mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Cadillac CTS: Kanciasty prestiż

Cadillac CTS: Kanciasty prestiż

Globalizacja w motoryzacji rozciąga swoje macki na kolejnych producentów i ich marki. W ubiegłym roku w Europie, w tym także i w Polsce, zadebiutowała typowo amerykańska marka - Cadillac. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak sprawuje się model Cadillac CTS.

Cadillac CTS: Kanciasty prestiż

Pojawienie się marki Cadillac na rynku aut klasy premium może sporo namieszać. Niebanalna stylistyka, mocne, ale jednocześnie niezbyt paliwożerne, silniki, duży komfort podróżowania i bardzo bogate wyposażenie to główne atuty, jakie najbardziej rzuciły się nam w oczy po trzydniowych testach modelu CTS. I jest jeszcze coś, co może zdecydować o sukcesie tej marki na europejskim rynku. Modele takich marek jak Mercedes, Volvo czy Audi, z którymi przyjdzie się Cadillacowi zmierzyć, są dość znane w Europie. Dla lubiących nieco ekstrawagancji lub chcących się wyróżnić, Cadillac stanowi doskonałą propozycję.

Stylistyka
Amerykanie zawsze lubili duże samochody. Choć te tendencje trochę się zmieniają (coraz bardziej popularne stają się mniejsze modele europejskie czy japońskie), to jednak wciąż duże rozmiary są charakterystyczne dla amerykańskich modeli. CTS jednak "równa do szeregu", czyli do swoich europejskich rywali. Długością (4.828 mm), szerokością (1.795 mm) i wysokością (1.441 mm) ustępuje nawet niektórym rywalom z klasy wyższej średniej.

Nadwozie CTS-a nie jest takie, z jakich znane są Cadillaki z lat 60-70-tych, a u nas rozpowszechnione głównie przez amerykańskie filmy. Europeizacja wymusiła dostosowanie kształtów do gustów Europejczyków. Pozostały jednak typowe kanciaste kształty, masywny tył - ogólnie auto jest dosyć wyraziste. Uwagę zwracają także pionowo ukształtowane reflektory oraz tylne światła, przednie kierunkowskazy zintegrowane ze światłami przeciwmgłowymi, tylne trzecie światło stopu w postaci wąskiego pasa w górnej częsci klapy bagażnika oraz wsteczny znajdujący się po obu stronach tablicy rejestracyjnej.

Zobacz więcej zdjęć z testu Caddilaca CTS

Wnętrze
Także w środku CTS-a sporo można znaleźć kanciastych kształtów. Siedząc w testowanym Cadillacu czuć było powiew luksusu. Do wykończenia użyte zostały najlepsze materiały - skórzane obicia siedzeń, drewno na kierownicy i gałce zmiany biegów, aluminiowe wstawki. Nawet użyte plastiki swoją fakturą oraz kolorem świetnie pasowały do całości, podkreślając wysoki poziom estetyki.

Mimo szerokiego nadwozia CTS oferuje tylko 420-litrowy bagażnik, co jest gorszym rezultatem od rywali. Choć pojemność tę można powiększyć, w wyniku złożenia oparć tylnej kanapy, to jednak trudno sobie wyobrazić Caddilaca przewożącego np. lodówkę z hipermarketu do domu.

Kierowca i pasażerowie
Kierowca, zanim jeszcze ruszy, może docenić wiele zastosowanych rozwiązań. Przede wszystkim regulowany fotel aż w pięciu płaszczyznach ma funkcję zapamiętywania ustawień fotela i lusterek dla dwóch kierowców. Aby się nie trudzić zbytnio przy wysiadaniu, fotel odsuwa się maksymalnie do tyłu. Konsola centralna z dużym 7-calowym wyświetlaczem skierowana jest w stronę kierowcy.

Pewnym utrudnieniem jest regulacja komputera pokładowego przyciskami znajdującymi się wokół wyświetlacza, a nie na kole kierownicy. Aby sprawnie przeskakiwać pomiędzy wskazaniem aktualnego spalania a średnią prędkością trzeba przyzwyczaić się do dość małych przycisków.

Co ważne, skórzane fotele, z wmontowanymi w nie pasami bezpieczeństwa, oraz tylne siedzenia Cadillaca CTS są dość wygodne i zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Przy dłuższej podróży pierwsze oznaki zmęczenia pojawiają się dość późno. Ułatwienie w jeździe ma zapewnić także elektrochromatyczne lusterko wsteczne, obniżające się prawe lusterko boczne (bardzo długie) po wrzuceniu wstecznego (aby widzieć ewentualny krawężnik). Niestety widoczność do tyłu przez środkowe lusterko jest opgraniczone przez duży  środkowy zagłówek.

Jazda
Aby sprostać surowym wymaganiom europejskich klientów Cadillac CTS poddany był testom na niemieckim torze Nürburgring. Jak się okazuje, nie jest to tylko auto na długie amerykańskie "highwaye", ale również na bardziej kręte i gorsze nawierzchnie, jakie można spotkać na swojej drodze w Europie.

Aby przekonać się o zaletach i wadach testowanej wersji CTS z silnikiem o pojemności 2,8 i mocy 215 KM, wyposażonej w pięciobiegową przekładnię automatyczną, z Warszawy do Wrocławia jechaliśmy dość dynamicznie, z powrotem zaś dużo bardziej oszczędnie. W pierwszym etapie chwilowe spalanie benzyny (wskazania na komputerze) dość często przekraczały barierę 30 l/100 km - szczególnie przy gwałtownym przyspieszaniu (bardzo dobre). Wg producenta zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim wynosi 8,7 l/100 km, u nas przekroczyło 12 litrów...

Zupełnie inne wyniki uzyskaliśmy, gdy jechaliśmy oddać Caddilaca. Choć prędkości były dość duże, to jednak staraliśmy się jechać bez gwałtownych przyspieszeń, z częstym wykorzystaniem tempomatu. Uzyskany na mecie (Warszawa) wynik był tylko nieznacznie gorszy od podawanego przez producenta.

O testowanej wersji silnikowej (dostępna jest także wersja 3,6 257 KM) trzeba powiedzieć, iż jest bardzo wyciszona. Przyjemnie reaguje także na wszelkie nierówności sztywne zawieszenie. Pamiętać należy o ciężkim przodzie, który przy śliskiej nawierzchni może sprawić pewne kłopoty.

Podsumowanie
Choć Cadillac CTS należy do klasy średniej wyższej, to jest obecnie najtańszym modelem tej marki oferowanym na naszym rynku. W marcu do gamy dołączy najmniejszy i najtańszy model BLS.

Cena modelu CTS w wersji z automatyczną skrzynią biegów zaczyna się od 160 tys. zł. To sporo, ale jednocześnie mało. Porównując ceny konkurencji znajdziemy podobne wersje za niższą cenę, jeśli dodamy do tego jednak bogate wyposażenie standardowe CTS-a, to już oferta ta staje się dużo bardziej konkurencyjna.

Zobacz więcej o modelu Cadillac CTS

Zobacz koniecznie: Wszystko o Cadillac CTS Wszystko o Cadillac
Tematy w artykule: Cadillac Cadillac CTS

Podobne wiadomości:

Cadillac One -

Cadillac One - "Bestia" w Warszawie

Aktualności 2016-07-08

Cadillac oddzieli się od General Motors

Cadillac oddzieli się od General Motors

Aktualności 2015-08-14

Komentuj:

~stanczyk 2008-11-10

widac ze zbiera dobre recenzje wsrod forumowiczów, Cadillac sie podnosi...GM dał szanse na rozwój swej flagowej marce CTS zagarnął tytuł auta roku '08 (wg magazynu Motortrend),... w oczy rzuca się królewski design, jak sie na niego patrzyczy: czy to z bliska czy na zdjęciach to przekonać się można ,że nie ma takiej "karoserii niemieckiej" która mogłaby powalczyć z Art&Science Cadiilaca (popatrzcie na model XLR, XLR-V to dopiero ekscentryczna maszyna !, której radykalny design na nowo definiuje pojęcie ekskluzywny roadster i posyła w niepamięć klasyczne linie merca Sl, czy Lexusa SC430 ..no może przesada Lexus jest naprawde zexi, a Merol tez sie dobrze prezentuje :), zwarta i przemyślana filozofia designerska(zew i wew.) sprawia że oryginalny Caddy ustawia się na pozycji "Króla szos", silnik V6 Fuel injected to b. przyzwoity produkt(300 konna jego odmiana zagosci w Camaro), ale brakuje opcji V8(o ktora dopominają się ludzie na każdym amerykańskim forum - GM podcielo skrzydelka projektowi stworzenia nowej architektury silnika V8 specjalnie dla dywizji Cadillaca -ciecie kosztow w podupadajacym finansowo koncernie(ekologiczne auto elektryczne Volt,,a nie paliwozerny Cadillac jest teraz priorytetem koncernu) ... wersja "podpompowana" CTS-V (556KM) jest aktualnie najszybszym uber-sedanem na pętli północnej N'ringu ja mam nadzieje, że zachwyty nad tym autem przełożą sią na wizyty w salonie Cadillaca i przelewy kapusty na konto producenta..! GM naprawde poprwilo jakosc produktow , a na "premium" Cadillaca zwracana jest szczególna uwaga o cadillacu, i wspolczesnych Muscle cars chetnie podyskutuję ;) gg 3787531 ernwopr@wp.pl

~taljan 2007-02-18

klassnyj samochód

~romek 2007-02-14

eeee tam, amerykanski szajs, juz bym wolal audi a6, czy tez merca E klase

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport