mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Citroen C4 Picasso: Nowocześnie i rodzinnie

Citroen C4 Picasso: Nowocześnie i rodzinnie

Marketingowe hasła, jakimi producenci czasami dodatkowo okraszają swoje nowości, często nijak mają się do rzeczywistości, wzbudzając tylko uśmieszek politowania bądź zdziwienie wśród potencjalnych nabywców. W przypadku nowego Citroena C4 Picasso określenie "Technospace" idealnie oddaje jednak charakter tego minivana.

Citroen C4 Picasso: Nowocześnie i rodzinnie
Technospace, czyli techno + space, czyli, mówiąc jeszcze bardziej wprost, technologia, naturalnie ta najnowocześniejsza, oraz przestronność rodem z małych miejskich autobusów. Jedno słowo, a doskonale oddaje to, czym Francuzi chcą zdobyć serca europejskiej klienteli.

Nowoczesna jest już stylistyka francuskiego minivana. Na pierwszy jej plan wysuwają się światła do jazdy dziennej - nie są już częścią głównych reflektorów, a stanowią jakby przedłużenie przedniego grilla. Przy czym pasek diod idealnie komponuje się z wąską szczeliną atrapy chłodnicy i logo marki, a świetnie wygląda, gdy za oknem zaczyna się już ściemniać. Poza "odjazdowym" przodem pozostała część nadwozia, mierząca 4.428 mm długości, jest już bardziej przyziemna i przypominająca poprzednika.

Również i we wnętrzu C4 Picasso poczujemy się jak w jakimś nowoczesnym pojeździe. Fakt przeniesienia zegarów zza kierownicy już tak nie szokuje, ale umieszczenie ich na centralnie umieszczonym ciekłokrystalicznym wyświetlaczu o sporych rozmiarach (12 cali) nie każdemu, kto nie jest fanem nowoczesnych nowinek, przypadnie do gustu. Jego wygląd można zmieniać (dotykowo na drugim, mniejszym i niżej położonym wyświetlaczu), wybierając sobie nawet opcję pokazywania zdjęć. Drobne problemy z widocznością mogą się pojawiać jedynie wówczas, gdy słońce będzie nam wpadać do kabiny przez panoramiczny dach.

Zaskoczeniem będzie również mniejszy z wyświetlaczy. O ile dotykowa obsługa systemu audio czy nawigacji powoli staję się codziennością, to obsługa w ten sam sposób klimatyzacji i układu chłodzenia jest czymś jeszcze stosunkowo rzadko spotykanym. Brak osobnego panelu z pokrętłami od "klimy" pozwolił na wygospodarowanie miejsca na środkowej konsoli na spory schowek, z drugiej jednak strony takie nowoczesne rozwiązanie wymaga chwili czasu na przyzwyczajenie. Podobnie jak i kierownica, na której znalazło się w sumie kilkanaście przełączników, w tym cztery pokrętła.


Z pewnością każdy doceni za to przestronną kabinę i szereg rozwiązań, które mają nam umilić czas spędzony w tym Citroenie. O 6 cm większy niż u poprzednika rozstaw osi (przy krótszym nadwoziu) całkowicie nowej, modularnej płyty podłogowej (EMP2) zapewnia wystarczającą ilość miejsca bez względu, gdzie przyjdzie nam spędzić podróż. Jedyny problem może pojawić się, jeśli trzy niezależne fotele drugiego rzędu przesuniemy do przodu. Wówczas miejsca będzie tam co najwyżej dla naszej pociechy. Przednie fotele są wygodne, dobrze nas opatulają i pozwolą znaleźć optymalną pozycję, która nas nie zmęczy nawet po kilku godzinach. Zadba o to również funkcja masażu oraz zagłówki podpierające naszą głowę również z boku. Dodatkowo przedni pasażer ma namiastkę luksusu w postaci wysuwanego podnóżka. W przednim schowku znajdziemy gniazdko 230V, jak i złącza USB i AUX, choć akurat dostęp do nich mógłby być nieco lepszy.

Plusem tego modelu jest ponadto świetna widoczność. Duże przeszklone powierzchnie, w tym przednia szyba zachodząca aż nad głowę kierowcy, panoramiczny dach oraz słupek A z okienkiem pozwalają mieć na uwadze niemal całe otoczenie. A tam gdzie nasz wzrok nie sięga, warto postawić na elektronikę w postaci czujników cofania

Wspomniane wyżej przesuwane siedzenia pozwolą regulować wielkość bagażnika, od 537 do 630 litrów, czyniąc Citroena C4 Picasso jednym z najpojemniejszych aut w segmencie minivanów. Praktyczny jest także schowek w podłodze bagażnika, niski próg nie przeszkodzi w załadunku bagażu, a automatycznie regulowana klapa ułatwi dostęp do tej części samochodu.

Mocniejszy z dwóch 1,6-litrowych silników benzynowych, jaki trafił do naszej redakcji, rozwija moc 156 KM. Jak się okazuje w praktyce ta turbodoładowana jednostka więcej niż dobrze radzi sobie z tym prawie 1,5-tonowym autem, dzięki czemu jest to jedyna wersja w gamie C4 Picasso, w której wskazówka prędkościomierza osiąga trzycyfrowe pole w niecałe 10 sekund. Już od 1.400 obr/min silnik może skorzystać z maksymalnego momentu (240 Nm), co przekłada się na świetną elastyczność. Jeśli dodamy do tego mniejszą o ok. 150 kg masę, to już nie dziwi więcej niż niezła dynamika tego rodzinnego przecież auta. A w razie konieczności krótko zestopniowana, precyzyjna 6-biegowa skrzynia biegów pozwoli dokonać szybkiej redukcji.

Wysoki poziom komfortu zapewnia po francusku zestrojone zawieszenie, do tego trzeba podkreślić bardzo dobre wyciszenie kabiny. Niestety na gorszej nawierzchni C4 Picasso zaczyna zachowywać się nerwowo i traci na tym precyzja prowadzenia. Również szybkie pokonywanie zakrętów nie należy do mocnych stron naszego Citroena, choć układ kierowniczy w miarę pewnie prowadzi minivana, to jednak odczuwalne są wówczas większe przechyły nadwozia.

Duże gabaryty i niemała moc nie przekładają się na jakieś drastycznie duże spalanie. Nasz test zakończyliśmy wynikiem 7,8 l/100 km i chyba już niewiele dałoby się "urwać" z tego rezultatu bez większego uszczerbku dla przyzwoitych choćby osiągów.

Podstawową wersję wyposażeniową z testowanym przez nas silnikiem benzynowym można dostać już od 86.200 zł, ale chęć posiadania nowoczesnych rozwiązań technologicznych zmusi nas do wysupłania ze swojego portfela nawet 100 tys. zł. Czy warto? Citroen C4 Picasso to niewątpliwie jeden z najatrakcyjniejszych i najnowocześniejszych minivanów dostępnych dziś na rynku. Jeśli wśród ojców rodzin nie zabraknie miłośników technospace, wówczas Citroen C4 Picasso może być częstym widokiem na drogach.

 

 

Citroen C4 Picasso 1.6 THP Exclusive

dług./szer./wys. (mm)
4428/1826/1610
rozstaw osi (mm)
2785
masa własna (kg)
1430
poj. silnika (ccm)
1598
moc (KM)
156 (6000 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
240 (1400 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)9,9
Vmax. (km/h)
209
trasa/miasto (l/100km)
4,8/8,2
średnie spalanie - test (l/100km)
7,8
poj. zbiornika paliwa (l)
57
poj. bagażnika (l)
537-630/1709
cena testowanego egz. (zł)
106.900

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Citroen C4
Citroen C4
Cena podstawowa już od: 49 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. suv-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Premiery 2016-06-30

Komentuj:

~piotr 2015-07-30

również jestem posiadaczem picasso i jestem bardzo zadowolony, francuskie auta są bardzo pomysłowo zrobione, może czasem zbyt skomplikowane, ale są całkiem dobre. Części nie są drogie, na salko.pl do francuzów jest wszystko

~kade 2015-04-13

"Nasz test zakończyliśmy wynikiem 7,8 l/100 km i chyba już niewiele dałoby się "urwać" z tego rezultatu bez większego uszczerbku dla przyzwoitych choćby osiągów." Silnik 156 KM. Dwie osoby plus bagaż i trasa do Luksemburga i z powrotem - około 2800 km ze średnią prędkością 77 km/h. Spalanie 6,7 l/100 km. Czyli da się urwać.

~Rycho 2013-12-21

Jeździłem tym samochodem w 5 osób. Podczas mojego testu auto zużyło na trasie 855 km średnio 6,7 l/100 km. Co do cen auta to Citroen od wielu lat tak wycenia samochód by później mógł dawać klientom rabaty. I na moment wejścia na rynek C4 Picasso teraz można otrzymać rabat w wysokości 14 tyś. zł. Poza tym ten model występuje w czterech wariantach wyposażenia, więc każdy coś dla siebie wybierze.

~tele 2013-12-10

Gdyby nie ta cena,wszystko byloby OK.Podobnie wyglada sprawa rowniez z innymi samochodami koncernu P/C.

~Honorat 2013-12-06

A jak tam trwalość motoru ? To przecież nieco ponad 100 KM z litra !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport