mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Alfa Romeo 166 (1998-2007)

Czy warto kupić: Alfa Romeo 166 (1998-2007)

Samochody marki Alfa Romeo od wielu lat cieszą się na rynku wtórnym ogromną popularnością. Wszystko za sprawą atrakcyjnych cen oraz wyglądu. Jest tylko jeden szkopuł - rzekoma awaryjność. Czy luksusowa limuzyna ze Scudetto na masce również sprawia dużo problemów?

Czy warto kupić: Alfa Romeo 166 (1998-2007)
Wokół samochodów pochodzących w Półwyspu Apenińskiego urosło już wiele legend. Nie zawsze mają one pokrycie w rzeczywistości. Prawda jest taka, że Alfa Romeo miała w pewnym okresie problemy z jakością, ale jak dobrze spojrzymy na ostatnie dwie dekady, to nawet Mercedes miał kilka dużych wpadek. Popularność Alfa Romeo na rynku wtórnym opiera się w dużym stopniu na atrakcyjnej cenie. Na próżno szukać konkurentów, którzy oferują tak wiele, za tak niewiele.
 
Podobno każdy prawdziwy fan motoryzacji powinien choć raz w życiu spróbować Alfa Romeo. Model 166 w gamie włoskiego producenta był alternatywą dla Mercedesa Klasy E czy Audi A6. Nad stylistyką czuwał sam Walter da Silva. Jednak wygląd modelu wzbudzał duże kontrowersje, a szczególnie przednia część nadwozia. W 2003 przeprowadzono face-lifting i zmieniono cały pas przedni. Włoska limuzyna została bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją. Podwójnie cynkowane blachy powinny znieść próbę czasu. Jeżeli gdzieś pojawiają się rdzawe wykwity, to z pewnością samochód ma za sobą pobyt w warsztacie blacharsko-lakierniczym. Trochę inaczej wygląda sprawa w kwestii podłogi. Tam rdza pojawia się bardzo często. Warto przed zakupem opukać podłogę, czy nie jest zbyt mocno zdegradowana.
 
Alfa Romeo 166 jako topowy model w gamie była dostępna w bogatym wyposażeniu. Bardzo często w standardzie znajdziemy tam klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, radio z CD lub skórzaną tapicerkę. Wygodne siedziska z przodu i z tyłu zapewniają komfort na długich trasach. Do tego mamy jeszcze bagażnik o pojemności 400 litrów w standardzie. Tylna kanapa jest składana, dzięki czemu powiększymy przestrzeń ładunkową.
 
Elektroniki na pokładzie jest sporo i czasami potrafi ona zdenerwować niegroźnymi awariami. Jeżeli przestało działać podgrzewanie foteli lub na desce rozdzielczej pojawiła się ikonka poduszki powietrznej, to winna jest kostka przy fotelu, która przestała przewodzić prąd. Użytkownicy narzekają też na przepalające się żarówki w przednich kloszach. Z czasem skuteczność lamp maleje za sprawą wypalających się pod wpływem temperatury odbłyśników.
 
Słabą stroną tego modelu bywa zawieszenie. Zaniedbane może pociągnąć nas bardzo mocno po kieszeni. Wahacze aluminiowe na należą do najtańszych, ale przypominamy, że w modelach z niemieckiego segmentu premium spotkamy się z tym samym poziomem cenowym za części. Przed zakupem warto dobrze sprawdzić luzy na wahaczach. Jakiekolwiek stuki z okolic przedniej osi powinny wzbudzić naszą czujność. Nie zwracamy uwagi na skrzypienie, ponieważ to nic groźnego. Jeżeli na zakrętach auto charakterystycznie "pływa" to do wymiany sa tuleje wahaczy oraz zwrotnic, a także gumy stabilizatora.
 
Włoskie serce pod maską Alfy może być zasilane benzyną, a także olejem napędowym. Z gamy jednostek oferowanych w 166 możemy odradzić wersje 2.0 Twin Spark oraz TB. Trzeba zwracać w nich szczególną uwagę na rozrząd, którego wymiana jest dość droga. W wersji z turbosprężarką problemy sprawia turbina. Z jednostek benzynowych pozostaje zatem klasyczne V6 dostępne w wariantach: 2.5, 3.0 oraz 3.2. Duża moc i osiągi idą w parze z konsumpcją paliwa. Jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz, to silnik będzie ostatnią rzeczą, którą będziemy się przejmować. Częstym problemem jest natomiast wyciekający olej. Plamy pojawiają się pod silnikiem oraz skrzynią biegów.
 
Najpewniejszym wyborem będzie jednak wersja 2,4 JTD. Silnik wysokoprężny z wtryskiem Common Rail zapewnia bardzo dobre osiągi oraz umiarkowane spożycie paliwa. Jedyne poważniejsze problemy, jakie mogą się pojawić dotyczą zawora EGR. Wtryski wytrzymują nawet słabą jakość paliwa dostępnego na polskich stacjach. W egzemplarzach z dużym przebiegiem musimy liczyć się z wymianą koła dwumasowego w zestawie ze sprzęgłem. Mrugająca kontrolka świec żarowych oznacza problem z przekaźnikiem, którego wymienimy za kilkadziesiąt złotych. 

Podobne wiadomości:

Alfa Rome Stelvio Quadrifoglio - drżyjcie śmiertelnicy

Alfa Rome Stelvio Quadrifoglio - drżyjcie...

Premiery 2016-11-16

Alfa Romeo Giulia w wersji kombi

Alfa Romeo Giulia w wersji kombi

Aktualności 2016-10-27

Komentuj:

~alfa166 2015-01-19

.....a w której to 166 tylna kanapa jest składana????nTo samo dotyczy zardzewiałej podłłogi.nMyslę,że autor nawet nie siedział w 166 dlatego pisze takie,,kwiatki''

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport