Duża w tym zasługa maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 320 Nm, który dostępny jest już od 1750 obr./min. Sześciostopniowa skrzynia manualna działa rewelacyjnie. Zmiany są krótkie i mięsiste.

Od kiedy producent z Ingolstadt na początku lat 50-tych wznowił po wojnie swoją produkcję seria aut klasy średniej zapoczątkowana przed model Audi 80, kontynuowana przez wersję B4, a teraz A4 stanowiła i stanowi nadal jedno z najważniejszych ogniw rozwoju niemieckiej marki. Żadne inne modele Audi nie był tak chętnie kupowane, a co drugi pojazd wyprodukowany od tamtego czasu był reprezentantem każdej z generacji tej serii modelowej. Te dane nie biorą się znikąd. A4, zwłaszcza w swojej nowej generacji, jest autem ponadprzeciętnym w każdym aspekcie. Ok, być może nie prowadzi się z taką chirurgiczną precyzją jak BMW Serii 3 i nie ma w sobie dostojności Mercedesa Klasy C. Jest za to ładniejsze i obszerniejsze wewnątrz. Technicznie wyprzedza o lata świetlne konkurenta w Wielkiej Brytanii, Jaguara X-Type.  Jasne, można na siłę wytknąć Niemcom potknięcia w takim a nie innym kroju deski rozdzielczej czy złożoności w obsłudze komputera pokładowego MMI. Ale to tak jakby twierdzić, że Mick Jagger z The Rolling Stones kiepsko śpiewa na żywo. Można zostać odebranym jako zrzęda i zgryźliwy tetryk.

Nic więc dziwnego, że Audi jest przekonane o sukcesie nowej generacji A4. Tak jak ja o swojej bezsilności w poszukiwaniu wad, dzięki którym mógłbym odradzić zakup tego samochodu. Auć!

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A4 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A4 test

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

~ham 2009-11-21

przestan i tak cie nie stac, a wymysliles sobie audi zeby przykozaczyc na osiedlu wsrod szerokiej masci golfow

~kierowca 2009-11-15

J atez szukam jakiegoś kredytu na auto, słyszałam cos o getinie może jest ktoś kto brał tam kredyt i jest zadowolony?

~kierowca 2009-11-15

J atez szukam jakiegoś kredytu na auto, słyszałam cos o getinie może jest ktoś kto brał tam kredyt i jest zadowolony?

~kierowca 2009-11-15

J atez szukam jakiegoś kredytu na auto, słyszałam cos o getinie może jest ktoś kto brał tam kredyt i jest zadowolony?

~zuraw 2009-11-15

@greg kredyty sa dobre w zaleznosci od tego, co kto lubi, wiec polaz bo bankach i popytaj. ja juz z rok temu bralem w getinie i szybko poszlo.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport