mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Citroen Berlingo: Mobilna działalność gospodarcza

Citroen Berlingo: Mobilna działalność gospodarcza

W ostatnim czasie coraz bardziej popularne są mobilne usługi. Do tego potrzebny będzie jednak funkcjonalny pojazd ze specjalistycznym wyposażeniem. Traf chciał, że mieliśmy okazję sprawdzić w akcji nowego Citroena Berlingo z zabudową warsztatową.

Citroen Berlingo: Mobilna działalność gospodarcza

Citroen Berlingo to samochód o wielu obliczach. W zależności od tego, jak go skonfigurujemy, może być wygodnym osobowym vanem lub typowym wołem roboczym służącym do przewożenia różnych "gabarytów". Auto jest oferowane w dwóch wersjach różniących się długością. Krótsze nadwozie ma 43 cm i pomieści w przestrzeni bagażowej ładunek o kubaturze 3,3 m3. Dłuższy wariant ma 463 cm długości i oferuje 3,7 m3 ładowności. W pierwszym zmieścimy przedmioty, których długość nie przekracza 180 cm, natomiast w drugim nawet do 205 cm. Szerokość między nadkolami wynosząca 123 cm sprawia, że spokojnie umieścimy tam euro-paletę. Ładowność, w zależności od wersji wynosi od 550 do 830 kg.

Jednak Berlingo, które trafiło do naszej redakcji już na pierwszy rzut oka zdradza, że jest niestandardowe. Nie tylko dlatego, że na dachu ma wielką, aluminiową drabinę. W przestrzeni bagażowej znajduje się profesjonalna zabudowa warsztatowa Sortimo Globelyt M. Jest tutaj pełno szufladek, schowków, walizek, szyn kotwiczących oraz pasów. Całość waży zaledwie 100 kg i rzeczywiście pozwala zamienić auto w warsztat. Cierpi na tym możliwość załadunku towaru, ale w tym konkretnym przypadku przeznaczenie samochodu jest całkiem inne. Producent zabudowy zainstalował ją nie tylko w bezpieczny sposób, ale także nie ingerując w ładownię. Nie ma zatem nawiercanych dodatkowych otworów, które mogą sprawiać w przyszłości problemy.

 

W kabinie pasażerskiej nie ma luksusów. Jest za to schludnie i przejrzyście. Auto pomieści na pokładzie teoretycznie trzy osoby, ale gdy spojrzymy na wielkość środkowego fotela, to powinniśmy go traktować raczej w kategorii wyjścia ostatecznego. Ilość miejsca za kierownicą nie powala. Wysoki kierowca po odsunięciu fotela maksymalnie do tyłu nie będzie się czuł komfortowo.

Pod maską pracuje jednostka 1.6 HDI, czyli najczęściej wybierana opcja w tym modelu. W naszym przypadku mieliśmy do dyspozycji wersję o mocy 90 KM. Turbodoładowany Diesel dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 215 Nm, co w zupełności wystarcza do dynamicznego przemieszczania się w warunkach miejskich i poza miejskich.

Zawieszenie w Berlingo zostało skonfigurowane raczej komfortowo, co docenimy przemieszczając się np. na terenie budowy. Berlingo jest napędzane wyłącznie na przód, ale za dopłatą można zamówić system Grip control. Odpowiada on za działanie ABS, ESP i ASR. Za pomocą pokrętła obok kierownicy możemy wybrać jeden z trybów usprawniających jazdę na śliskiej nawierzchni, kopnym piasku, błocie lub po prostu dezaktywować system kontroli trakcji.

Poziom hałasu we wnętrzu znacząco różni się od wersji osobowej, szczególnie gdy wyjedziemy takim autem na autostradę. Wtedy też zauważymy, że podczas szybszej jazyd przydałby się szósty bieg, którego niestety nie ma w tej wersji silnikowej.

Jednak głównym zadaniem takiego samochodu będzie generowanie jak najniższych kosztów. Z tego zadania Citroen spisuje się wyśmienicie. Podczas spokojnej jazdy w mieście auto spala nie więcej jak 7 l/100km. W trasie średnie zużycie wynosiło około 5 l/100km. Z pewnością byłoby mniejsze gdyby nie większy opór aerodynamiczny generowany przez drabinę zamontowaną na dachu. Powinniśmy o niej pamiętać podczas wjeżdżania na parkingi podziemne. Auto mimo niepozornych rozmiarów może okazać się zbyt wysokie.

Cena standardowej wersji Citroena Berlingo z silnikiem 1.6 HDI to kwota 50 500 zł netto. Samochód, który mieliśmy okazję sprawdzić kosztuje 77 635 złotych netto. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt zabudowy wynoszący 8 tys. zł.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Citroen Berlingo
Citroen Berlingo
Cena podstawowa już od: 56 690 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Premiery 2016-06-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport