mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Citroen C2 VTS: Maluch o sportowych ambicjach

Citroen C2 VTS: Maluch o sportowych ambicjach

Nosząc się z zakupem nowego samochodu bardzo często chcemy, żeby spełniał on szeroko pojęte wymogi funkcjonalności. Musi być atrakcyjny z wyglądu, zwinny w mieście, a po energicznym wciśnięciu przepustnicy powinien "wgniatać" w fotele. Gdyby pominąć kwestię ceny, to Citroen C2 VTS mógłby być jednym z mocniejszych kandydatów w segmencie aut małych.

Citroen C2 VTS: Maluch o sportowych ambicjach

Stylistyka: Agresywny malec
Na pierwszy rzut oka Citroena C2 w wersji VTS można poznać po wyglądzie zewnętrznym. Niskoprofilowe opony, poszerzone zderzaki oraz tylny spojler to bardzo subtelne znaki. Wtajemniczeni znajdą szybko znaczek tuż nad listwą boczną , który rozwiewa wszelkie wątpliwości.

Ogólnie rzecz biorąc, mały Citroen posiada zwarty design nadwozia, którego bryła charakteryzuje się zaburzoną proporcją między przednią częścią, a tyłem. Widać wyraźnie długie drzwi przednie, które zostały stworzone po to, aby ułatwić dostęp do tylnego rzędu siedzeń, gdyż auto dostępne jest wyłącznie w wersji trzydrzwiowej. Na jego froncie zamontowano duże, kwadratowe reflektory, pomiędzy którymi umieszczono czarny grill z plastiku. Dzięki całkiem pokaźnej powierzchni szklanej z przodu i stosunkowo wąskim słupkom A widoczność jest bardzo dobra. Tył samochodu jest krótki i kończy się zaraz za tylną szybą. Patrząc na samochód z boku widać, że w stosunku do przednich, tylne szyby boczne zostały nieco powiększone. Ich nietypowy kształt ma zapewnić lepszą widoczność podczas manewrowania tyłem.

Konstrukcja klapy bagażnika została dobrze przemyślana. Otwierana jest dwuczęściowo, co z pewnością ułatwi pakowanie różnych elementów. Dodatkowo dolna burta, może być wykorzystywana jako praktyczna ławeczka.

Wnętrze: Na krótkie dystanse
O ile wygląd zewnętrzny pokazywał nam jednoznacznie przeznaczenie tego samochodu, to w środku nie jest już tak łatwo ustalić jedną wersję. Z pewnością zatwardziali fani surowych aut sportowych zarzucą Citroenowi, za mało w nim cech rasowej „rajdówki”. Osoby po drugiej stronie barykady, poszukujące auta o bardzo dynamicznym zacięciu przy zachowaniu pewnych standardów podróżowania narzekać mogą czasami na brak komfortu. Producent starał się chyba za wszelką cenę dogodzić zarówno jednym jak i drugim, wobec czego wyszedł średniej jakości kompromis.

Po wejściu do środka oczom ukazuje się kokpit w jednotonowym, ciemnym, lecz przyjemnym odcieniu plastiku z anodyzowanymi wstawkami w kolorze srebrnym. Na początku wydaje się tutaj trochę surowo, lecz to tylko pozory. W wyposażeniu standardowym znajduje się automatyczna klimatyzacja, całkiem przyzwoicie grający system audio oraz czujniki parkowania. Co do samej deski rozdzielczej można mieć bardzo mieszane uczucia. Cyfrowy prędkościomierz podświetlany jest na pomarańczowo, a tuż nad nim umieszczono biały, analogowy obrotomierz  o nietypowym kształcie z przesuwającą się igiełką wskazującą. Pomiędzy nimi zamontowano diodę, która w razie potrzeby świeci na pomarańczowo lub czerwono. Jej zadaniem jest ostrzeganie o zmianie biegu w wypadku zagalopowania się na zbyt wysokie obroty. Mankamentem takiego wyglądu deski jest utrudniony odczyt z zegarów, absorbujący dużą część uwagi kierowcy. Nie najlepiej spasowane są też elementy wnętrza, co w połączeniu ze wspomniana konfiguracją zawieszenia sprawia, że nadwozie zbyt mocno pracuje na nierównościach, co objawia się poprzez przeróżne trzaski.

Dwukolorowe fotele przednie przypominające "kubełki" oferują wystarczającą ilość miejsca nawet dla wyższych pasażerów. Niestety ich twarda charakterystyka odczuwalna jest już po 100 kilometrach jazdy. Zbyt krótkie podparcia nóg powodują bardzo szybkie zmęczenie. Ta niedogodność rekompensowana jest faktem, że fotele trzymają dobrze na zakrętach. Podczas mocniejszych wiraży pasażerowie nie będą zmuszeni "podróżować" wbrew własnej woli po całej kabinie. W drugim rzędzie również umieszczono dwa osobne fotele, jednak bardziej sprawdzają się one jako podręczne miejsce na dodatkowy bagaż, tudzież zakupy niż na przewożenie pasażerów.

Patrząc na gabaryty samochodu nie należy spodziewać się cudów po otwarciu klapy bagażnika. Przy rozłożonych tylnych fotelach wielkość miejsca na bagaż wynosi zaledwie 166 litrów. Z trudem uda się tam pomieścić podróżną torbę. Trochę więcej przestrzeni, bo aż 879 litrów otrzymamy po złożeniu foteli. Tak, czy inaczej osoba nosząca się z zakupem VTS`a nie postawi sobie raczej w priorytetach wielkości miejsca bagażowego.

Jazda: Sportowiec, lecz nie odrzutowiec
Mały Citroen został wyposażony w jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra. W drodze modyfikacji udało się z niej wyciągnąć moc rzędu 125 KM, która jest uzyskiwana przy 6.500 obr./min. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce do uszu dobiega bardzo subtelny pomruk jednostki, który z pewnością nie będzie ogłuszał pasażerów auta oraz pieszych znajdujących się w pobliżu.

W połączeniu z "podkręconym” silnikiem Citroen postanowił zastosować pięciostopniową skrzynię manualną.. Niestety "nie ma róży bez kolców". Nowy manual nie jest kwintesencją doskonałości. Skok skrzyni jest bardzo długi jak na samochód o przeznaczeniu sportowym. Na domiar złego biegi wskakują bardzo nieprecyzyjnie, a w szczególności trójka. Brakuje też szóstego biegu, który pozwoliłby zredukować nieco spalanie i rosnący hałas przy przekraczaniu prędkości 110km/h.

Niedostatki mechaniczne przekładni rekompensuje dobra dynamika jednostki. Już od dolnego zakresu obrotów silnik przyspiesza bardzo żwawo, jednak jego żywiołem jest dopiero górna partia obrotomierza. Przyspieszanie do "setki" trwa nieco ponad 9 sekund. Podczas wyprzedzania na piątym biegu rzadko kiedy trzeba sięgać po lewarek w celu redukcji. Auto posiada wystarczający zapas mocy. Zawieszenie samochodu oraz układ hamulcowy zostały przystosowane do bardziej "wyczynowego" stylu jazdy. Utwardzone amortyzatory, mocne sprężyny i nisko położony środek ciężkości sprawiają, że VTS`em jeździ się prawie jak gokartem. Na zakrętach bardzo mocno trzyma się drogi, bez zbędnych przechyłów nadwozia. Przy agresywniejszej jeździe potrafi wpaść w lekką nadsterowność, lecz ze względu na masę i gabaryty bardzo łatwo jest nad nim zapanować.

Sportowe ambicje auta przekładają się niestety na jego apetyt na paliwo. Podczas testowej jazdy w mieście średnie spalanie utrzymywało się w granicach 9,5l/100km. Jest to dużo nawet jak na jego parametry. Podczas jazdy w cyklu mieszanym apetyt jest bardziej umiarkowany i potrafi się zamknąć w okolicach 8l/100km. Podróż poza miastem przy spokojnym operowaniu pedałem gazu umożliwia zmniejszenie spalania nawet do 7l/100km.

Podsumowanie: Dla młodych z grubym portfelem
O ile pojemność bagażnika w małym Citroenie może być mała, to jednak zasobność portfela kupującego musi być już nieco większa. Wersja VTS posiada wprawdzie dosyć bogate wyposażenie (czujniki parkowania, ESP, pakiet poduszek powietrznych, klimatyzacja, radio CD, elektryczne szyby i lusterka), ale nie tłumaczy to bardzo wysokiej ceny, która w wypadku testowanego przez nas modelu wynosiła 63.750 zł.

Citroen C2 VTS jest samochodem, który najlepiej będzie się sprawdzał podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły lub na zakupy. W wypadku niedalekich wypadów poza miasto, dysponuje on wystarczającym zapasem mocy i potrafi być umiarkowanie oszczędny. Samochód ten można polecić z premedytacją młodym osobom poszukującym zwinnego autka o małych gabarytach zwracającego na siebie uwagę swą nietuzinkowością.

+ żwawy silnik
+ bardzo dobre warunki jezdne
+ przyjazny wygląd
- zbyt wysoka cena
- zestrojenie skrzyni biegów
- niski komfort podróżowania (osoby wysokie)


Zobacz galerię zdjęć testowanego modelu Citroen C2 VTS

Zobacz dane techniczne oraz wyposażenie testowanego Citroena

Dowiedz się więcej o modelu Citroen C2

Zobacz TEST mojeauto.pl samochodów marki Citroen


Czytaj także:

Specjalne wersje Citroena (2004-10-07)

C2 i C4 "by LOEB" (2006-12-05)

Chiński Citroen C2 (2006-08-29)

Powiększone C2 (2006-07-04)


Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Premiery 2016-06-30

Komentuj:

~juzuś 2007-02-12

nie jest tak zle z tym ryczeniem silnika, ale fakt ze do cichych to on nie nalzey, a swoją drogą jesli chcemy miec male autko z mocnym silnikiem to musimy sie liczyc z pewnymi odglosami

~RADO 2007-02-11

miałem okazje przejechac sie wspomnianym smaopchodem wlasnie w wersji VTS. Jego gabaryty i wyglad wewnetrzny nie powalaja na kolana. Taki troche wiekszy maluch :). Silnik w tym samochodzie to porazka. Wydaje odglosy niczym odkurzacz mojej zony w sobotnie popoludnie. Nie ma zatem sie czym podniec, a kupno samochodu za tak gruba kase, mozna nazwac istnym wariatctwem ;) POZDRAWIAM

~zbigniew 2007-02-08

posidajac rowniez troszke informacji do clio trzeba dolożyć prawie 30 00 zł gdyz VTS kosztuje kolo 53 000. ale autko rzeczywiścieśrednie.spodziewalem sie czegos lepszego bo za tą samą cenę można kupic choćby C4 z tym samym silnikiem .

~sloneczko 2007-02-08

Typowe autko dla szalonych chlopcow w wieku dojrzewania;) A tak powaznie, jak dla mnie auto to pasuje raczej na krotkie wycieczki oraz zakupy anizeli na dluzsze wyjazdy. Jesli ktos wlasnie chce miec co depnac to powinien poszukac sobie czegos innego. Takie autko moga kupowac swoim pociechom rodzice ktorzy naprawde nie maja co robic z pieniedzmi, a zarazem powinni szykowac sie na to iz w krotkim czasie dzieciak zechce "cos lepszego". Auto jest ladne ale jak dla mnie za nudne. Takie "sportowe" auto z zadyszka - chcialby szybciej ale nie moze:) Auto ma duzo plusow zwlaszcza dla kobiety ale szybko bledna gdy okaze sie ile to cudo kosztuje.

~lolo 2007-02-08

no ale zauwaz ze clio RS to jednak klasa wyzej, a c2 vts to typowo dwumiejscowe autko dla osob ktore lubia czasami mocneij depnąc w gaz i miec z tego jakis efekt

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport