mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Citroen C4: Mieszanka wybuchowa

Citroen C4: Mieszanka wybuchowa

Prosimy o zachowanie spokoju. Powyższy tytuł nie ma nic wspólnego z weryfikowaniem wiedzy chemicznej. Jest natomiast ściśle związany z nowym produktem Citroena, modelem C4 Coupe, który - jak się okazało w naszych testach - potrafi nieco namieszać we wzorach auta kompaktowego.

Citroen C4: Mieszanka wybuchowa

Citroen C4 (tutaj brawa dla speców od marketingu za sugerującą surowiec wybuchowy nazwę) zadebiutował na polskim rynku pod koniec 2004 roku. Według oficjalnie przedstawianej koncepcji francuskiego producenta miał być następcą osławionego rajdowymi sukcesami modelu Xsara. My jednak wierzymy w to tylko częściowo. Citroen na przełomie lat 2004/2005 przymierzał się do przeprowadzenia ewolucji w swojej gamie samochodów zarówno pod kątem stylistycznym i technicznym. Dlatego też, nijak prezentowała się nazwa „Xsara” na tle nowych modeli C1, C2, C3 czy też reprezentanta z wyższej półki - C5. Tym bardziej w dobie bardzo ostrej rywalizacji w segmencie aut kompaktowych. Francuzi potrzebowali - w dosłownym tego słowa znaczeniu – bombowego wejścia na rynek, a Citroen C4 miał być głównym zapalnikiem. Czy tak się stało?

Stylistyka – elegancja, ekstrawagancja, dynamika
Patrząc na „ceczwórkę” nie znajdziemy żadnych, ale to żadnych konotacji z wysłużoną Xsarą. Jedynym wspólnym elementem samochodów to segment w jaki są zaszufladkowane – chociaż i w tym przypadku klasa średnia niższa do nowego Citroena C4 za bardzo nie pasuje. O tym jednak w dalszej części raportu.

Przejdźmy do meritum sprawy. Szeroki przód Citroena zdobią przednie reflektory zaciągnięte na boki w kształcie bumerangu. Po środku równie mocno wyeksponowany grill z dużym znakiem marki, zaś poniżej wmontowany w zderzak wlot powietrza po bokach uzupełniony światłami przeciwmgłowymi. Idąc ku tyłowi zwiększa się dynamiczność nadwozia. Gwałtownie opadająca linia dachu i praktycznie „ścięty tył” oparty na tylnych światłach mogą podobać się młodszej generacji kierowców. Smaczku dodaje oszklona część dachu łącząca się z tylną, pionową szybą. Ma to jednak swoje minusy podczas jazdy, bowiem powstały w wyniku tego połączenia spojler ogranicza widoczność z tyłu. Sportowy charakter Coupe podkreślają 16 calowe koła o rozmiarach opon 205/55.

Ogólnie rzecz biorąc stylistyka Citroena C4 Coupe to bardzo mocna strona tego auta. Już od dawna nie mieliśmy do czynienia z tak odważnym projektem designerskim i do tego tak łatwo wiążącym klasę, nietuzinkowość i sportowe zacięcie.

Zobacz pełną galerię zdjęć modelu Citroen C4 z testów

Wnętrze – idąc za ciosem
Oglądnąwszy z zewnątrz Citroena C4 można się spodziewać równie artystycznego wnętrza. Czuć powiew rajdowego cockpitu uzupełnionego funkcjonalnością przydatną w dniu codziennym. Siadając za kierownicą testowanej wersji 1.6 HDi VTR łatwo znaleźć dogodną pozycję do jazdy. Kubełkowe fotele pokryte elastycznym materiałem są ergonomiczne i wygodne. Regulacja w dwóch płaszczyznach sprawia, że nawet wysokim użytkownikom zajęcie odpowiedniej pozycji nie zajmie zbyt wiele czasu. Mniej miejsca mają pasażerowie z tyłu jednak nie oczekujmy akurat w tej kwestii wiele po modelu o nadwoziu Coupe.

Nowatorskich pomysłów z których słynie Citroen nie zabrakło również w C4. Przed sobą kierowca widzi tylko kierownicę gdzie podczas jazdy kręci się jedynie jej obręczą. Środek kierownicy na którym widnieje wiele multifunkcyjnych przełączników do sterowania radio czy pokładowego komputera jest nieruchomy. Drugim elementem w centralnym polu widzenia kierowcy jest cyfrowy obrotomierz. Prędkościomierz usytuowano natomiast w środkowej części konsoli – jest duży, czytelny ale nie zwrócony w stronę kierowcy co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Poniżej znajduje się duży wyświetlacz z którego sterować można podstawowymi funkcjami auta jak np. klimatyzacja. W dolnej części usytuowano radio CD. Naturalnie najniżej umieszczono pionowo przekładnię skrzyni biegów, która dobrze leży w dłoni i sprawia wrażenie solidnej.

W teście zderzeniowym EuroNCAP Citroen zdobył najwyższą notę pięciu gwiazdek. Wysokie bezpieczeństwo podkreśla również wyposażenie w skład którego wchodzą (wersja podstawowa C4 – X): ABS, BAS, EBD, poduszka powietrzna dla kierowcy i pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia. Niestety wariant X nie posiada seryjnie montowanego systemu ESP, jednak jest on dostępny w opcji. Przy zakupie bogatszego wariantu otrzymamy dodatkowo między innymi system AFIL informujący kierowcę o przypadkowym zmianie pasa podczas jazdy (pomocna funkcja w dłuższych wyprawach) czy też poduszki powietrzne dopasowujące się do kształtu ciała kierowcy i pasażera.

Dowiedz się więcej o modelu Citroen C4

Bagażnik – małe co nieco
Wiele bagażu nie przewieziemy w Citroenie C4 Coupe. Pojemność bagażnika wynosi 314 litrów – jest to średni wynik, aczkolwiek w porównaniu z wersją 5-drzwiową, która teoretycznie powinna być większa Coupe wypada bardzo przyzwoicie, bowiem większy brat oferuje tylko o 6 litrów więcej. Drobnym minusem w przypadku rozłożenia siedzeń jest "wąskie gardło", które jest wynikiem konstrukcji nadwozia i uniemożliwia załadunek szerszego bagażu. Złe wrażenie chociaż częściowo niwelują schowki pod siedzeniami przednimi. Tylna kanapa dzielona jest w proporcjach 2/3 – 1/3.

Jazda – lekka konsternacja
W tym wątku pozostaniemy – co nam się rzadko zdarza – niezdecydowani. Podczas jazd testowych wersją 1.6 HDi VTR o mocy 110 KM ten wybuchowy charakter C4 nieco się zdusił. Winą za taki stan rzeczy obarczamy małoprecyzyjną skrzynię biegów i małoefektywne zawieszenie. W przypadku tego pierwszego podzespołu kilkakrotnie zdarzyło się nam (głównie w mieście) "walczyć" ze skrzynią biegów. W trakcie ruszania spod świateł, przy wbijaniu „jedynki” czuć było pewien opór. Ten sam problem choć na mniejszą skalę odczuwalny był również na wyższych przełożeniach. Co do zawieszenia – pracuje dosyć głośno i słabo wybiera nierówności. Odczuwalne jest to głównie na tylnej osi. Być może jest to efekt masy auta (1269 kg) lub źle zestrojonych amortyzatorów. Jednak serce boli kiedy przy bardzo dobrze pracującej jednostce napędowej, która żwawo radzi sobie w niemal każdym zakresie obrotów podczas dynamicznej jazdy szczególnie w zakrętach trzeba uważać na pojawiającą się nadsterowność. Wspomnieliśmy już o silniku. W tym elemencie C4 wraca do łask. Dieslowa, czterocylindrowa jednostka HDi oparta na technologii common-rail jest bardzo elastyczna i nie dostaje charakterystycznej dla silników wysokoprężnych zadyszki na niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm sprawia, że przy wykonywaniu manewru wyprzedzenia możemy liczyć na dodatkową moc w razie niesprzyjających warunków. Równie dobrze spisują się hamulce tarczowe montowane z przodu i z tyłu.

Zobacz wyniki testu zderzeniowego EuroNCAP modelu Citroen C4

Wyniki spalania utrzymują się na bardzo zadowalającym poziomie. Przy spokojnej jeździe średnia konsumpcja oleju napędowego waha się w granicach 4,3 litra. Agresywniejsze zabawy kształtują wynik na poziomie 6,7 litra.

Podsumowanie – mieszanka wybuchowa
Nawiązując na zakończenie do przewodniego motta „Mieszanka wybuchowa”, Citroena C4 Coupe na pewno nie można nazwać niewypałem. Auto ma bardzo ciekawą sylwetkę, oferuje wysoki komfort, bogaty pakiet wyposażenia i bezpieczeństwa oraz dopracowaną gamę silników, której dajemy szczerze duży plus. Nazwanie go iście bombową ofertą jest też trochę na wyrost. Między innymi ze względu na cenę, która jak na kompakt klasy średniej niższej jest za duża. Jednak jak zwykle ostateczną ocenę pozostawiamy Państwu.

Czytaj także:

Citroen C Triomphe: Chiński sedan 2006-02-21

Hybrydowe diesle 2006-02-01

Pierwsze testy Citroena C4 WRC 2005-12-16

Citroen C4 - Wygląd to nie wszystko 2005-11-02

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Citroen C4
Citroen C4
Cena podstawowa już od: 49 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. suv-5dr. van-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Citroen C4 Wszystko o Citroen
Tematy w artykule: Citroen Citroen C4

Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Premiery 2016-06-30

Komentuj:

~janek 2013-03-21

mam c4 od 3-miesięcy i powiem tylko tyle mało pali szybkość niczego sobie jestem zadowolony

~Lech 2009-03-12

Mam C 4 1,6 l benzynowy, 3 drzwi, od grudnia 2005, 77 tys. km przebiegu. Średnie spalanie 7,5 l na 100 km. Jedyne usterki to na gwarancji wymiana pasów bezpieczeństwa, obecnie komputer nie może skasować wizyty w serwisie po 60 tys. km i pokazuje .że muszę jechać do serwisu. Jestem b. zadowolony z auta, bo dobrze się nim jeździ. Przesiadłem się do niego z Seata Cordoby. C4 ma jeden poważny feler co 3 miesiące prxzepalają się zarówki w reflektorach- H-7. Wymiana to bardzo trudna sprawa, bez lusterka i dobrej lampy- prawie niemożliwa. W serwisie to kosztuje co najmniej 50 zł. Tego konstruktorom nie mogę darować, ale auto polecam, bo ładne.

~gadzalini 2007-09-24

Moja żona jeździ takim. Mówi, że nie zamieniłaby na inny, a przed zakupem testowaliśmy kilka innych marek. Po ponad roku użytkowania jest bardzo, bardzo zadowolona. Jak na razie bardzo udany zakup.

~chris 2007-06-15

od trzech dni posiadam C4 1.6 coupe VTR PACK i jestem naprawde zadowolony ( pierwsze nowe auto )

~radzio 2006-10-19

...cockpitu... a nie mozna by po prostu 'kokpitu' - nie chodzi tu ze sie czepiam, ale niektore slowa, nawet jesli zaczerpniete z innego jezyka, maja juz albo swoje polskie odpowiedniki albo polska pisownie. Ale fakt, te (k)st ogolnie fajowy i milo sie czyta. Pzdr

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport