mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > BMW X4: Udany eksperyment

BMW X4: Udany eksperyment

Kiedy BMW X6 pojawiło się na rynku, wszyscy kręcili nosami, wróżąc sromotną porażke. Rynek jednak bardzo szybko zweryfikował sceptyczne teorie. Wyniki sprzedaży zaskoczyły największych niedowiarków. Po paru latach koncern z Bawarii powraca jeszcze raz z tym samym hitem, ale w mniejszym opakowaniu. Czy X4 powtórzy sukces większego brata? Wygląda na to, że tak.

BMW X4: Udany eksperyment

Dlatego nie powinna dziwić konsekwencja BMW w poszerzaniu gamy modelowej o warianty w różnych rozmiarach. Kilka miesięcy temu do salonów wjechało BM X4, czyli mniejszy brat X6. To już piąty model z literką "X" w nazwie. Nie jest to typowy SUV. Za sprawą dynamicznie przebiegającej linii dachu auto kwalifikuje się do segmentu crossover lub, jak kto woli, SAV (Sport Activity Vehicle). W porównaniu z X6 mniejszy model waży o ćwierć tony mniej, jest o 24 cm krótszy, 11 cm węższy i 8 cm niższy. Na rynku na próżno szukać dla niego bezpośrednich konkurentów, chociaż pod wieloma względami można go porównać z Porsche Macan.

W stylistyce nadwozia znajdziemy wszystkie charakterystyczne cechy bawarskich modeli. Jednak, gdy spojrzymy na niego z dystansu, to bardzo łatwo możemy się nabrać, że mamy do czynienia z X6. Szczególnie, gdy auto jest wyposażone w pakiet stylistyczny M oraz duże, 18-calowe koła.

Ciemne wnętrze to standard w wykonaniu BMW. Model X4 nie różni się praktycznie od tego, co możemy spotkać w innych modelach bawarskiej marki. Kierowca wraz z pasażerem siedzą wysoko, dzięki czemu mają dobry pogląd na sytuację na drodze. Bardziej problematyczna jest tylna część nadwozia. Dynamicznie opadająca linia dachu sprawia, że pasażerowie których wzrost przekracza 180 cm mogą czuć się mało komfortowo. Widoczność do tyłu również nie jest najlepsza, ale rekompensuje to kamera cofania.

Pozytywnie zaskakuje pojemność bagażnika. W standardzie oferuje 500 litrów, a do tego ma bardzo regularny kształt. Po złożeniu oparć możliwości ładunkowe wzrastają do 1400 litrów.


Paleta jednostek napędowych w BMW X6 jest dość spora, ale w nasze ręce trafiła wersja wyposażona w silnik wysokoprężny, oznaczony jako x30d. Sześciocylindrowa jednostka ułożona rzędowo już za kilka lat może przejść do historii. Póki co, możemy cieszyć się jej osiągami. Maksymalna moc tego silnika to 258 KM. Jednak największe wrażenie robi gigantyczny moment obrotowy o wartości 560 Nm, dostępny już przy 1500 obr./min. Auto jest wyposażone w napęd na cztery koła realizowany przez system xDrive. Dzięki czemu, startując, wystrzela niczym z procy. Jeszcze dekadę temu czas do setki poniżej 6 sekund zapewniały tylko auta sportowe. Teraz taki czas jest dostępny dla samochodów, o których prędzej powiedzielibyśmy, że są rodzinne. Na uwagę zasługuje ośmiobiegowy automat, który w sposób niezauważalny zmienia biegi. Jednak, żeby wycisnąć maksimum z tej konfiguracji, musimy w komputerze pokładowym wybrać tryb Sport+. Domyślne ustawienia dość znacząco tłumią możliwości tego samochodu.

Dobre osiągi idą w parze z niezbyt dużym apetytem na paliwo. Podczas jazdy w trasie BMW x4 potrafiło spalić 7 l/100km. Z zastrzeżeniem, że bardzo delikatnie operowaliśmy pedałem gazu. Jazda w mieście powodowała, że samochód palił w granicach 9,7 l/100km.

Naprzeciw silnikowi i jego osiągom w takich samochodach stoi z reguły fizyka. Wysoko umieszczony środek ciężkości może skutecznie zepsuć wrażenia z jazdy. Inżynierowie BMW jednak mają na tym polu duże doświadczenie i poradzili sobie z problemem poprzez odpowiednio zestrojone zawieszenie. Jest ono dość twarde, ale dzięki temu w zakrętach razem z bardzo bezpośrednim układem kierowniczym stanowią zgraną parę. Jednak jednej kwestii nie da się oszukać. Wysoki samochód zawsze będzie generował większe opory powietrza. Przy prędkościach autostradowych w aucie robi się już głośno.

Czas przejść do cen. Niestety, mniejsze gabaryty nie muszą wcale oznaczać dużo niższej ceny. Cennik BMW X4 startuje od 187 700 złotych. Jednak najtańszy wariant z silnikiem x30d kosztuje już co najmniej 253 800 złotych. Gdy dołożymy do niego opcje widoczne na zdjęciach, to spokojnie osiągniemy pułap w wysokości 320 tys. zł.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

BMW X4
BMW X4
Cena podstawowa już od: 195 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o BMW X4 Wszystko o BMW
Tematy w artykule: BMW BMW X4

Podobne wiadomości:

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

BMW M2 od Hamanna

BMW M2 od Hamanna

Samochody luksusowe 2016-11-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport